لِيُضِل
از الکتاب
منظور از «یُضِلَّ» از مادّه «إِضلال ـ ضَلال» که در اصل به معناى گمراه ساختن، یا حکم به گمراهى مى باشد، آن چنان که بعضى از مفسران احتمال داده اند (همانند تعدیل و تفسیق، که به معناى حکم به عدالت و حکم به فسق است): یا به معناى گمراه ساختن از طریق ثواب و پاداش هاى روز قیامت است، که در واقع به مفهوم مجازات کردن خواهد بود.
و یا این که، منظور از «اضلال»: بر گرفتن نعمت توفیق، و رها ساختن انسان به حال خود، که نتیجه اش گمراه شدن و سرگردان ماندن در طریق هدایت است.
و این تعبیر اشاره لطیفى به این حقیقت است که همواره گناهان سرچشمه گمراهى بیشتر، و دور ماندن از طریق هدایت است.
ریشه کلمه
کلمات نزدیک مکانی
اللّه عَن وَ سَبِيل النّاس بِغَيْر لا عِلْم مِن عِطْفِه کَان مَا الْحَدِيث أَنْدَادا قَوْما إِن کَذِبا بَعْد لِلّه لَهْو مُنِير سَبِيلِه ثَانِي يَشْتَرِي عَلَى کِتَاب جَعَل إِذ قُل لَه مَن افْتَرَى تَمَتّع حَلِيم هَدَاهُم بِکُفْرِک قَبْل حَتّى لَأَوّاه فِي مِمّن يُبَيّن أَظْلَم قَلِيلا هُدًى إِبْرَاهِيم الدّنْيَا إِلَيْه إِنّک فَمَن يَهْدِي الْمُفْلِحُون يَتّخِذَهَا خِزْي لَهُم الْقَوْم يَدْعُو هُزُوا بِهٰذَا أَصْحَاب يَتّقُون الظّالِمِين نُذِيقُه أُولٰئِک
تکرار در هر سال نزول
در حال بارگیری...