روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۴۴
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۴، بَابُ النَّوَادِرِ وَ هُوَ آخِرُ أَبْوَابِ الْكِتَاب-وَ مِنْ أَلْفَاظِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُوجَزَةِ الَّتِي لَمْ يُسْبَقْ إِلَيْهَا
و روي احمد بن محمد بن سعيد الكوفي قال حدثنا علي بن الحسن بن فضال عن ابيه عن ابي الحسن علي بن موسي الرضا ع قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۴۳ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۴۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۶ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۷۷
و احمد بن محمّد بن سعيد، ابن عقده كوفىّ در روايت خود گفت: علىّ بن حسن بن فضّال، از پدرش از امام ابو الحسن علىّ بن موسى الرّضا- عليهما السّلام- براى ما حكايت كرد كه آن امام عليه السّلام فرمود: براى امام علامتهائى است، و آن علامات عبارت از اينست كه او دانشمندترين مردم، و حكيمترين مردم، و پرهيزگارترين مردم، و حليمترين مردم، و شجاعترين مردم، و سخىترين مردم، و عابدترين مردم است، و او ختنه كرده متولّد مىشود، و پاك و پاكيزه ميباشد، و از پشت سرش بمانند پيش رويش مىبيند، و او سايه ندارد، و چون از شكم مادرش بر زمين قرار گيرد، بر روى دو كف دستش قرار ميگيرد، در حالى که صدايش را به أداء شهادتين بلند ميكند، و او محتلم نميشود، و چشمش بخواب ميرود ولى دلش بخواب نميرود، و او محدّث است (يعنى از غيب با او سخن ميگويند) و زره رسول خدا بقامتش مىبرازد، و هيچ گاه بول يا غائطى از او ديده نميشود، زيرا خداوند عزّ و جلّ زمين را ببلعيدن آنچه از او خارج شود مكلّف ساخته است، (يعنى در محلّى كه در معرض ديد ديگران است به استنجا نمىنشيند، بلكه در جايى كه چاهك و كنيف دارد تخلّى مىكند و از ديد ديگران مدفوعش پنهان مىشود، بر خلاف غالب مردم عرب آن زمان كه در پس ديوار روى زمين و محلّ ديد ديگران قضاء حاجت مىكردند) و بوى او از بوى مشك خوشتر است، و او نسبت بمردم از خودشان اولى و احقّ است، و از پدران و مادرانشان در باره ايشان مهربانتر و دلسوزتر است، و او در برابر خداى- جلّ ذكره- از همگى مردم تواضعتر است، و آنچه را كه بگويد خود عاملتر، و از منهيّات خود خويشتندارتر است، و دعايش مستجابست، حتّى اينكه اگر بر صخرهاى دعا كند، هر آينه بدو نيم مىشود، و سلاح رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و شمشير آن حضرت ذو الفقار نزد او است، و صحيفهاى ديگر كه نام دشمنانش تا روز قيامت در آن مكتوب و محفوظست، «و جامعه» كه صحيفهاى بطول هفتاد ذراع، و مشتمل بر همگى نيازمنديهاى اولاد آدم است، و همچنين جفر اكبر و جفر اصغر كه پوست بزى و پوست قوچى است و همگى علوم، حتّى ارش خراش، و حتّى زدن يك يا نيم يا ثلث تازيانه در آن ثبت شده، و همچنين مصحف فاطمه زهراء سلام اللَّه عليها نزد او است.