۱۷٬۰۷۲
ویرایش
(←مقتضاى اين كه پيغمبر «ص» رحمة للعالمين است، اين نيست كه مطلقا عذاب دنيوى براى ظالمان در كار نباشد) برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۴۶: | خط ۴۶: | ||
و اما جمله «و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون» ظاهرش نفى استقبالى است، چون صفت «معذبهم» و استمرارى كه جمله «يستغفرون» مفيد آن است ظهور در نفى استقبالى دارد، و جمله «و هم يستغفرون» حاليه است، و معنايش اين است كه خداوند در آينده نيز عذاب نخواهد فرستاد مادام كه طلب آمرزش مى كنند. | و اما جمله «و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون» ظاهرش نفى استقبالى است، چون صفت «معذبهم» و استمرارى كه جمله «يستغفرون» مفيد آن است ظهور در نفى استقبالى دارد، و جمله «و هم يستغفرون» حاليه است، و معنايش اين است كه خداوند در آينده نيز عذاب نخواهد فرستاد مادام كه طلب آمرزش مى كنند. | ||
اين جمله به هر معنايى كه گرفته شود با وضع مشركين مكه منطبق نمى شود، براى اينكه آنان مشرك و معاند بوده اند و در برابر حق خاضع نگشته و از هيچ ظلم و گناهى استغفار نمى كرده اند. رواياتى هم كه مى گويد مشركين بعد از آن حرفى كه زدند «اللهم ان كان...» پشيمان شده و در مقام استغفار برآمده و گفتند: «غفرانك | اين جمله به هر معنايى كه گرفته شود با وضع مشركين مكه منطبق نمى شود، براى اينكه آنان مشرك و معاند بوده اند و در برابر حق خاضع نگشته و از هيچ ظلم و گناهى استغفار نمى كرده اند. رواياتى هم كه مى گويد مشركين بعد از آن حرفى كه زدند «اللهم ان كان...» پشيمان شده و در مقام استغفار برآمده و گفتند: «غفرانك اللهم» اشكال را حل نمى كند. | ||
براى اين كه صرف نظر از اين كه اين روايات اعتبارش ثابت نشده خداى تعالى در كلام خودش به استغفار مشركين و مخصوصا بزرگان ايشان كه پيشوايان كفر بوده اند اعتنا نكرده و آن را لغو دانسته، و معلوم است كه استغفار لغو هيچ اثرى ندارد، و اگر استغفار مشركين لغو نبود، و مى توانست اثر اين جرمشان را كه گفتند «اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء...» برطرف سازد، ديگر جا نداشت خداوند آنان را مذمت و سرزنش نموده و در سياق آياتى نظير آيه «و اذ قالوا اللهم ان كان هذا هو الحق» كه ايشان را مذمت و سرزنش مى كند و جرائم و مظالمى را كه در باره رسول خدا (صلى الله عليه و آله) و مؤمنين روا داشتند بر مى شمارد ذكر فرمايد. | براى اين كه صرف نظر از اين كه اين روايات اعتبارش ثابت نشده خداى تعالى در كلام خودش به استغفار مشركين و مخصوصا بزرگان ايشان كه پيشوايان كفر بوده اند اعتنا نكرده و آن را لغو دانسته، و معلوم است كه استغفار لغو هيچ اثرى ندارد، و اگر استغفار مشركين لغو نبود، و مى توانست اثر اين جرمشان را كه گفتند «اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء...» برطرف سازد، ديگر جا نداشت خداوند آنان را مذمت و سرزنش نموده و در سياق آياتى نظير آيه «و اذ قالوا اللهم ان كان هذا هو الحق» كه ايشان را مذمت و سرزنش مى كند و جرائم و مظالمى را كه در باره رسول خدا (صلى الله عليه و آله) و مؤمنين روا داشتند بر مى شمارد ذكر فرمايد. |
ویرایش