۱۶٬۸۸۰
ویرایش
خط ۱۱۳: | خط ۱۱۳: | ||
و اين كه فرمود: «ام جاءهم ما لم يات آباءهم الاولين» كلمه «أم» در اين آيه و آيه بعدى، منقطعه و در معناى اضراب است. معنايش اين است كه: نه، بلكه اين طور نيست. آيا اگر چيزى براى اىشان نازل شود كه در زمان پدران ايشان نازل نشده بود، به صرف اين جهت بايد آن را انكار كنند و از آن احتراز جويند؟ | و اين كه فرمود: «ام جاءهم ما لم يات آباءهم الاولين» كلمه «أم» در اين آيه و آيه بعدى، منقطعه و در معناى اضراب است. معنايش اين است كه: نه، بلكه اين طور نيست. آيا اگر چيزى براى اىشان نازل شود كه در زمان پدران ايشان نازل نشده بود، به صرف اين جهت بايد آن را انكار كنند و از آن احتراز جويند؟ | ||
و نو ظهور بودن چيزى هرچند مستلزم باطل بودن آن چيز نيست، و چنين قاعده كلى در بين نداريم، كه هر چيز بى سابقه اى، باطل و غيرحق باشد، ليكن رسالت الهى از آن جايى كه غرضش هدايت است، اگر حق و صحيح باشد، بايد در حق همه صحيح باشد. پس اگر به سوى بشرهاى اوليه رسالتى نيامده باشد، خود دليل قاطعى است بر اين كه در بشر حاضر هم چنين رسالتى باطل است. | و نو ظهور بودن چيزى هرچند مستلزم باطل بودن آن چيز نيست، و چنين قاعده كلى در بين نداريم، كه هر چيز بى سابقه اى، باطل و غيرحق باشد، ليكن رسالت الهى از آن جايى كه غرضش هدايت است، اگر حق و صحيح باشد، بايد در حق همه صحيح باشد. پس اگر به سوى بشرهاى اوليه رسالتى نيامده باشد، خود دليل قاطعى است بر اين كه در بشر حاضر هم چنين رسالتى باطل است. | ||
<span id='link44'><span> | <span id='link44'><span> |
ویرایش