الأعراف ٦١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۰۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

گفت: «ای قوم من! هیچ گونه گمراهی در من نیست؛ ولی من فرستاده‌ای از جانب پروردگار جهانیانم!

گفت: اى قوم من! هيچ گونه گمراهى در من نيست، بلكه من فرستاده‌اى از جانب پروردگار عالميانم
گفت: «اى قوم من، هيچ گونه گمراهى در من نيست، بلكه من فرستاده‌اى از جانب پروردگار جهانيانم.
نوح گفت: ای قوم، من اصلا در گمراهی نیستم لیکن من رسولی از سوی رب العالمینم.
گفت: ای قوم من! هیچ گمراهی و انحرافی در من نیست، بلکه من فرستاده ای از سوی پروردگار جهانیانم.
گفت: اى قوم من، گمراهى را در من راهى نيست، من پيامبرى از جانب پروردگار جهانيانم.
گفت ای قوم من، در من هیچ‌گونه گمراهی نیست، بلکه من پیامبری از سوی پروردگار جهانیان هستم‌
گفت: اى قوم من، مرا گمراهيى نيست، بلكه فرستاده‌اى از پروردگار جهانيانم
گفت: ای قوم من! هیچ گونه گمراهی در من نیست و دچار سرگشتگی هم نیستم. ولی من فرستاده‌ای از سوی پروردگار جهانیانم.
گفت: «ای قوم من! هیچ‌گونه گمراهی در من نیست، بلکه من فرستاده‌ای از جانب پروردگار جهانیا‌نم.»
گفت ای قوم نیست به من گمراهی‌ای لیکن منم فرستاده از پروردگار جهانیان‌


الأعراف ٦٠ آیه ٦١ الأعراف ٦٢
سوره : سوره الأعراف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ضَلالَةٌ»: کمترین گمراهی.


تفسیر

نکات آیه

۱- نوح با پاسخى رأفت آمیز به قوم خود، خویشتن را از هر گونه گمراهى مبرا دانست. (قال یقوم لیس بى ضللة) مخاطب قرار دادن مردم با «یا قوم» (اى مردم من) دلالت بر اظهار مهربانى نوح نسبت به قوم خود دارد. نکره بودن کلمه «ضللة» پس از نفى دلالت بر عموم دارد. بنابراین «لیس بى ضللة» یعنى حتى اندکى گمراهى در من نیست.

۲- نوح(ع)، رسولى از جانب خداوند بود. (و لکنى رسول من رب العلمین)

۳- نوح(ع) با اعلان دریافت سخنان خویش از خداوند، خود را پیراسته از هر گونه گمراهى خواند. (لیس بى ضللة و لکنى رسول من رب العلمین)

۴- نوح (ع) و دیگر رسولان الهى، داراى عصمت و مبرا از هر گونه گمراهى (لیس بى ضللة و لکنى رسول من رب العلمین) جمله «لکنى رسول ... » به منزله تعلیلى است براى تبرئه نوح از هر گونه گمراهى. بنابراین جمله «لیس بى ضللة» به همراه «و لکنى ... » علاوه بر عصمت نوح، دلالت بر عصمت تمامى رسولان الهى دارد.

۵- مردمان عصر نوح (ع) پیرو اشراف و بزرگان قوم خویش و تحت تأثیر موضعگیریهاى آنان بودند. (قال الملأ ... قال یقوم)

۶- مبلغان دین باید دلسوز مردم و آراسته به شکیبایى در ابلاغ احکام و معارف الهى باشند. (إنى أخاف علیکم ... قال یقوم لیس بى ضللة)

۷- مبلغان دین باید در برابر اتهامهاى ناروا از خویشتن دفاع کنند. (إنا لنریک فى ضلل مبین. قال یقوم لیس بى ضللة و لکنى رسول)

۸- جهان هستى متشکل از عوالمى متعدد. (رب العلمین)

۹- خداوند، پروردگار و مدبر تمامى هستى است. (رب العلمین)

۱۰- رسالت پیامبران در راستاى ربوبیت خداوند بر تمام هستى است. (و لکنى رسول من رب العلمین) انتخاب «رب العالمین» از میان دیگر اسما و صفات خداوند، به عنوان ارسال کننده پیامبران، اشاره به این نکته دارد که رسالت پیامبران در ارتباط با ربوبیت خدا بر تمام جهان هستى است.

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: تدبیر آفرینش ۹، ۱۰ ; تعدد عوالم آفرینش ۸
  • اشراف: اطاعت از اشراف ۵
  • انبیا: تنزیه انبیا ۴ ; رسالت انبیا ۱۰ ; عصمت انبیا ۴
  • تبلیغ: دلسوزى در تبلیغ ۶ ; صبر در تبلیغ ۶
  • تهمت: مبارزه با تهمت ۷
  • خدا: ربوبیت خدا ۹، ۱۰
  • خود: دفاع از خود ۱، ۳، ۷
  • دین: تبلیغ دین ۶
  • رسولان خدا:۲
  • رهبرى: تأثیرپذیرى از رهبرى ۵
  • قوم نوح: اشراف قوم نوح ۵
  • گمراهى: تبرئه از گمراهى ۱، ۳، ۴
  • مبلغان: شرایط مبلغان ۶ ; مسؤولیت مبلغان ۷
  • مردم دوران نوح(ع): موضعگیرى مردم دوران نوح(ع) ۵ نوح(ع) برخورد نوح(ع) ۱ ; تاریخ دوران نوح(ع) ۵ ; تنزیه نوح(ع) ۱، ۳، ۴ ; عصمت نوح(ع) ۴ ; قصه نوح(ع) ۱، ۳ ; مقامات نوح(ع) ۴ ; مهربانى نوح(ع) ۱ ; نبوت نوح(ع) ۲ ; وحى به نوح(ع) ۳

منابع