آل عمران ٤٤
ترجمه
آل عمران ٤٣ | آیه ٤٤ | آل عمران ٤٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَنبَآءِ»: جمع نَبَأ، اخبار «أَقْلام»: قلمها. تیرها. «أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ»: تا ببینند کدام یک سرپرستی مریم را به عهده میگیرد. (أَیُّ) مبتدا و جمله بعدی خبر است، و فعلی مانند (یَنظُرُونَ) یا (یَعْلَمُونَ) قبل از آن مقدّر است. «إِذْ یَخْتَصِمُونَ»: آن گاه که منازعه و کشمکش میکردند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۴۲، سوره آل عمران
- منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها
- وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است
- وجه تعبير به ((ملائكه )) در جمله ((اذ قالت الملائكة ...))
- گفتار معصومين در تفسير ((كلمه ))
- معناى ((كلمه خدا)) و مراد از ((كلمه )) در جمله : ((يبشرك بكلمة منه ...))
- وجه تسميه عيسى به مريم (عليهما السلام ) به ((مسيح ))
- يهود و كلمه ((مسيح ))
- معناى كلمه ((عيسى ))
- اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع )با مردم در سن كهولت ، گفته شده است
- مراد از ((تورات )) ((انجيل )) در قرآن كريم
- بعثت حضرت عيسى (ع ) عموميت داشته ، هر چند رسالت او به سوى بنىاسرائيل بوده است
- معجزات عيسى (ع ) مستند به اذن خدا بوده است و عيسى (ع ) در صدور آن آيات استقلالىنداشته است
- معجزات حضرت عيسى (ع ) در خارج ، از آن جناب صادر مى شده است
- جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عيسى (ع ) تورات موجود درزندگى خودرا قبول داشته است دلالت نمى كند
- عملى كه عيسى (ع ) براى باز شناختن مؤ منين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد
- قيد ((الى اللّه )) در آيه به چه جهتى آمده است ؟
- مراد از ايمان در جمله ((قال الحواريون نحن انصار اللّه آمنا باللّه ...)) ايمان بعد ازايمان است
- راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
- معناى ((توفى )) و تفاوت مورد استعمال اين كلمه با كلمه ((موت ))
- توّفى حضرت عيسى به معناى گرفتن آن حضرت از دست يهود است
- منظور از ((رفع عيسى به سوى خدا)) و ((تطهير او از كافران ))
- مراد از تفوق پيروان عيسى (ع ) بر كافران تا روز قيامت
- مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست
- تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد
- وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (ع )
- دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع )
- جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
- بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته )
- رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه )
- اثبات سيادت اثبات عالى ترين مراتب اصطفاء است
- اخبار غيب حضرت عيسى (ع ) معجزه قابلقبول براى مردم بود
- روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (ع ) آمده بود
- روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (ع )
- روايتى در مورد كيفيت بالا بردن عيسى (ع ) به آسمان
- روايتى از امام رضا (ع ) درباره قضيه حضرت عيسى (ع )
- بحث روايتى ديگر در معناى محدث
- فرق ميان نبى ، رسول و محدث
- على (ع ) محدث بود
- مطالبى پيرامون ((وحى )) و واژه ((محدث ))
- تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و خارج از معيارهاىمعمولى تشخيص است
- توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند))
نکات آیه
۱ - حقایقى از سرگذشت مریم و زکریا، براى اوّلین بار به پیامبر اکرم (ص) گفته شد. (ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک) بیان حقایق مذکور اگر در دیگر کتب آسمانى آمده باشد، ظاهراً اطلاق غیب بر آن نمى شده است.
۲ - وحى، راهى براى دریافت گزارشات غیبى و تاریخ پیشینیان، براى پیامبر (ص) (ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک)
۳ - بازگویى گزارشات غیبى، جلوه اى از اعجاز قرآن (ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک)
۴ - وحى، بیانگر حقایق تاریخى پوشیده بر انسان (ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک)
۵ - ناشناخته بودن حقایقى از تاریخ زکریا و مریم، براى اهل کتاب (ذلک من انباء الغیب) آیات در مورد وفد نجران نازل شده است; پس تعریض به اهل کتاب دارد که نسبت به سرگذشت پیامبران، خصوصاً مسیح و مریم، اظهار اطلاع مى کردند.
۶ - آگاهى پیامبر (ص) از حقایق نهفته تاریخ زکریا و مریم، نشانگر صدق ادعاى وى در ارتباط با وحى (ذلک من انباء الغیب ... و ما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم)
۷ - نزاع میان سران کنیسه در سرپرستى مریم، و روى آوردن آنان به قرعه براى تعیین سرپرست (اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم ... اذ یختصمون)
۸ - شگفتى سرگذشت نزاع میان سران کنیسه، در مورد سرپرستى مریم و توسل آنان به قرعه* (و ما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم و ما کنت لدیهم اذ یختصمون) به نظر مى رسد تکرار «ما کنت لدیهم»، اشاره به شگفتى جریان نزاع باشد.
۹ - شخصیّت والاى معنوى مریم، مایه رقابت سران کنیسه در سرپرستى او* (و ما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم ... اذ یختصمون) ظاهراً نزاع افراد براى به دست آوردن سرپرستى حضرت مریم بوده است و نه به عهده دیگرى گذاشتن
۱۰ - شناخته بودن شخصیّت معنوى مریم (س)، در عصر خویش* (ایّهم یکفل مریم ... اذ یختصمون) چون هر یک از سران کنیسه خواهان سرپرستى مریم بودند و در این باره با یکدیگر نزاع مى کردند، معلوم مى شود که عظمت شخصیّت آن حضرت براى همگان روشن و آشکار بوده است.
۱۱ - مشروعیت بهره گیرى از قرعه، در رفع اختلاف (اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم)
روایات و احادیث
۱۲ - انجام قرعه کشى بین شش نفر، براى تعیین سرپرست مریم (س) (وما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم) امام باقر (ع): اول من سوهم علیه مریم بنت عمران و هو قول اللّه عزّ و جل «و ما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایهم یکفل مریم» و السهام ستة.[۱]
۱۳ - قرعه کشى براى تعیین سرپرست مریم، به هنگام درگذشت پدر وى (اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم) امام باقر (ع): ... «اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم» حین أیتمت من ابیها.[۲]
موضوعات مرتبط
- انبیا: تاریخ ۱، ۵، ۶
- اهل کتاب: ۵
- تاریخ: ۲ منابع تاریخ ۴
- زکریا (ع): ۶ قصه زکریا (ع) ۱، ۵ ; زکریا (ع) و اهل کتاب ۵
- زنان: ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۳
- شناخت: منابع شناخت ۲، ۴
- عالم غیب: ۲
- قرآن: اعجاز قرآن ۳ ; پیشگوییهاى قرآن ۳ ; قصص قرآن ۱، ۷، ۸
- قرعه: احکام قرعه ۱۱ ; جواز قرعه ۱۱ ; موارد قرعه ۷، ۸، ۱۲، ۱۳
- محمّد (ص): صداقت محمّد (ص) ۶ ; علم محمّد (ص) ۶ ; محمّد (ص) و زکریا ۶ ; محمّد (ص) و مریم ۶ ; وحى به محمّد (ص) ۲، ۶
- مریم (س): ۶ قصه مریم (س) ۱ ; کفالت مریم (س) ۷، ۸، ۹، ۱۲، ۱۳ ; مقام مریم (س) ۹، ۱۰
- وحى: نقش وحى ۴