القيامة ٢١
از الکتاب
کپی متن آیه |
---|
وَ تَذَرُونَ الْآخِرَةَ |
ترجمه
ترتیل:
ترجمه:
القيامة ٢٠ | آیه ٢١ | القيامة ٢٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَذَرُونَ»: ترک میکنید. رها میسازید.
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۴۰ سوره قيامت
- وجوهى در معناى آيه «فَإذَا قَرَأنَاهُ فَاتّبِع قُرآنَهُ» و ... آمده
- مقصود از نهى در آیه: «لا تُحَرّك بِهِ لِسَانَكَ لِتَعجَلَ بِهِ» چیست؟
- وصف حال طایفه اى كه در قيامت، گشاده رو هستند
- حكايت حال طایفه اى ديگر، كه در قيامت، گرفته رو هستند
- مراد از اين كه در قيامت، «مَسَاق»، به سوى پروردگار است
- وجوه مختلف درباره معناى آيه: «أولى لَكَ فَأولى * ثُمّ أولى لَكَ فَأولى»
- بحث روایی: (چند روايت درباره آيات گذشته)
- رواياتى در معناى آيه: «إلى رَبّهَا نَاظِرَة»
- رواياتى در توضيح آيات مربوط به هنگامۀ احتضار و جان دادن
نکات آیه
۱ - دلبستگى به دنیا، زمینه رها کردن و به فراموشى سپردن آخرت است. (کلاّ بل تحبّون العاجلة . و تذرون الأخرة)
۲ - دلبستگى به دنیا و رها کردن آخرت، از نشانه هاى کافران است. (بل تحبّون العاجلة . و تذرون الأخرة)
۳ - قابل جمع نبودن دلبستگى به دنیا و آخرت طلبى (بل تحبّون العاجلة . و تذرون الأخرة) در آیه شریفه علاقه به دنیا و رها کردن آخرت با هم ذکر شده است. از این نکته استفاده مى شود که میان این دو تلازم وجود دارد; یعنى، ممکن نیست کسى به دنیا دلبسته باشد; ولى به آخرت نیز علاقه مند باشد و آن را رها نسازد.
موضوعات مرتبط
- آخرت: آثار اعراض از آخرت ۲; زمینه فراموشى آخرت ۱
- آخرت طلبى: موانع آخرت طلبى ۳
- دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۱، ۲، ۳
- کافران: دنیاطلبى کافران ۲; صفات کافران ۲
منابع