آل عمران ٦٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۰۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

اینها حقیقتی است از جانب پروردگار تو؛ بنابر این، از تردید کنندگان مباش!

حق [همين است كه‌] از جانب پروردگار توست. پس، از ترديد كنندگان مباش
[آنچه درباره عيسى گفته شد] حق [و] از جانب پروردگار تو است. پس، از ترديدكنندگان مباش.
سخن حق همان است که از جانب خدا به تو رسید، مبادا هیچ گاه در آن شکّ کنی!
حق از [ناحیه] پروردگار توست؛ بنابراین از تردیدکنندگان مباش.
اين سخن حق از جانب پروردگار تو است. از ترديدكنندگان مباش.
این حقایق از سوی پروردگار تو است، پس هرگز از دودلان مباش‌
[اين‌] حق- سخن راست و درست- از پروردگار توست، پس از شك‌داران مباش.
(این بیان درباره‌ی آفرینش عیسی) حقیقتی است از جانب پروردگارت؛ پس از تردیدکنندگان مباش.
تمامی حق (تنها) از پروردگار تو است، پس از تردیدکنندگان مباش.
حق از پروردگار تو است پس نباش از شک‌کنندگان‌


آل عمران ٥٩ آیه ٦٠ آل عمران ٦١
سوره : سوره آل عمران
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَلْحَقُّ»: خبر مبتدای محذوف است که تقدیر آن چنین است: هُوَ الْحَقُّ. «مُمْتَرِینَ»: شکّ کنندگان. از ماده (مِرْیَة) به معنی: شکّ.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - سرگذشت زکریا، عیسى، مریم، یحیى و بیان خلقت آدم در قرآن، حق و از جانب پروردگار است. (الحق من ربّک) کلمه «الحق»، خبر است براى مبتداى محذوف که «هو» است و مراد از آن، سرگذشت مریم و پیامبرانى است که در آیات سابق بیان شد.

۲ - خداوند، سرچشمه هر حقى است. (الحق من ربّک)

۳ - بیان حقایق، پرتویى از ربوبیّت خداوند (الحق من ربّک)

۴ - تربیت و سازندگى، در گرو بیان حقایق (الحق من ربّک) از آنجا که خداوند، «ربّ» (تربیت کننده) است، حق را بیان مى کند. بنابراین ارتباط تربیت و حق به دست مى آید.

۵ - توصیه خداوند به پیامبر (ص)، مبنى بر قاطعیّت در انجام رسالت خویش (الحق من ربّک فلا تکن من الممترین)

۶ - کیفیّت خلقت عیسى و دروغ پردازیهاى نصارا در مورد آن، زمینه ایجاد شبهه (فلا تکن من الممترین) آنچه مى تواند براى مخاطبین قرآن در مورد حضرت مسیح، تردید ایجاد کند، همان خلقت استثنایى آن حضرت است که با توجّه به «انّ مثل ... »، این شبهه از بین مى رود.

۷ - پیامبر اکرم (ص) در معرض تردید* (فلا تکن من الممترین) پیامبر (ص) به لحاظ بشر بودن در معرض این حالتهاست; ولى خداوند با بیان حقایق، زمینه تردید را در آن حضرت از بین مى برد.

۸ - توجّه به این که تمامى حق از ناحیه پروردگار است، برطرف کننده زمینه هاى تردید نسبت به معارف و تعالیم الهى (الحق من ربّک فلا تکن من الممترین)

موضوعات مرتبط

  • آدم: آفرینش آدم ۱
  • انبیا: تاریخ انبیا ۱
  • تربیت: عوامل مؤثّر در تربیت ۴
  • حق: اظهار حق ۳، ۴ ; منشأ حق ۲، ۸
  • خدا: اوامر خدا ۵ ; ربوبیّت خدا ۳ ; وصایاى خدا ۵
  • شبهه: زمینه شبهه ۶
  • علم: آثار علم ۸
  • عیسى (ع): قصه عیسى (ع) ۱، ۶
  • قاطعیّت: اهمیّت قاطعیّت ۵
  • قرآن: قصص قرآن ۱
  • محمّد (ص): ۷ مسؤولیت محمّد (ص) ۵
  • مریم: (س) قصه مریم (س) ۱
  • مسیحیان: عقاید مسیحیان ۶
  • یحیى: قصه یحیى ۱

منابع