النبإ ٣٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و حوریانی بسیار جوان و هم‌سن و سال،

|و دختران نارپستان همسال
و دخترانى همسال با سينه‌هاى برجسته،
و دختران زیبای دلربا که همه در خوبی و جوانی مانند یکدیگرند.
و دخترانی نو رسیده و هم سن
و دخترانى همسال، با پستانهاى برآمده،
و [حوریان‌] نارپستان همسال‌
و زنانى نار پستان همسال.
و دختران نوجوان نارپستان همسنّ و سال.
و دخترانی فربه و پستان بر آمده (و با آنان) همسال و همسان.
و آنان پستان برآمده همسالانی‌


النبإ ٣٢ آیه ٣٣ النبإ ٣٤
سوره : سوره النبإ
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«کَوَاعِبَ»: جمع کاعِب، دختران نارپستان. دخترانی که تازه پستانهایشان برآمده است و از کعب، یعنی پاشنه پا بزرگتر نگشته است (نگا: المصحف‌المیسّر). «أَتْرَاباً»: جمع تِرْب، همسال. همسنّ.


تفسیر

نکات آیه

۱ - تقواپیشگان در بهشت، بهره مند از حوریانى نورس و نار پستان (کواعب) «کاعب» (مفرد «کواعب») به زنى گفته مى شود که پستان هایش برجسته شده باشد. (لسان العرب)

۲ - حوریان بهشتى، در زیبایى بر یکدیگر برترى ندارند. (أترابًا) «أتراب»، جمع «ترب» بر وزن «مصر» است. کسانى که تولد هم زمان داشته باشند، «ترب» یکدیگرند و چون حوریان بهشتى تولد ندارند، مراد از «ترب» در مورد آنان، همسانى در شمایل و صفات جذاب است. (اقتباس از لسان العرب)

۳ - تقواپیشگان، برخوردار از هم نشینى صمیمانه حوریان جوان در بهشت (أترابًا) در «معجم مقاییس اللغة»، «تِرْب» با «خِدْن» (دوست و همراه) به یک معنا گرفته شده است.

۴ - وجود لذت هاى جنسى در بهشت (و کواعب أترابًا)

۵ - لذت هاى جنسى تقواپیشگان در بهشت، گوشه اى از سعادتمندى آنها است. (مفازًا ... و کواعب أترابًا)

روایات و احادیث

۶ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله... «و کواعب أتراباً» أى الفتیات الناهدات;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند ... «و کواعب أتراباً» روایت شده که فرمود: یعنى دختران نوجوانى که پستان هاى آنان برآمده است».

موضوعات مرتبط

  • بهشت: لذایذ جنسى در بهشت ۴، ۵
  • حورالعین: جوانى حورالعین ۱، ۶; زیبایى حورالعین ۲; همسانى حورالعین ۲; همنشینى با حورالعین ۳
  • سعادت: سعادت اخروى ۵
  • متقین: سعادت اخروى متقین ۵; لذایذ اخروى متقین ۵; متقین در بهشت ۱، ۳; همسران بهشتى متقین ۱; همنشینان اخروى متقین ۳

منابع

  1. تفسیرقمى، ج ۲، ص ۴۰۲; نورالثقلین، ج ۵، ص ۴۹۵- ، ح ۲۷.