۱۶٬۹۰۷
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۶۲: | خط ۱۶۲: | ||
ظاهر سياق چنين مى رساند كه جمله «كما اخرجك» متعلق به مدلول جمله «قل الانفال لله و الرسول» است و تقديرش چنين مى باشد: خداوند حكم كرده به اين كه انفال براى او و رسولش باشد، و اين حكم به حق است، هر چند بعضى از مؤمنين كراهت داشته باشند، همچنانكه خدا تو را از خانه ات به حق بيرون كرد با اينكه طايفه اى از ايشان كراهت داشتند، پس همه اينها حق و بر طبق مصلحت دين و دنياى ايشان بوده ، و ايشان از آن مصالح غفلت داشته اند. | ظاهر سياق چنين مى رساند كه جمله «كما اخرجك» متعلق به مدلول جمله «قل الانفال لله و الرسول» است و تقديرش چنين مى باشد: خداوند حكم كرده به اين كه انفال براى او و رسولش باشد، و اين حكم به حق است، هر چند بعضى از مؤمنين كراهت داشته باشند، همچنانكه خدا تو را از خانه ات به حق بيرون كرد با اينكه طايفه اى از ايشان كراهت داشتند، پس همه اينها حق و بر طبق مصلحت دين و دنياى ايشان بوده ، و ايشان از آن مصالح غفلت داشته اند. | ||
بعضى از مفسرين گفته اند: جمله مذكور متعلق به جمله «يجادلونك فى الحق» است . بعضى ديگر گفته اند: عامل در اين جمله معناى حق است و تقدير آن چنين است «اين ذكر از حق است ، همانطور كه پروردگارت تو را به حق از خانه ات خارج | بعضى از مفسرين گفته اند: جمله مذكور متعلق به جمله «يجادلونك فى الحق» است. بعضى ديگر گفته اند: عامل در اين جمله معناى حق است و تقدير آن چنين است «اين ذكر از حق است ، همانطور كه پروردگارت تو را به حق از خانه ات خارج كرد» وليكن اين دو معنا بطورى كه ملاحظه مى كنيد از سياق آيه به دور است. | ||
و اما كلمه «حق» - منظور از اين كلمه مقابل باطل است، و آن عبارت است از امر ثابتى كه آثار واقعى مطلوبش بر آن مترتب بشود، و بحق بودن فعل خدا «بيرون كردن» به اين معنا است كه به حسب واقع متعين و واجب ، همين فعل باشد. بعضى گفته اند: منظور از آن وحى است . بعضى ديگر گفته اند: منظور از آن جهاد است ، و ليكن اينها معناهاى بعيدى است . | و اما كلمه «حق» - منظور از اين كلمه مقابل باطل است، و آن عبارت است از امر ثابتى كه آثار واقعى مطلوبش بر آن مترتب بشود، و بحق بودن فعل خدا «بيرون كردن» به اين معنا است كه به حسب واقع متعين و واجب ، همين فعل باشد. بعضى گفته اند: منظور از آن وحى است . بعضى ديگر گفته اند: منظور از آن جهاد است ، و ليكن اينها معناهاى بعيدى است . |
ویرایش