القيامة ٤٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا چنین کسی قادر نیست که مردگان را زنده کند؟!

|آيا اين [خدا] قادر نيست كه مردگان را زنده كند
آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟!
آیا چنین خدای (با قدرت و حکمت) باز نتواند مردگان را زنده گرداند؟
آیا چنین نیرومند آگاهی توانا نیست که مردگان را زنده کند؟
آيا خداوند قادر نيست كه مردگان را زنده سازد؟
آیا آن [آفریدگار] توانا بر آن نیست که مردگان را زنده کند؟
آيا آن [خداى‌] قادرى نيست كه مردگان را زنده كند؟
آیا چنین خدائی نمی‌تواند مردگان را زنده گرداند؟!
آیا (چنان نیرومندی‌) بر زنده کردن مردگان توانا نیست‌؟!
آیا نیست آن توانا بر آنکه زنده سازد مرده‌گان را


القيامة ٣٩ آیه ٤٠ القيامة ٤١
سوره : سوره القيامة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَلَیْسَ ذلِکَ ...»: (نگا: یس / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - توانایى خداوند بر احیاى مردگان (ألیس ذلک بقدر على أن یحیى الموتى)

۲ - آفرینش آغازین انسان، از نطفه و علقه به همراه ساختارى معتدل و هماهنگ، دلیل قدرت خداوند بر برپایى قیامت و احیاى مردگان (ألم یک نطفة من منىّ یمنى ... فخلق فسوّى ... ألیس ذلک بقدر على أن یحیى الموتى)

۳ - هدف دارى آفرینش و زندگى انسان، دلیل وجود قیامت (أحسب الإنسن أن یترک سدًى ... ألیس ذلک بقدر على أن یحیى الموتى) یادآورى توانایى خداوند بر احیاى مردگان - پس از طرح مسأله بى هدف نبودن زندگى انسان - مى تواند بیانگر این حقیقت باشد که هدفدار بودن آفرینش و زندگى بشر، اقتضا دارد که انسان ها دوباره زنده شوند و به کردار آنان رسیدگى شود; زیرا جز این، آفرینش و زندگى بشر، پوچ و بى هدف خواهد بود.

۴ - استبعاد و تردید در توانایى خداوند، مشکل و بهانه کافران در پذیرش مسأله معاد و احیاى مردگان (ألیس ذلک بقدر على أن یحیى الموتى) طرح مسأله توانایى خداوند بر احیاى مردگان به صورت سؤال، نشان دهنده حقیقت یاد شده است.

۵ - مطالعه در مبدأ و مراحل آفرینش انسان، از راه هاى شناخت معاد و پى بردن به احیاى مردگان (ألم یک نطفة من منىّ یمنى ... فخلق فسوّى ... ألیس ذلک بقدر على أن یحیى الموتى)

۶ - نقش تعیین کننده انسان شناسى، در درک معارف الهى (معاد و...)    أیحسب الإنسن أن یترک سدًى . ألم یک نطفة ... ألیس ذلک بقدر على أن یحیى الموتى برداشت یاد شده، به سبب این نکته است که خداوند، براى اثبات توانایى خویش بر احیاى مردگان و برپایى قیامت، مسأله هدفمند بودن زندگى انسان و سیر آفرینش او را مطرح ساخته است.

۷ - ارتباط و پیوند وثیق میان حیات دنیوى و اخروى انسان (أیحسب الإنسن أن یترک سدًى ... ألیس ذلک بقدر على أن یحیى الموتى) از همراه هم آمدن دو موضوع هدفمندى زندگى بشر و احیاى مجدد مردگان مطلب یاد شده به دست مى آید.

۸ - انسان و احیاى مجدد او در روز رستاخیز، از مباحث اساسى و محورى قرآن در دوره نخستین رسالت پیامبر(ص)    لا أقسم بیوم القیمة ... أیحسب الإنسن ألّن نجمع عظامه ... أیحسب الإنسن أن یترک سدًى ... ألیس ذلک بقدر على أن یحیى الموتى برداشت یاد شده، به این سبب است که این سوره - که از سوره هاى مکى و نازل شده در مرحله نخستین رسالت است - از آغاز تا پایان، درباره دو موضوع انسان و قیامت بحث کرده است.

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: هدفدارى آفرینش ۳
  • انسان: خلقت ابتدایى انسان ۲; مطالعه مبدأ خلقت انسان ۵; مطالعه مراحل خلقت انسان ۵; منشأ خلقت انسان ۲; هدفدارى زندگى انسان ۳
  • انسان شناسى: آثار انسان شناسى ۶; اهمیت انسان شناسى ۸
  • حیات: حیات اخروى ۷; حیات دنیوى ۷
  • خدا: دلایل قدرت خدا ۲; قدرت خدا ۱، ۴
  • خلقت: خلقت از علقه ۲; خلقت از نطفه ۲
  • دین: زمینه فهم دین ۶
  • قرآن: تعالیم قرآن ۸
  • قیامت: دلایل قیامت ۲، ۳
  • کافران: بهانه جویى کافران ۴
  • مردگان: استبعاد احیاى مردگان ۴; دلایل احیاى مردگان ۲، ۵; منشأ احیاى مردگان ۱
  • معاد: استبعاد معاد ۴; اهمیت معاد ۸; دلایل معاد ۵; زمینه درک معاد ۶

منابع