گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۹ بخش۱۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:




=== مقصود از خطاب در ===
== مقصود از خطاب در «أكُفّارُكُم خَيرٌ» ==
«'''اكفاركم خير...'''»
«'''أَكُفَّارُكمْ خَيرٌ مِنْ أُولَائكمْ أَمْ لَكُم بَرَاءَةٌ فى الزُّبُرِ'''»:
ظاهرا خطاب در اين آيه به قوم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) است ، چه مسلمانشان و چه كفارشان ، چون كفار را به ايشان نسبت داده فرموده : «'''آيا كفار شما بهترند...'''»، و منظور از بهترى ، بهترى در وضع دنيا و زخارف زندگى آن از مال و فرزندان است ، ممكن هم هست منظور بهترى از حيث اخلاق عمومى و اجتماعى از قبيل سخاوت  
 
ظاهرا خطاب در اين آيه، به قوم رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» است. چه مسلمانشان و چه كفارشان. چون كفار را به ايشان نسبت داده، فرموده: «آيا كفار شما بهترند...». و منظور از بهترى، بهترى در وضع دنيا و زخارف زندگى آن، از مال و فرزندان است. ممكن هم هست منظور بهترى از حيث اخلاق عمومى و اجتماعى از قبيل سخاوت  
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۱۳۸ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۱۳۸ </center>
و شجاعت و شفقت بر ضعفا باشد و اشاره با كلمه «'''اولئكم '''» به اقوامى است اخبارشان ذكر شده ، يعنى قوم نوح و عاد و ثمود و قوم لوط و آل فرعون . و استفهام در آيه انكارى است .
و شجاعت و شفقت بر ضعفا باشد. و اشاره با كلمۀ «أُولئِكُم»، به اقوامى است که اخبارشان ذكر شده. يعنى قوم نوح و عاد و ثمود و قوم لوط و آل فرعون. و استفهام در آيه، انكارى است.
و معناى آيه چنين است : آنهايى كه از شما كفر مى ورزند بهتر از اين امت ها كه به عذاب خدا هلاك شدند نيستند، تا آنان مشمول عذاب بشوند، و اينان نشوند.
 
و ممكن است خطاب در جمله «'''اكفاركم '''» به عموم مسلمانان و كفار نباشد، بلكه تنها به كفار باشد، به اين عنايت كه كفار، قوم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) بودند، و معلوم است كه كفار در ميان كفار بودند، چون خود آنان بوده اند، و از اين جهت فرموده : كفار شما.
و معناى آيه چنين است: آن هايى كه از شما كفر مى ورزند، بهتر از اين امت ها - كه به عذاب خدا هلاك شدند - نيستند، تا آنان مشمول عذاب بشوند، و اينان نشوند.
و ظاهرا جمله «'''ام لكم براءة فى الزبر'''» نيز اين است كه : خطاب در آن به عموم مسلمانان و كفار باشد، و كلمه «'''زبر'''» جمع زبور است ، و زبور به معناى كتاب است . ولى بعضى ها گفته اند: مراد از زبر كتابهاى آسمانى است ، كه بر انبيا (عليهم السلام ) نازل شد.
 
و معناى آيه اين است كه : نه ، آنطور نمى پرسيم ، بلكه مى پرسيم آيا در كتب آسمانى از ناحيه خدا سندى نوشته شده كه شما ايمن از عذاب و باز خواست هستيد هر چند كه كافر باشيد و هر جرمى را مرتكب شويد؟!
و ممكن است خطاب در جملۀ «أكُفّارُكُم»، به عموم مسلمانان و كفار نباشد، بلكه تنها به كفار باشد، به اين عنايت كه كفار، قوم رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» بودند، و معلوم است كه كفار در ميان كفار بودند، چون خود آنان بوده اند، و از اين جهت فرموده: كفار شما.
أَمْ يَقُولُونَ نحْنُ جَمِيعٌ مُّنتَصِرٌ
 
و ظاهرا جملۀ «أم لَكُم بَرَاءَةٌ فِى الزُّبُر» نيز، اين است كه: خطاب در آن به عموم مسلمانان و كفار باشد. و كلمۀ «زُبُر»، جمع زبور است، و زبور به معناى كتاب است. ولى بعضى ها گفته اند: مراد از «زُبُر»، كتاب هاى آسمانى است، كه بر انبيا «عليهم السلام» نازل شد.
 
و معناى آيه اين است كه: نه، آن طور نمى پرسيم، بلكه مى پرسيم آيا در كتب آسمانى از ناحيه خدا سندى نوشته شده كه شما ايمن از عذاب و بازخواست هستيد، هرچند كه كافر باشيد و هر جرمى را مرتكب شويد؟!
 
«'''أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُّنتَصِرٌ'''»:
 
كلمه «'''جميع '''» به معناى مجموع است ، و مراد از آن يكى شدن مجتمع آنان از حيث اراده و عمل است ، و كلمه «'''انتصار'''» به معناى انتقام ، و يا به معناى يارى كردن يكديگر است ، همچنان كه در قرآن آنجا كه گفتگوى مردم در قيامت راحكايت مى كند فرموده : «'''ما لكم لا تناصرون '''».
كلمه «'''جميع '''» به معناى مجموع است ، و مراد از آن يكى شدن مجتمع آنان از حيث اراده و عمل است ، و كلمه «'''انتصار'''» به معناى انتقام ، و يا به معناى يارى كردن يكديگر است ، همچنان كه در قرآن آنجا كه گفتگوى مردم در قيامت راحكايت مى كند فرموده : «'''ما لكم لا تناصرون '''».
و معناى آيه اين است كه : نه ، بلكه مى پرسيم آيا كفار مى گويند ما مردمى هستيم مجتمع و متحد كه از هر كسى كه بخواهد به ما صدمه اى وارد آورد انتقام مى گيريم ؟ و يا اين است كه ما يكديگر را يارى مى كنيم و شكست نمى خوريم ؟
و معناى آيه اين است كه : نه ، بلكه مى پرسيم آيا كفار مى گويند ما مردمى هستيم مجتمع و متحد كه از هر كسى كه بخواهد به ما صدمه اى وارد آورد انتقام مى گيريم ؟ و يا اين است كه ما يكديگر را يارى مى كنيم و شكست نمى خوريم ؟
خط ۳۵: خط ۴۲:
و معناى آيه اين است كه : ما هر چيزى را با مصاحبت قدر «'''توام با اندازه گيرى '''» خلق كرديم .
و معناى آيه اين است كه : ما هر چيزى را با مصاحبت قدر «'''توام با اندازه گيرى '''» خلق كرديم .
<span id='link98'><span>
<span id='link98'><span>
==وجه اينكه در تعليل معذب ساختن مجرمين فرمود: ما هر چيز را به «'''==
==وجه اينكه در تعليل معذب ساختن مجرمين فرمود: ما هر چيز را به «'''==
قدر'''» آفريديم
قدر'''» آفريديم
۱۶٬۳۴۲

ویرایش