آل عمران ٤٤

از الکتاب
کپی متن آیه
ذٰلِکَ‌ مِنْ‌ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ‌ نُوحِيهِ‌ إِلَيْکَ‌ وَ مَا کُنْتَ‌ لَدَيْهِمْ‌ إِذْ يُلْقُونَ‌ أَقْلاَمَهُمْ‌ أَيُّهُمْ‌ يَکْفُلُ‌ مَرْيَمَ‌ وَ مَا کُنْتَ‌ لَدَيْهِمْ‌ إِذْ يَخْتَصِمُونَ‌

ترجمه

(ای پیامبر!) این، از خبرهای غیبی است که به تو وحی می‌کنیم؛ و تو در آن هنگام که قلمهای خود را (برای قرعه‌کشی) به آب می‌افکندند تا کدامیک کفالت و سرپرستی مریم را عهده‌دار شود، و (نیز) به هنگامی که (دانشمندان بنی اسرائیل، برای کسب افتخار سرپرستی او،) با هم کشمکش داشتند، حضور نداشتی؛ و همه اینها، از راه وحی به تو گفته شد.)

ترتیل:
ترجمه:
آل عمران ٤٣ آیه ٤٤ آل عمران ٤٥
سوره : سوره آل عمران
نزول : ٢ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَنبَآءِ»: جمع نَبَأ، اخبار «أَقْلام»: قلمها. تیرها. «أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ»: تا ببینند کدام یک سرپرستی مریم را به عهده می‌گیرد. (أَیُّ) مبتدا و جمله بعدی خبر است، و فعلی مانند (یَنظُرُونَ) یا (یَعْلَمُونَ) قبل از آن مقدّر است. «إِذْ یَخْتَصِمُونَ»: آن گاه که منازعه و کشمکش می‌کردند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱ - حقایقى از سرگذشت مریم و زکریا، براى اوّلین بار به پیامبر اکرم (ص) گفته شد. (ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک) بیان حقایق مذکور اگر در دیگر کتب آسمانى آمده باشد، ظاهراً اطلاق غیب بر آن نمى شده است.

۲ - وحى، راهى براى دریافت گزارشات غیبى و تاریخ پیشینیان، براى پیامبر (ص) (ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک)

۳ - بازگویى گزارشات غیبى، جلوه اى از اعجاز قرآن (ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک)

۴ - وحى، بیانگر حقایق تاریخى پوشیده بر انسان (ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک)

۵ - ناشناخته بودن حقایقى از تاریخ زکریا و مریم، براى اهل کتاب (ذلک من انباء الغیب) آیات در مورد وفد نجران نازل شده است; پس تعریض به اهل کتاب دارد که نسبت به سرگذشت پیامبران، خصوصاً مسیح و مریم، اظهار اطلاع مى کردند.

۶ - آگاهى پیامبر (ص) از حقایق نهفته تاریخ زکریا و مریم، نشانگر صدق ادعاى وى در ارتباط با وحى (ذلک من انباء الغیب ... و ما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم)

۷ - نزاع میان سران کنیسه در سرپرستى مریم، و روى آوردن آنان به قرعه براى تعیین سرپرست (اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم ... اذ یختصمون)

۸ - شگفتى سرگذشت نزاع میان سران کنیسه، در مورد سرپرستى مریم و توسل آنان به قرعه* (و ما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم و ما کنت لدیهم اذ یختصمون) به نظر مى رسد تکرار «ما کنت لدیهم»، اشاره به شگفتى جریان نزاع باشد.

۹ - شخصیّت والاى معنوى مریم، مایه رقابت سران کنیسه در سرپرستى او* (و ما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم ... اذ یختصمون) ظاهراً نزاع افراد براى به دست آوردن سرپرستى حضرت مریم بوده است و نه به عهده دیگرى گذاشتن

۱۰ - شناخته بودن شخصیّت معنوى مریم (س)، در عصر خویش* (ایّهم یکفل مریم ... اذ یختصمون) چون هر یک از سران کنیسه خواهان سرپرستى مریم بودند و در این باره با یکدیگر نزاع مى کردند، معلوم مى شود که عظمت شخصیّت آن حضرت براى همگان روشن و آشکار بوده است.

۱۱ - مشروعیت بهره گیرى از قرعه، در رفع اختلاف (اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم)

روایات و احادیث

۱۲ - انجام قرعه کشى بین شش نفر، براى تعیین سرپرست مریم (س) (وما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم) امام باقر (ع): اول من سوهم علیه مریم بنت عمران و هو قول اللّه عزّ و جل «و ما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ایهم یکفل مریم» و السهام ستة.[۱]

۱۳ - قرعه کشى براى تعیین سرپرست مریم، به هنگام درگذشت پدر وى (اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم) امام باقر (ع): ... «اذ یلقون اقلامهم ایّهم یکفل مریم» حین أیتمت من ابیها.[۲]

موضوعات مرتبط

  • انبیا: تاریخ ۱، ۵، ۶
  • اهل کتاب: ۵
  • تاریخ: ۲ منابع تاریخ ۴
  • زکریا (ع): ۶ قصه زکریا (ع) ۱، ۵ ; زکریا (ع) و اهل کتاب ۵
  • زنان: ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۳
  • شناخت: منابع شناخت ۲، ۴
  • عالم غیب: ۲
  • قرآن: اعجاز قرآن ۳ ; پیشگوییهاى قرآن ۳ ; قصص قرآن ۱، ۷، ۸
  • قرعه: احکام قرعه ۱۱ ; جواز قرعه ۱۱ ; موارد قرعه ۷، ۸، ۱۲، ۱۳
  • محمّد (ص): صداقت محمّد (ص) ۶ ; علم محمّد (ص) ۶ ; محمّد (ص) و زکریا ۶ ; محمّد (ص) و مریم ۶ ; وحى به محمّد (ص) ۲، ۶
  • مریم (س): ۶ قصه مریم (س) ۱ ; کفالت مریم (س) ۷، ۸، ۹، ۱۲، ۱۳ ; مقام مریم (س) ۹، ۱۰
  • وحى: نقش وحى ۴

منابع

  1. من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۱، ح ۱، ب ۳۸ ; خصال صدوق، ص ۱۵۶، ح ۱۹۸، باب الثلاثة.
  2. تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۷۳، ح ۴۷ ; بحار الانوار، ج ۱۴، ص ۱۹۲، ح ۲.