روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۶
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، أَبْوَابُ الزَّكَاة-بَابُ عِلَّةِ وُجُوبِ الزَّكَاة
و في روايه ابي الحسين محمد بن جعفر الاسدي رضي الله عنه عن محمد بن اسماعيل البرمكي عن عبد الله بن احمد عن الفضل بن اسماعيل عن معتب مولي الصادق ع قال قال الصادق ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۵ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۷ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۰۵
و در روايت ابو الحسين محمّد بن جعفر بن اسدى- رضى اللَّه عنه- از محمّد بن اسماعيل برمكى، از عبد الله بن احمد، از فضل بن اسماعيل، از معتب مولاى امام صادق عليه السّلام آمده است كه گفت: امام عليه السّلام فرمود: همانا كه زكات براى آزمايش اغنيا، و كمك به فقرا وضع شده است، و اگر مردم زكات اموال خود را مىپرداختند، هيچ مسلمانى فقير و محتاج نمىماند، و هر آينه با سهمى كه خداى عزّ و جلّ براى او مقرّر فرموده است مستغنى ميشد، و مردم فقير و محتاج و گرسنه و برهنه نشدهاند مگر به علت گناهان اغنيا، و خداى عزّ و جلّ را سزاوار است كه رحمت خود را از كسى كه حقّ خدا در مال خود را بازداشته است بازدارد و به آن كسى كه خلق را آفريده و خوان رزق را گسترده است قسم ياد ميكنم كه هيچ مالى در خشكى يا دريا تباه نميشود مگر به علّت ترك زكات، و هيچ صيدى در خشكى يا دريا شكار نميشود مگر به علت ترك تسبيح در آن روز، و همانا كه محبوبترين مردم نزد خداى عزّ و جلّ گشودهدستترين ايشان است، و سخاوتمندترين مردم كسى است كه زكات مالش را بپردازد، و در باره مؤمنين نسبت به حقّى كه خداى عزّ و جلّ براى ايشان در مال او مقرّر داشته است بخل نورزد.