۱۶٬۸۱۴
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱۳۸: | خط ۱۳۸: | ||
<span id='link60'><span> | <span id='link60'><span> | ||
==جميع موجودات و آثار و اعمال | ==جميع موجودات و آثار و اعمال آن ها، منتهى به ذات پروردگارند == | ||
البته همه مى دانيم كه | البته همه مى دانيم كه «لباس»، به معناى چيزى است كه انسان آن را براى پوشيدن تهيه مى كند. نه مواد اصلى آن، از قبيل پنبه، پشم، ابريشم و غيره كه پس از انجام عملياتى از قبيل رشتن، بافتن، بريدن و دوختن، به صورت لباس در مى آيد. | ||
البته | بنابراين، آيه مورد بحث كه لباس را با اين كه عمل خود انسان است، مخلوق خدا شمرده، نظير آيه «و الله خلقكم و ما تعملون» است، كه عمل انسان را هم مخلوق خدا شمرده است، و جهتش اين است كه از نظر تكوين، فرقى ميان نسبتى كه عمل انسان به خدا دارد، و نسبتى كه عمل طبايع از قبيل زردى طلا و شيرينى عسل و روئيدن گياهان به وى دارد، نيست. زيرا جميع علل و اسباب و قدرت آن ها، همه منتهى به خداى سبحان است، و خداوند به همه آن ها و آثارشان احاطه دارد. | ||
البته اين كه گفتيم جميع موجودات و آثار و اعمال طبيعى و اختيارى آن ها منتهى به ذات پروردگارند، معنايش اين نيست كه نسبت خلقت به همه اشيا يكنواخت است، به طورى كه نواقص و قبائحى كه در آن ها ديده مى شود، مخلوق خدا باشد. نه، چنين نيست. زيرا هر چيزى كه معناى نقص و قبح را دارا باشد، چه مانند گناهان از مقوله عمل اختيارى بوده باشد و چه مانند گزيدن عقرب عمل غريزى باشد، برگشت حقيقی اش، به فقدان كمال و نداشتن تماميت و زيبايى در خلقت است، و همه اين ها امورى است عدمى كه خلقت به آن تعلق نمى گيرد. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۸۶ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۸۶ </center> | ||
جمله | جمله «يوارى سواتكم»، كه وصف براى «لباس» است، دلالت دارد بر اين كه لباس پوشش واجب و لازمى است، كه كسى از آن بى نياز نيست، و آن پوشش عضوى است كه برهنه بودنش زشت و مايه رسوايى آدمى است، به خلاف «ريش»، كه به معناى پوشش زايد بر مقدار حاجت و باعث زينت و جمال است. | ||
خداى | خداى تعالى، در اين جمله بر آدميان منت مى گذارد كه به پوشيدن لباس و آرايش خود هدايت شان كرده است. و به طورى كه بعضى گفته اند، اين آيه دلالت بر اباحه لباس زينت دارد. | ||
==مراد از «لباس تقوا» و بهتر بودن لباس تقوا از لباس ظاهر== | ==مراد از «لباس تقوا» و بهتر بودن لباس تقوا از لباس ظاهر== |
ویرایش