الأنعام ١٣٥
ترجمه
الأنعام ١٣٤ | آیه ١٣٥ | الأنعام ١٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَلَی مَکانَتِکُمْ»: به اندازه قدرت و استطاعتی که دارید. در جائی که هستید. به گونهای که هستید و وضع و حالتی که دارید. «عَاقِبَةُ الدَّارِ»: سرانجام جهان. پیروزی نهائی. حُسنِ خاتِمت و عاقبت. مراد پیروزی در این دنیا، یا سرافرازی در آن سرا است. «الظَّالِمُونَ»: ستمکاران. کافران.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ قُلْ لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ... (۵) وَ قَالَ الَّذِينَ کَفَرُوا... (۲) وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ... (۰) وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا... (۲) إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَ الَّذِينَ... (۱) کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَ أَنَا وَ... (۰)
وَ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ (۰) وَ لَنُسْکِنَنَّکُمُ الْأَرْضَ مِنْ... (۱) يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ... (۲)
تفسیر
- آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام
- بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .
- سلطه و ولايت شياطين بر انسان ، قهرى نيست ، بلكه به اعتراف كفار در قيامت ، نتيجه معامله طرفينى است .
- بعثت پيامبران حجت را بر كافرين تمام كرده است .
- سه نكته كه از معناى آيه استفاده مى شود.
- سنت الهى چنان نيست كه مردم بى خبر را (قبل از اتمام حجت ) هلاك سازد.
- نفى جميع انحاء ظلم از خداى متعال در جمله : (( و ربك الغنى ذوالرحمة )) .
- (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).
نکات آیه
۱- هشدار دادن به کافران به پایان ناخوشایندشان از وظایف پیامبر (ص) (قل یقوم اعملوا على مکانتکم)
۲- پیامبر (ص) مأمور اعلام به ثبات و قاطعیت عملى بر آیین خود در برابر کفار (قل یقوم اعملوا على مکانتکم إنى عامل فسوف تعلمون)
۳- انسان داراى مسؤولیت در برابر اعمال خویش است. (اعملوا على مکانتکم إنى عامل فسوف تعلمون)
۴- کافران در روز قیامت در خواهند یافت که فرجام نیک از آن مؤمنان است. (فسوف تعلمون من تکون له عقبة الدار)
۵- سعادتمندى و یا تیره بختى اخروى انسان در گرو کردار دنیوى اوست. (اعملوا على مکانتکم إنى عامل فسوف تعلمون من تکون له عقبة الدار)
۶- انسان، جوینده فرجام نیک و پوینده مسیرى است که آن را سعادت مى پندارد. (اعملوا ... فسوف تعلمون من تکون له عقبة الدار)
۷- بهره بردارى از تمایل انسان به فرجام نیک و حسن عاقبت، روشى در تبلیغ و دعوت مردم به دین است. (فسوف تعلمون من تکون له عقبة الدار)
۸- نتیجه و فرجام عمل، معیارى تعیین کننده در ارزشگذارى اعمال (فسوف تعلمون من تکون له عقبة الدار) چون خداوند براى تبیین ارزش اعمال، پایان آن را معیارى براى تشخیص قرار داده، مى تواند به عنوان الگو و معیارى براى ارزشگذارى اعمال باشد.
۹- فرجام نیک از آن پیامبر (ص) و مؤمنان است. و ظالمان محروم از آن مى باشند. (فسوف تعلمون من تکون له عقبة الدار إنه لایفلح الظلمون)
۱۰- فرجام نیک، رستگارى است. (فسوف تعلمون من تکون له عقبة الدار إنه لایفلح الظلمون)
۱۱- کفر و مخالفت با راه انبیا، ظلم و مانع رستگارى است. (اعملوا على مکانتکم ... إنه لایفلح الظلمون)
۱۲- خداوند کسانى را که با کفرورزى، خویش را در زمره ستمکاران قرار داده اند، رستگار نمى سازد. (إنه لایفلح الظلمون)
موضوعات مرتبط
- ارزشگذارى: ملاکهاى ارزشگذارى ۸
- انبیا: مخالفت با انبیا ۱۱
- انسان: تهییج تمایلات انسان ۷; سعادتطلبى انسان ۶، ۷; گرایشهاى انسان ۶; مسؤولیت انسان ۳
- تبلیغ: روش تبلیغ ۷
- خدا: افعال خدا ۱۲
- دین: تبلیغ دین ۷; ثبات قدم در دین ۲
- رستگارى: موارد رستگارى ۱۰; موانع رستگارى ۱۱، ۱۲
- سعادت: زمینه سعادت اخروى ۵
- شقاوت: زمینه شقاوت اخروى ۵
- ظالمان:۱۲ بد فرجامى ظالمان ۱۲ ۹
- ظلم: موارد ظلم ۱۱
- عمل: آثار عمل ۵; ارزشگذارى عمل ۸; مسؤول عمل ۳
- فرجام: اهمیت حسن فرجام ۹، ۱۰
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۴
- کافران: فرجام شوم کافران ۱; کافران در قیامت ۴; هشدار به کافران ۱
- کفر: آثار کفر ۱۱، ۱۲
- مؤمنان: حسن فرجام مؤمنان ۴، ۹
- محمّد (ص): ثبات قدم محمّد (ص) ۲; حسن فرجام محمّد (ص) ۹; مسؤولیت محمّد (ص) ۱، ۲