۱۷٬۲۳۲
ویرایش
خط ۹: | خط ۹: | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۶۰۵ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۶۰۵ </center> | ||
قلبى است كه در آن هم نفاق است و هم ايمان ، و قلبى است به كلى منكوس و زير و رو شده ، و قلبى است مطبوع و مهر شده ، و قلبى است از هر، پرسيدم قلب ازهر كدام است ؟ فرمود قلبى است كه در آن نورى چون چراغ هست . | قلبى است كه در آن هم نفاق است و هم ايمان ، و قلبى است به كلى منكوس و زير و رو شده ، و قلبى است مطبوع و مهر شده ، و قلبى است از هر، پرسيدم قلب ازهر كدام است ؟ فرمود قلبى است كه در آن نورى چون چراغ هست . | ||
و اما قلب مطبوع قلب منافق است ، و قلب از هر قلب مؤ من است ، اگر خدا به او نعمتى دهد شكر مى گزارد، و اگر مبتلايش كند صبر مى كند. و اما قلب منكوس قلب مشرك است ، آنگاه اين آيه را در معناى قلب منكوس تلاوت كرد: «'''افمن يمشى مكبا على وجهه اهدى امن يمشى سويا على صراط مستقيم '''»، و اما قلبى كه هم نفاق در آن هست و هم ايمان قلب مردمى است كه در طايف بودن د، اگر اجل يكى از آنها در حال نفاق مى رسيد، هلاك شده بود، و اگر در حال ايمان مى مرد نجات مى يافت . | و اما قلب مطبوع قلب منافق است ، و قلب از هر قلب مؤ من است ، اگر خدا به او نعمتى دهد شكر مى گزارد، و اگر مبتلايش كند صبر مى كند. و اما قلب منكوس قلب مشرك است ، آنگاه اين آيه را در معناى قلب منكوس تلاوت كرد: «'''افمن يمشى مكبا على وجهه اهدى امن يمشى سويا على صراط مستقيم '''»، و اما قلبى كه هم نفاق در آن هست و هم ايمان قلب مردمى است كه در طايف بودن د، اگر اجل يكى از آنها در حال نفاق مى رسيد، هلاك شده بود، و اگر در حال ايمان مى مرد نجات مى يافت . | ||
مؤ لف : اين روايت را تفسير برهان هم از ابن بابويه و او به سند خود از فضيل از سعد خفاف از ابى جعفر (عليه السلام ) نقل كرده ، در نقل وى آمده : قلب چهار قسم است تا آخر اين حديث نقل كرده و ليكن در «'''قلب ازهر'''» كلمه «'''انور'''» را زيادى دارد، (قلب ازهر انور). | مؤ لف : اين روايت را تفسير برهان هم از ابن بابويه و او به سند خود از فضيل از سعد خفاف از ابى جعفر (عليه السلام ) نقل كرده ، در نقل وى آمده : قلب چهار قسم است تا آخر اين حديث نقل كرده و ليكن در «'''قلب ازهر'''» كلمه «'''انور'''» را زيادى دارد، (قلب ازهر انور). | ||
و اما اينكه امام فرمود: «'''قلب مردمى كه در طائف بودند'''» منظور از طائف چند فرسنگى مكّه معظمه نيست بلكه منظور از طائف شيطانى است كه بسيار به سراغ دل آدمى مى آيد، و پيرامون دل طواف مى كند، همچنان كه فرمود: «'''ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذا هم مبصرون '''»، پس معناى روايت چنين است كه قومى با طائف شيطانى زندگى مى كنند، و شيطان لحظه به لحظه پيرامون دلشان طواف مى كند تا بميرند، اگر در حالى كه همان شيطان طوافگر با ايشان باشد بميرند، هلاك شده اند، و اگر در حال ايمان بميرند نجات يافته اند. | و اما اينكه امام فرمود: «'''قلب مردمى كه در طائف بودند'''» منظور از طائف چند فرسنگى مكّه معظمه نيست بلكه منظور از طائف شيطانى است كه بسيار به سراغ دل آدمى مى آيد، و پيرامون دل طواف مى كند، همچنان كه فرمود: «'''ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذا هم مبصرون '''»، پس معناى روايت چنين است كه قومى با طائف شيطانى زندگى مى كنند، و شيطان لحظه به لحظه پيرامون دلشان طواف مى كند تا بميرند، اگر در حالى كه همان شيطان طوافگر با ايشان باشد بميرند، هلاك شده اند، و اگر در حال ايمان بميرند نجات يافته اند. | ||
اين را هم بايد دانست كه در اينجا رواياتى است كه جمله شريفه «'''افمن يمشى مكبا على وجهه ...'''» را بر منحرفين از ولايت على (عليه السلام ) و پيروان ولايت او، و دوستانش تطبيق مى كند، كه البته جنبه تفسير ندارد، بلكه از باب تطبيق كلى بر مصداق است . | اين را هم بايد دانست كه در اينجا رواياتى است كه جمله شريفه «'''افمن يمشى مكبا على وجهه ...'''» را بر منحرفين از ولايت على (عليه السلام ) و پيروان ولايت او، و دوستانش تطبيق مى كند، كه البته جنبه تفسير ندارد، بلكه از باب تطبيق كلى بر مصداق است . | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۶۰۶ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۶۰۶ </center> |
ویرایش