الماعون ٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۴۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و (دیگران را) به اطعام مسکین تشویق نمی‌کند!

و بر اطعام بينوا، ترغيب نمى‌كند
و به خوراك‌دادن بينوا ترغيب نمى‌كند.
و (کسی را) بر اطعام فقیر ترغیب نمی‌کند.
و [کسی را] به طعام دادن به مستمند تشویق نمی کند.
و مردم را به طعام‌دادن به بينوا وانمى‌دارد.
و بر اطعام بینوا، ترغیب نمی‌کند
و بر طعام‌دادن بينوا [خود و ديگران را] برنمى‌انگيزد.
(و دیگران را به سیر کردن) و به خوراک دادن مستمندان تشویق و ترغیب نمی‌نمایند.
و بر خوراک بینوا ترغیب نمی‌کند.
و ترغیب نکند بر خوراک بینوا


الماعون ٢ آیه ٣ الماعون ٤
سوره : سوره الماعون
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لا یَحُضُّ»: تشویق و ترغیب نمی‌کند (نگا: حاقّه / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تکذیب کنندگان مجازات هاى الهى، نه خود به تغذیه مسکینان کمک مى کنند و نه دیگران را به آن وادار مى سازند. (و لایحضّ على طعام المسکین) تعبیر «حضّه على الامر»; یعنى، او را بر آن کار وادار ساخت (مصباح). مراد از «طعام المسکین»، «بذل طعام المسکین» است و ممکن است طعام[اسم مصدر و ]به معناى اطعام باشد; مانند «عطاء» به معناى «اعطاء». (البحرالمحیط)

۲ - انکار معاد، مایه سردى روابط انسان ها با یکدیگر (الذى یکذّب ... یدعّ الیتیم . و لایحضّ على طعام المسکین)

۳ - تأمین غذاى نیازمندان و ترویج فرهنگ یارى رسانى به تهى دستان، تکلیفى الهى است. (و لایحضّ على طعام المسکین) «مسکین»، کسى است که چیزى ندارد; یا آنچه دارد، براى او کافى نیست و یا کسى است که فقر، او را ساکن و کم تحرک ساخته است. (قاموس)

۴ - مسکین، داراى سهم غذا در اموال مردم* (طعام المسکین) اضافه «طعام» به «مسکین»، نشانگر استحقاق است، زیرا دلالت مى کند که آن غذا، طعام خود مسکین است.

۵ - رفع نیاز غذایى فقیران، مهم ترین حمایت از آنها است. (و لایحضّ على طعام المسکین) ذکر خصوص «طعام»، بیانگر برداشت یاد شده است.

۶ - خوددارى از ترویج فرهنگ یارى رسانى به نیازمندان، نکوهیده و مایه دورى انسان از خداوند است. (فذلک الذى ... و لایحضّ على طعام المسکین) «ذلک»، اسم اشاره اى است که براى دور به کار مى رود.

۷ - توجّه به تأثیر انکار معاد در ترک یارى مستمندان، حتى با زبان، مایه پرهیز از تکذیب آخرت است. (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... و لایحضّ على طعام المسکین)

۸ - تغذیه تهى دستان و دعوت مردم به فقرزدایى از جامعه، لازمه پذیرش روز جزا و نشانه کام یابى در آن روز است. (یکذّب بالدین ... و لایحضّ على طعام المسکین)

موضوعات مرتبط

  • آخرت: موانع تکذیب آخرت ۷
  • تقرب: موانع تقرب ۶
  • تکلیف: تکلیف همگانى ۳
  • حقوق: حق الناس ۴
  • خدا: خست مکذبان کیفرهاى خدا ۱; صفات مکذبان کیفرهاى خدا ۱
  • ذکر: ذکر آثار تکذیب آخرت ۷
  • رستگارى: عوامل رستگارى اخروى ۸
  • روابط اجتماعى: موانع روابط اجتماعى ۲
  • فقرا: آثار اطعام به فقرا ۸; آثار تبلیغ امداد به فقرا ۸; تبلیغ امداد به فقرا ۶; تأمین نیازهاى فقرا ۵; سرزنش ترک امداد بهفقرا ۶; مهمترین حمایت از فقرا ۵
  • مساکین: اطعام مساکین ۴; اهمیت اطعام مساکین ۳; تبلیغ امداد به مساکین ۳; حقوق مساکین ۴; موانع امداد به مساکین ۷
  • معاد: آثار تکذیب معاد ۲

منابع