الحجر ٣٧
ترجمه
الحجر ٣٦ | آیه ٣٧ | الحجر ٣٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمُنظَرِینَ»: مهلت دادهشدگان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۶ - ۴۸،سوره حجر
- معناى خلقت انسان از ((صلصال من حماء مسنون ))
- توضيحاتى درباره معناى لغوى ((جن ))
- آيا ((جان )) همان جن است ؟!
- بحث در مبداء خلقت جن و تناسل و ذيريه داشتن او
- معناى كلمه ((بشر)) و نكته اى كه در التفات از تكلم به غيب در آيه : ((و اذاقال ربك )) هست
- معناى ((سويته )) و ((نفخت فيه من روحى )) و توضيحى در رابطه بين روح و بدن
- اشاره به وجه استثناء ابليس از ملائكه با اينكه او از جن است و نه از ملائكه
- وجه تقييد و تحديد لعنت بر شيطان تا روز جزا در: ((ان عليك اللعنة الى يوم الدين ))
- وجه اينكه خداوند لعنت خود را به ابليس اختصاص داد ((عليك لعنتى ))
- وجه تقيد و تحديد لعنت بر شيطان تا روز جزا در: ((ان عليك اللعنة الى يوم الدين ))
- ابليس ماءمور به سجده بر نوع بشر بودند نه تنها آدم
- روزى كه تا آن به شيطان مهلت داده شده روز قيامت نيست !
- ((وقت معلوم )) به چه معناست و براى چه كسى معلوم است ؟!
- توضيح در مورد نسبت اغواء به خدا در ((رب بما اعوتينى ...))
- وجوهى كه مفسران براى توجيه حمل جمله : ((بما اغويتنى )) براضلال ابتدائى خدا ذكر كرده اند
- جواب كلى به مفسران مزبور
- معناى جمله : ((لا زينن لهم فى الارض )) و دلالت آن بر اينكه زمين ظرف اغواى شيطاناست
- مراد از ((عبادت مخلصين )) كه از اغواى شيطان مصون هستند
- معناى بر خدا بودن راه شيطان ((هذا صراط على مستقيم )
- آيه : ((ان عبادى ليس لك عليهم سلطان ...)) متضمن سه جواب به ابليس است
- رواياتى چند درباره نفخ روح در كالبد آدم عليه السلام
- مقصود از ((عبادى )) و استثناء در آيه شريفه و نقد نظر مفسران در اين خصوص
- اثبات سلطنت و ولايت براى ابليس ، با سلطنت مطلقه خدا منافات ندارد
- معناى اينكه جهنم هفت در دارد: ((لها سبعة الواب ...))
- ((متقين )) در آيه : ((ان متقين فى جنات ...)) اعم از ((مخلصين )) در آيه : ((الا عبادكمنهم المخلصين )) است
- نقد و ابطال سخن ((فخر رازى )) كه گفته است مراد از ((متقين )) كسانى است كه ازشرك بپرهيزند
- بيان حال متقين در ورودشان به بهشت
- قضاهاى رانده شده اى كه در قرآن حكايت شده است
- رواياتى درباره نفخ روح در كالبد آدم عليه السلام
- چند روايت درباره وقت يوم معلوم در آيه ((فانك من المنظرين الى يوم الوقت المعلوم ))
- روايتى در بيان مراد از درهاى جهنم در ذيل جمله : ((لها سبعة ابواب ...))
- چند روايت در تفسير و بيان مراد جمله : ((اخوانا على سرر متقابلين ))
نکات آیه
۱- درخواست ابلیس براى ادامه حیات خویش تا روز قیامت، مورد اجابت خداوند قرار گرفت. (قال فإنک من المنظرین)
۲- موجودات دیگرى جز ابلیس، داراى حیات طولانى تا روز قیامت (فإنک من المنظرین) از اینکه خداوند، در جواب درخواست مهلت ابلیس مى فرماید: «تو از مهلت داده شدگانى» نکته فوق به دست مى آید.
۳- گفت و گوى مستقیم و بدون واسطه ابلیس با خداوند (قال ربّ فأنظرنى إلى یوم یبعثون. قال فإنک من المنظرین)
۴- هیچ کس، حتى مطرودین درگاه الهى و لعن شدگان، نباید از رحمت خداوند مأیوس شوند; بلکه باید خواسته هاى خویش را از او طلب کنند. (و إن علیک اللعنة إلى یوم الدین . قال ربّ فأنظرنى إلى یوم یبعثون . قال فإنک من المنظرین)
۵- امکان اجابت دعاى مطرودین درگاه الهى و لعن شدگان (فاخرج منها ... و إن علیک اللعنة ... قال ربّ فأنظرنى ...قال فإنک من المنظرین)
روایات و احادیث
۶- «و من خطبة له علیه السلام: ... فقال سبحانه: اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبلیس ... فأعطاه الله النظرة إستحقاقاً للسخطة و إستتماماً للبلیة وإنجازاً للعدة فقال: «إنک من المنظرین إلى یوم الوقت المعلوم»...;[۱] از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است که ضمن خطبه اى فرمود: خداى سبحان فرمود: بر آدم سجده کنید; پس ملائکه سجده کردند مگر ابلیس ... پس خدا به او مهلت عطا کرد تا استحقاق بیشترى براى سخط پیدا کند و آزمایش او تکمیل گردد و خدا به وعده خود وفا کند. پس فرمود: إنک من المنظرین إلى یوم الوقت المعلوم...».
۷- «قال أبوعبدالله(ع): إن على بن الحسین(ع) ... قال: ... یا من استجاب لأبغض خلقه إلیه إذ قال أنظرنى إلى یوم یبعثون، إستجب لى...;[۲] از امام صادق(ع) روایت شده است: على بن الحسین(ع) فرمود: اى کسى که [خواسته] مبغوض ترین خلق خود را اجابت کردى! آن گاه که گفت: «أنظرنى إلى یوم یبعثون» خواسته مرا اجابت فرما...».
موضوعات مرتبط
- ابلیس: اجابت استمهال ابلیس ۱; اجابت دعاى ابلیس ۷; عمر طولانى ابلیس ۲; فلسفه مهلت به ابلیس ۶; گفتگوى ابلیس با خدا ۳
- امیدوارى: امیدوارى به رحمت خدا ۴
- دعا: آداب دعا ۷
- لعن: اجابت دعاى مشمولان لعن ۵
- مطرودان خدا: اجابت دعاى مطرودان خدا ۵
- موجودات: طول عمر موجودات ۲
- یأس: ممنوعیت یأس از رحمت خدا ۴