نوح ٧
ترجمه
نوح ٦ | آیه ٧ | نوح ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِی آذَانِهِمْ»: (نگا: بقره / ). انگشت در گوش فرو کردن، کنایه از گوش فرا ندادن، و خود را از شنیدن حق کر کردن است. «إسْتَغْشَوْا»: جامه بر سر کشیدند. جامه بر خود پیچیدن و خویشتن را به زیر جامه کردن، کنایه از نفرت و عداوت است. «إِسْتَکْبَرُوا»: (نگا: نساء / اعراف / و ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۴، سوره نوح
- دعوت نوح (عليه السلام ) به اصول سه گانه دين : ((ان اعبدو الله و اتقوه و اطيعون))
- بيان منظور از بعضى گناهان كه با ايمان آمرزيده مى شود (يغفركم من ذنوبكم )
- اشاره به اينكه وسعت آمرزش گناهان به مقدار وسعت ايمان وعمل صالح است .
- شرح مفاد آيه : ((و يؤ خركم الى اجل مسمى ....)) كه مى گويد اگر عبادت و تقوى واطاعت پيشه كنيد خدا اجل غير مسمايتان را تا اجل مسمى تاءخير مى اندازد
- گله و شكايت نوح (ع ) از قومش به خداى متعال
- اثر استغفار از گناهان در رفع مصائب و بلايا و فتح باب نعمت ها
- معناى آيه : ((ما لكم لا ترجون للّه و قارا))
- و بيان احتجاجى كه بر ربوبيّت و معبود بودن خداى تعالى متضمّن است .
- اشاره به وجه اينكه ماه را نور در آسمانها، و خورشيد را چراغ ناميد.
- و مراد از اينكه فرمود شما را چون نبات از زمين رويانيد.
- شكوه دوباره نوح (عليه السّلام ) از اينكه قومش او را نافرمانى كرده از كسى كه مال و فرزند جز زبانش نيفزود پيروى كردند.
- روايتى درباره اينكه استغفار سبب وسعت رزق ونعمت مى شود، مراد از ((لا ترجون للّه وقارا))، تبعت قوم نوح (عليه السّلام ) از اغنياء، بت هاى آن قوم و...
نکات آیه
۱ - دعوت حضرت نوح(ع)، در تمامى دفعات با مخالفت شدید قومش روبه رو مى شد. (و إنّى کلّما دعوتهم لتغفر لهم جعلوا أصبعهم فى ءاذانهم و استغشوا ثیابهم)
۲ - انگشت ها را در گوش ها نهادن و جامه ها را بر سر کشیدن، واکنش معمول قوم نوح در برابر دعوت آن حضرت (و إنّى کلّما دعوتهم ... جعلوا أصبعهم فى ءاذانهم و استغشوا ثیابهم)
۳ - جلب غفران و آمرزش خداوند براى مردم، از اهداف دعوت حضرت نوح(ع) (و إنّى کلّما دعوتهم لتغفر لهم)
۴ - عبادت خداوند، تقواپیشگى و اطاعت از رسولان، موجبات غفران و آمرزش الهى است. (قال یقوم ... أن اعبدوا اللّه ... و إنّى کلّما دعوتهم لتغفر لهم)
۵ - قوم نوح، مردمى حرف ناشنوا و حق ناپذیر (و إنّى کلّما دعوتهم ... و استغشوا ثیابهم) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که جمله «و إنّى کلّما دعوتم...» تفسیر و تبیین براى «فرار» است و تعبیر «انگشت ها در گوش کردن و جامه بر سر نهادن»، مى تواند کنایه از حرف ناشنوى و حق ناپذیرى باشد.
۶ - اصرار و پافشارى قوم نوح، بر مواضع کفرآمیز خویش (و أصرّوا)
۷ - دعوت نوح(ع)، با استکبار و گردن فرازى شدید قومش روبه رو شد. (و استکبروا استکبارًا)
۸ - قوم نوح، دچار خوى استکبار و خودبرتربینى (و استکبروا استکبارًا)
۹ - روح استکبار و خودبرتربینى، سبب حرف ناشنوى، حق ناپذیرى و دین گریزى قوم نوح بود. (و إنّى کلّما دعوتهم ... و استکبروا استکبارًا)
۱۰ - روح استکبار و خودبرتربینى، از عوامل حرف ناشنوى، حق ناپذیرى و دین گریزى (و إنّى کلّما دعوتهم ... و استکبروا استکبارًا)
موضوعات مرتبط
- آمرزش: عوامل آمرزش ۴
- استکبار: آثار استکبار ۹، ۱۰
- اطاعت: آثار اطاعت از انبیا ۴
- تقوا: آثار تقوا ۴
- حق: زمینه حق ناپذیرى ۹; عوامل حق ناپذیرى ۱۰
- دین: زمینه دین گریزى ۹; عوامل دین گریزى ۱۰
- عبادت: آثار عبادت خدا ۴
- قوم نوح: آمرزش قوم نوح ۳; استکبار قوم نوح ۷، ۸، ۹; اصرار بر کفر قوم نوح۶; انگشت به گوش کردن قوم نوح ۲; تاریخ قوم نوح ۵، ۶; جامه بر سر کشیدن قوم نوح ۲; حق ناپذیرى قوم نوح ۵، ۹; دین گریزى قوم نوح ۹; روش برخورد قوم نوح ۲، ۷; صفات قوم نوح ۸; لجاجت قوم نوح ۶
- نوح(ع): اهداف دعوت نوح(ع) ۳; دعوت نوح(ع) ۱، ۲، ۷; قصه نوح(ع)۱، ۲، ۷; مخالفت با نوح(ع) ۱