الماعون ٢

از الکتاب
کپی متن آیه
فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌

ترجمه

او همان کسی است که یتیم را با خشونت می‌راند،

ترتیل:
ترجمه:
الماعون ١ آیه ٢ الماعون ٣
سوره : سوره الماعون
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَدُعُّ»: سخت می‌راند و با خشونت طرد می‌کند (نگا: طور / ).


نزول

شأن نزول آیات ۱ تا ۳:

این آیات درباره عاص بن وائل السهمى نازل شده و نیز گویند: درباره ولید بن مغیرة نازل گردیده است.

ابن جریج گوید: درباره ابوسفیان بن حرب آمده که هر هفته دو شتر نحر مى کرد و یتیمى از او گوشت خواست با عصاى خود او را از خود راند[۱] و نیز گویند: آیه ۱ درباره ابوجهل و کفار قریش نازل شده است.[۲]

تفسیر

نکات آیه

۱ - پرخاش به یتیمان و راندن آنان از نزد خود، از کسى سرمى زند که جزاى آخرت را دروغ مى پندارد. (فذلک الذى یدعّ الیتیم) «ذلک»، اشاره به کسى است که آیه قبل او را تکذیب کننده روز جزا معرفى کرد. «دَعٌّ» (مصدر «یَدُعُّ»)، به معناى دور ساختن با خشونت است (قاموس). تعبیر «ذلک الذى...» - که مبتداى معرفه در کنار خبر معرفه اى قرار گرفته که بر جنس دلالت دارد - بیانگر حصر است.

۲ - پرخاش به یتیمان و از خود راندن آنان، رفتارى نکوهیده است. (فذلک الذى یدعّ الیتیم)

۳ - پذیرش و نوازش، بالاترین نیاز یتیمان است. (فذلک الذى یدعّ الیتیم)

۴ - ترش رویى در برابر یتیمان و رد خواسته هاى آنان، دورسازنده انسان از قرب به خداوند است. (فذلک) «ذلک»، اسم اشاره اى است که براى دور به کار مى رود و در آیه شریفه یا براى تحقیر به کار رفته و یا نشانگر دورى از خداوند است.

۵ - توجّه به سقوط اخلاقى منکران معاد، تا حد خشونت با یتیمان، مایه پرهیز از تکذیب آخرت است. (فذلک الذى یدعّ الیتیم)

۶ - یتیم نوازى، لازمه پذیرش روز جزا و نشانه کام یابى در آن است. (یکذّب بالدین . فذلک الذى یدعّ الیتیم)

موضوعات مرتبط

  • آخرت: موانع تکذیب آخرت ۵
  • ایمان: نشانه هاى ایمان به قیامت ۶
  • تقرب: موانع تقرب ۴
  • ذکر: آثار ذکر انحطاط مکذبان معاد ۵
  • عمل: عمل ناپسند ۲
  • قیامت: غضب مکذبان قیامت ۵
  • کیفر: صفات مکذبان کیفر اخروى ۱
  • یتیم: آثار ترشرویى با یتیم ۴; آثار رد خواسته هاى یتیم ۴; زمینه طرد یتیم ۱; غضب بر یتیم ۵; محبت به یتیم ۳; ناپسندى طرد یتیم ۲; ناپسندى غضب بر یتیم ۲; نیازهاى معنوى یتیم ۳
  • یتیم نوازى: آثار یتیم نوازى ۶

منابع

  1. تفسیر کشف الاسرار.
  2. تفسیر على بن ابراهیم.