روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۷
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، أَبْوَابُ الزَّكَاة-بَابُ عِلَّةِ وُجُوبِ الزَّكَاة
و كتب الرضا علي بن موسي ع الي محمد بن سنان فيما كتب اليه من جواب مسايله :
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۶ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۸ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۰۶
و امام رضا على بن موسى عليهما السّلام به محمّد بن سنان در جمله جوابهاى مسائل او نوشت: علّت تشريع زكات تأمين قوت فقرا، و حفظ و صيانت اموال اغنيا است. زيرا خداى عزّ و جلّ تندرستان را به رسيدگى به حال دردمندان و مبتلايانمكلّف ساخته است، چنان كه خداى تبارك و تعالى فرموده است: «هر آينه در اموالتان و نفوستان آزمايش خواهيد شد». و مراد از آزمايش در اموال اخراج زكات، و در نفوس توطين نفس بر صبر است، و اضافه بر اين، پرداختن زكات اداى شكر نعمتهاى خداى عزّ و جلّ، و اميد بستن به آن فزونيى است كه در اثر شكر در مال پديد مىآيد، به علاوه آن فزونى كه از طبيعت زكات به مال عايد مىشود (چنان كه قطع كردن شاخههاى زيادتر رز موجب فزونى انگور مىگردد) مضافا به رأفت و رحمتى كه از اين رهگذر شامل حال ضعفا مىشود، و عطف و تفقّدى كه به اهل مسكنت مىپيوندند، و به علاوه آنكه زكات تحريض و تشويق اغنيا به مواسات، و تقويت فقرا را در پى مىآورد، و ايشان را در كار دين نيرومند ميسازد. و زكات پندى و عبرتى براى اغنيا است، تا با ملاحظه حال فقرا و تهيدستان دنيا، حال پرملال تهيدستان و فقراى آخرت را به نظر آورند، و براى روبرو شدن با احوال آن روز با صرف مال خود در راه خير، سرمايه عمل صالحى بيندوزند، و با مقايسه اين احوال خداى تبارك و تعالى را در برابر نعمتى كه به ايشان انعام فرموده و ثروتى كه عطا كرده شكر گويند و دعا و تضرّع بجا آورند، و از گرفتار شدن به وضعى مانند وضع فقرا بهراسند. اين امور كه در اينجا بيان شد، در جمله امور بسيار ديگر علّت تشريع زكات واداى صدقات و صله ارحام و انجام اعمال خير و خداپسندانه است.