۱۶٬۸۸۳
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۲۷: | خط ۱۲۷: | ||
<span id='link44'><span> | <span id='link44'><span> | ||
==دو جمله | ==دو جمله إيّاك نعبد و إيّاك نستعين، روى هم يك معنا را افاده مى كند و آن عبادت خالصانه است == | ||
از آنچه | از آنچه گذشت، اين مسئله روشن شد كه: اظهار عبوديت در جمله «إيّاك نعبد» الخ، از نظر معنا و از حيث اخلاص، جمله ای است كه هيچ نقصى ندارد. تنها چيزی كه به نظر مى رسد، نقص است. اين است كه بنده عبادت را به خودش نسبت می دهد و به ملازمه براى خود دعوى استقلال در وجود و در قدرت و اراده مى كند، با اين كه مملوك هيچ گونه استقلالى در هيچ جهتى از جهاتش ندارد، چون مملوك است. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۴۳ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۴۳ </center> | ||
و گويا براى تدارك و جبران همين نقص كه در بدو نظر | و گويا براى تدارك و جبران همين نقص كه در بدو نظر به نظر مى رسد، اضافه كرد كه: «و إيّاك نستعين». يعنى همين عبادتمان نيز به استقلال خود ما نيست، بلكه از تو نيرو مى گيريم و استعانت می جویيم. | ||
پس بر | |||
و ممكن است | پس بر روی هم، دو جمله: «إيّاك نعبد و إيّاك نستعين»، يك معنا را مى رسانند و آن، عبادت خالصانه است كه هيچ گونه شائبه اى در آن نيست. | ||
خواهى گفت : پس چرا در جمله | |||
و ممكن است به همين جهت كه گفته شد، استعانت و عبادت هر دو را به يك سياق آورد، و نفرمود: «'''إيّاك نعبد اعنا و اهدنا'''» الخ: (تو را عبادت مى كنيم، ما را يارى فرما و هدايت فرما)، بلكه فرمود: (تو را عبادت مى كنيم و از تو يارى مى طلبيم). | |||
خواهى گفت: پس چرا در جمله بعدى، يعنى: «إهدنا الصراط المستقيم»، اين وحدت سياق را رعايت نكرد و نفرمود: «'''إيّاك نعبد و إيّاك نستعين و إيّاك نستهدى الى صراط مستقيم '''»؟ در جواب می گویيم: اين تغيير سياق در خصوص جمله سوم علتى دارد، كه به زودى إن شاء اللّه بيان مى كنيم. | |||
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۲ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۴}} | {{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۲ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۴}} | ||
[[رده:تفسیر المیزان]] | [[رده:تفسیر المیزان]] |
ویرایش