القيامة ٢٠

از الکتاب
کپی متن آیه
کَلاَّ بَلْ‌ تُحِبُّونَ‌ الْعَاجِلَةَ

ترجمه

چنین نیست که شما می‌پندارید (و دلایل معاد را کافی نمی‌دانید)؛ بلکه شما دنیای زودگذر را دوست دارید (و هوسرانی بی‌قید و شرط را)!

ترتیل:
ترجمه:
القيامة ١٩ آیه ٢٠ القيامة ٢١
سوره : سوره القيامة
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْعَاجِلَةَ»: دنیای زودگذر (نگا: اسراء / ).


تفسیر


نکات آیه

۱ - علاقه و دلبستگى به دنیا، از علت هاى کفر به قیامت و پرسش هاى انکارآمیز کافران درباره معاد (بل یرید الإنسن لیفجر أمامه . یسئل أیّان یوم القیمة ... کلاّ بل تحبّون العاجلة) برداشت یاد شده، بر این اساس استوار است که آیه شریفه مرتبط با آیه ۵ و ۶ همین سوره (بل یرید الإنسان لیفجر أمامه . یسئل أیّان یوم القیامة) باشد.

۲ - نقدطلبى و نداشتن دوراندیشى، ریشه دلبستگى به دنیا و رها کردن آخرت (کلاّ بل تحبّون العاجلة) کاربرد واژه «عاجلة» (از ماده «عجله») به جاى «الدنیا» مى رساند که نقد بودن متاع دنیا و امکان دستیابى سریع تر به آن، نقش عمده اى در دنیاخواهى و آخرت گریزى کافران دارد.

۳ - دلبستگى به دنیا و نقدطلبى، منشأ تمایل انسان به فسق و فجور (بل یرید الإنسن لیفجر أمامه ... کلاّ بل تحبّون العاجلة) مطلب یاد شده، از ارتباط میان این آیه و آیه ۵ استفاده مى شود.

۴ - تأثیر تمایلات و حبّ و بغض هاى انسان ها، در شکل گیرى اندیشه و باورهاى آنان (أیحسب الإنسن ألّن نجمع عظامه ... کلاّ بل تحبّون العاجلة)

۵ - دنیا، جهانى است گذرا و ناپایدار. (کلاّ بل تحبّون العاجلة) برداشت یاد شده، از نام گذارى دنیا به «عاجلة» (زودگذر) استفاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • آخرت: منشأ اعراض از آخرت ۲
  • بغض: آثار بغض ۴
  • تعقل: عوامل مؤثر در تعقل ۴
  • تمایلات: آثار تمایلات ۴
  • دنیا: ناپایدارى دنیا ۵
  • دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۱، ۳; منشأ دنیاطلبى ۲
  • دین: آسیب شناسى دینى ۱، ۲
  • عجله: آثار عجله ۲، ۳
  • عقیده: عوامل مؤثر در عقیده ۴
  • فسق: منشأ فسق ۳
  • کافران: پرسشهاى کافران ۱
  • کفر: عوامل کفر به قیامت ۱
  • محبت: آثار محبت ۴

منابع