روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۱۰

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۹:۲۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۴، بَابُ النَّوَادِرِ وَ هُوَ آخِرُ أَبْوَابِ الْكِتَاب-وَ مِنْ أَلْفَاظِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُوجَزَةِ الَّتِي لَمْ يُسْبَقْ إِلَيْهَا

و روي عمرو بن شمر عن جابر بن يزيد الجعفي عن ابي جعفر محمد بن علي الباقر عن ابيه عن جده ع ان امير المومنين ع قال في خطبه خطبها بعد موت النبي ص :

أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّهُ لاَ شَرَفَ أَعْلَى مِنَ‏ اَلْإِسْلاَمِ‏ وَ لاَ كَرَمَ أَعَزُّ مِنَ اَلتَّقْوَى وَ لاَ مَعْقِلَ أَحْرَزُ مِنَ اَلْوَرَعِ وَ لاَ شَفِيعَ أَنْجَحُ مِنَ اَلتَّوْبَةِ وَ لاَ كَنْزَ أَنْفَعُ مِنَ اَلْعِلْمِ وَ لاَ عِزَّ أَرْفَعُ مِنَ اَلْحِلْمِ وَ لاَ حَسَبَ أَبْلَغُ مِنَ اَلْأَدَبِ‏ وَ لاَ نَصَبَ أَوْضَعُ مِنَ اَلْغَضَبِ وَ لاَ جَمَالَ أَزْيَنُ مِنَ اَلْعَقْلِ وَ لاَ سَوْأَةَ أَسْوَأُ مِنَ اَلْكَذِبِ وَ لاَ حَافِظَ أَحْفَظُ مِنَ اَلصَّمْتِ وَ لاَ لِبَاسَ أَجْمَلُ مِنَ اَلْعَافِيَةِ وَ لاَ غَائِبَ أَقْرَبُ مِنَ اَلْمَوْتِ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّهُ مَنْ مَشَى عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ فَإِنَّهُ يَصِيرُ إِلَى بَطْنِهَا وَ اَللَّيْلُ وَ اَلنَّهَارُ مُسْرِعَانِ فِي هَدْمِ اَلْأَعْمَارِ وَ لِكُلِّ ذِي رَمَقٍ قُوتٌ وَ لِكُلِّ حَبَّةٍ آكِلٌ وَ أَنْتَ قُوتُ اَلْمَوْتِ وَ إِنَّ مَنْ عَرَفَ اَلْأَيَّامَ لَنْ يَغْفُلَ عَنِ اَلاِسْتِعْدَادِ لَنْ يَنْجُوَ مِنَ اَلْمَوْتِ غَنِيٌّ بِمَالِهِ وَ لاَ فَقِيرٌ لِإِقْلاَلِهِ‏ أَيُّهَا اَلنَّاسُ مَنْ خَافَ رَبَّهُ كَفَّ ظُلْمَهُ وَ مَنْ لَمْ يَرْعَ فِي كَلاَمِهِ أَظْهَرَ هُجْرَهُ‏ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفِ اَلْخَيْرَ مِنَ اَلشَّرِّ فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ اَلْبَهْمِ مَا أَصْغَرَ اَلْمُصِيبَةَ مَعَ عِظَمِ اَلْفَاقَةِ غَداً هَيْهَاتَ وَ مَا تَنَاكَرْتُمْ إِلاَّ لِمَا فِيكُمْ مِنَ اَلْمَعَاصِي وَ اَلذُّنُوبِ فَمَا أَقْرَبَ اَلرَّاحَةَ مِنَ اَلتَّعَبِ وَ اَلْبُؤْسَ مِنَ اَلنَّعِيمِ‏ وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ‏ اَلْجَنَّةُ وَ مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ‏ اَلنَّارُ وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ‏ اَلْجَنَّةِ مَحْقُورٌ وَ كُلُّ بَلاَءٍ دُونَ‏ اَلنَّارِ عَافِيَةٌ


من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۰۹ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۱۱
روایت شده از : امام على عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۴
بخش : باب النوادر و هو آخر أبواب الكتاب-و من ألفاظ رسول الله ص الموجزة التي لم يسبق إليها
عنوان : حدیث امام على (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۴ بَابُ النَّوَادِرِ وَ هُوَ آخِرُ أَبْوَابِ الْكِتَاب‏-وَ مِنْ أَلْفَاظِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُوجَزَةِ الَّتِي لَمْ يُسْبَقْ إِلَيْهَا
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۶ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۵۷

و عمرو بن شمر، از جابر بن يزيد جعفى، از أبو جعفر محمّد بن علىّ الباقر، از پدرش از جدّش عليهم السّلام روايت كرده است كه أمير المؤمنين عليه السّلام‏ در خطبه‏اى كه پس از وفات پيمبر صلّى اللَّه عليه و آله ايراد كرد، فرمود: ايا اى مردمان، شرفى برتر از اسلام، و كرمى عزيزتر از تقوى و قلعه‏اى محكمتر از پارسائى، و شفيعى موفّقتر از توبه، و گنجى سودبخش‏تر از علم، و عزّتى بالاتر از حلم، و شرف خاندانى رفيعتر از أدب، و رنجى پست‏تر از غضب، و جمالى زيباتر از عقل، و هيچ نوع زشتى زشت‏تر از دروغ، و حافظى حفظكننده‏تر از خاموشى، و لباسى برازنده‏تر از سلامت، و غائبى و دورى نزديكتر از مرگ نيست. أيا اى مردمان، بيگمان هر كس كه بر روى زمين راه پيموده است، بدرون آن روان مى‏شود، و شب و روز در ويران كردن بنياد عمرها شتابنده‏اند، و هر كه را بقيّه حياتى باشد قوتى، و هر دانه‏اى را خورنده‏اى است، و تو خود قوت مرگى، و بيگمان كسى كه روزگار را بشناسد، از آمادگى غفلت نخواهد كرد، هيچ توانگرى بمدد مالش، و هيچ فقيرى بعلّت كمى دارائيش، از مرگ نجات نخواهد يافت. أيا اى مردمان، كسى كه از خداى خود بترسد ظلمش را از مردم باز ميدارد، و كسى كه در سخن گفتنش رعايت‏ نكند سخنان زشت و هذيان گفتنش آشكار ميگردد. و كسى كه خير را از شرّ نشناسد در موضع بهائم است. چه كوچكست مصيبت دنيا در جنب فقر و فاقه فردا! هيهات! و شما دشمن و مخالف يك ديگر نشديد مگر بعلّت رواج معصيتها و گناهها در ميانتان، پس چه نزديكست راحت اين دنيا برنج‏ آخرت! و شدّت فقر دنيا بنعمتهاى آخرت! و شرّى كه منتهى به بهشت شود شرّ نيست، و خيرى كه پس از آن دوزخ باشد خير نيست. و هر نعمتى در جنب بهشت حقير و بى‏ارزش است، و هر بلائى در قياس با دوزخ سلامت است.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)