۱۶٬۸۸۹
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۳۰: | خط ۱۳۰: | ||
«'''قُتِلَ الإنسانُ مَا أَكْفَرَهُ'''»: | «'''قُتِلَ الإنسانُ مَا أَكْفَرَهُ'''»: | ||
اين | اين جمله، نفرينى است بر انسان كه طبعش، طبع دلدادن به شهوات، و پيروى هواى نفس، و فراموش كردن پروردگار خود، و استكبار ورزيدن از پيروى اوامر اوست. | ||
و | |||
پس مراد از | و جملۀ «مَا أكفَرَهُ»، شگفت انگيزى از اصرار انسان در كفران، و پوشاندن حق صريح است، با اين كه او خودش مى بيند و احساس مى كند كه مدبّر خود نيست، و كسى جز خداى سبحان، مالك تدبير امر او نمى باشد. | ||
پس مراد از «كفر» در اين جمله، مطلق حق پوشى است، كه دو مصداق دارد: يكى انكار ربوبيّت خدا، و يكى ترك عبادت اوست. و مؤيّد اين سخن، ذيل آيه است كه به جهات تدبير ربوبى اشاره مى كند. البته آن جهاتى كه با حق پوشى و ترك عبادت تناسب دارد. ولى بعضى از مفسّران، «كفر» در اين آيه را، به ترك شكر و كفران نعمت معنا كرده اند. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۳۷ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۳۷ </center> | ||
و اين | و اين توجيه، هرچند در جاى خود صحيح است، ولى مناسب تر از نظر سياق، همان معنايى است كه ما براى «كفر» كرديم. | ||
در | |||
بعضى هم گفته اند كه : | در «كشّاف» گفته: جملۀ «قُتِلَ الإنسانُ»، نفرينى است بر انسان و اين نفرين در اصطلاح عرب، از هر نفرين ديگر شنيع تر است. چون كشته شدن، بزرگترين شداید دنيايى و رسوايى هاى آن است؛ و جملۀ «مَا أكفَرَه»، شگفت انگيزى از افراط انسان در كفران نعمت خداى تعالى است. و آنگاه گفته: اين دو جمله، با همه كوتاهی اش، خشن ترين نفرينى است كه به گوش عرب مى خورد و غليظ ترين اسلوب و پُر دلالت ترين كلام بر سخط و خشم گوينده است. و از اين دو جمله، با همه تقاربى كه در دو طرف آن است، هيچ كلامى در مذمت دامنه دارتر از آن ديده نشده، و هيچ كلامى جامع تر از آن در ملامت يافت نمى شود. | ||
بعضى هم گفته اند كه: جملۀ «مَا أكفَرَهُ»، استفهاميه است، و مى پرسد كه: چه چيز انسان را كافر كرده. ولى وجه قبلى بليغ تر است. | |||
<span id='link220'><span> | <span id='link220'><span> | ||
ویرایش