القيامة ٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۶ توسط Adel (بحث | مشارکت‌ها) (←‏تفسیر)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
کپی متن آیه
بَلْ‌ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ‌ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ‌

ترجمه

(انسان شک در معاد ندارد) بلکه او می‌خواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت) در تمام عمر گناه کند!

ترتیل:
ترجمه:
القيامة ٤ آیه ٥ القيامة ٦
سوره : سوره القيامة
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لِیَفْجُرَ»: تا گناه کند. علل گرایش به مادیگری و انکار مبدأ و معاد، غیر مقیّد بودن به چیزی، یعنی کسب آزادی برای انجام گناهان، و گریز از مسؤولیّتها، و اقناع کاذب وجدان است. وگرنه کسی برای نفی مبدأ و معاد، ادلّه و براهینی در دست ندارد، و از درون به مادیگری خود قانع و راضی نمی‌باشد. «أُمَامَهُ»: آینده‌ای را که در پیش دارد. یعنی مادام که زنده است.


تفسیر


نکات آیه

۱ - انکار و زیر سؤال بردن برپایى قیامت، بهانه کافران براى انجام هرگونه فسق و فجور (أیحسب الإنسن ألّن نجمع عظامه ... بل یرید الإنسن لیفجر أمامه) «فجور» (مصدر «یفجر») به معناى فسق (صحاح اللغة) و لام در «لیفجر» براى تعلیل است. «أمام» اسم مکان و در این آیه مجازاً در زمان مستقبل - که مفید استمرار است - استعمال شده است. بنابراین مفاد آیه چنین مى شود: «بلکه انسان مى خواهد تا راه فسق و فجور، براى همیشه به روى او باز باشد و آن را ادامه دهد و همین سبب انکار معاد از جانب او است».

۲ - ایمان به قیامت، بازدارنده انسان از فسق و فجور (بل یرید الإنسن لیفجر أمامه)

۳ - منشأ انکار معاد، تمایل انسان به فسق و فجور است; نه وجود شبهه اى علمى. (أیحسب الإنسن ألّن نجمع عظامه ... بل یرید ألإنسن لیفجر أمامه)

۴ - هواهاى نفسانى، مانع پذیرش حقایق دینى و ایمان و اذعان به آن (بل یرید الإنسن لیفجر أمامه)

۵ - گرایش به فسق و فجور، از تمایلات طبیعى انسان ها است. (بل یرید الإنسن لیفجر أمامه)

موضوعات مرتبط

  • انسان: گرایشهاى انسان ۳، ۵
  • ایمان: آثار ایمان به قیامت ۲; موانع ایمان ۴
  • دین: آسیب شناسى دینى ۴
  • فسق: موانع فسق ۲
  • قیامت: فلسفه تکذیب قیامت ۱
  • کافران: بهانه جویى کافران ۱; زمینه فسق کافران ۱
  • گرایشها: گرایش به فسق ۳، ۵
  • معاد: منشأ تکذیب معاد ۳
  • هواپرستى: آثار هواپرستى ۴

منابع