التغابن ٧
ترجمه
التغابن ٦ | آیه ٧ | التغابن ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بَلی»: این حرف برای ابطال نفی کلام ماقبل است. یعنی سخن منفی پیشین را مثبت میسازد. «یَسِیرٌ»: ساده و آسان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ يَسْتَنْبِئُونَکَ أَ حَقٌ هُوَ... (۳) وَ قَالَ الَّذِينَ کَفَرُوا لاَ... (۴) وَ يَسْتَنْبِئُونَکَ أَ حَقٌ هُوَ... (۳)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۰، سوره تغابن
- ذكر پاره اى از اسماء حسنى و صفات علياى خداىمتعال كه وجود قيامت و بعث و جزا را اقتضاء دارند
- معناى جمله ((و صوركم فاءحسن صوركم ))
- خطاب به مشركين كه از سرنوشت اقوام گذشته عبرت بگيرند
- بيان بهانه مشرك كفار در همه اعصار بر عدم پذيرش رسالت الهي
- معناى جمله ((و استغنى الله )) و مراد از استغناى خداى سبحان
- بيان ركنى ديگر از اركان كفر بت پرستان
- اشاره به آياتى كه در آنها براى وقوع و تحقق قيامت قسم ياد شده است
- آياتى كه بر جمع شدن مردم در قيامت براىفصل قضاء دلالت مى كنند.
- ((اليوم التغابن )) چه روزى است ؟ و چه كسانى معنبون مى شوند؟
- (چند روايت درباره نام هاى روز قيامت و ((يوم التغابن )) بودن آن و...)
نکات آیه
۱ - گمان کافران، به برانگیخته نشدن انسان ها در قیامت (زعم الذین کفروا أن لن یبعثوا)
۲ - اعتقاد کافران به برانگیخته نشدن انسان ها در قیامت، مبتنى بر گمان است; نه یقین و علم. (زعم الذین کفروا أن لن یبعثوا) برداشت یاد شده، به این دلیل است که ماده «زعم»، بیشتر در معناى «ظن» (گمان) و نیز درباره چیزى که مورد تردید بوده و اثبات نشده است، به کار مى رود.
۳ - برانگیخته شدن انسان ها در قیامت، امرى قطعى است. (قل بلى و ربّى لتبعثنّ)
۴ - انسان ها، از تمامى کرده هاى خویش در قیامت آگاه مى شوند. (ثمّ لتنبّؤنّ بما عملتم)
۵ - تمامى رفتارها و کرده هاى انسان ها در قیامت، مورد حسابرسى دقیق قرار خواهد گرفت. (ثمّ لتنبّؤنّ بما عملتم) کلمه «ما» (آنچه) افاده عموم مى کند. با خبر کردن انسان ها از تمامى کرده هاى خویش در قیامت، اشاره به حسابرسى و کیفر و پاداش دادن به آنها است.
۶ - رفتار انسان ها، تعیین کننده سرنوشت اخروى آنان است. (ثمّ لتنبّؤنّ بما عملتم)
۷ - برانگیختن انسان ها و حسابرسى از آنان در قیامت، کارى سهل و آسان براى خداوند (لتبعثنّ ثمّ لتنبّؤنّ بما عملتم و ذلک على اللّه یسیر)
۸ - آفریدن جهان و آگاهى از پدیده هاى آن و اسرار نهفته در دل آدمیان، نشانه آسان بودن آفرینش مجدد انسان ها از جانب خداوند (خلق السموت ... و اللّه علیم بذات الصدور ... و ربّى لتبعثنّ ... و ذلک على اللّه یسیر) مطلب یاد شده، از ذکر آفرینش جهان به قدرت خداوند و آگاهى همه جانبه او در آغاز و سپس یاد کردن آسانى برپایى قیامت براى او، به دست مى آید.
۹ - استبعاد معاد از سوى کافران، ناشى از ناآگاهى آنان از قدرت مطلقه خداوند است. خلق السموت ... زعم الذین کفروا أن لن یبعثوا قل بلى و ربّى لتبعثنّ ... و ذلک على اللّه یسیر
روایات و احادیث
۱۰ - «عن أبى عبداللّه(ع): ...أما عَلِمتَ أنّ کلَّ زعم فى القرآن کذبٌ؟;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: ... مگر نمى دانى [مادّه] «زعم» در سراسر قرآن به معناى «کذب» است؟».
موضوعات مرتبط
- آفرینش: آثار خلقت آفرینش ۸
- انسان: انسان ها در قیامت ۳; حتمیت بعث انسان ها ۳; سهولت بعث اخروى انسان ها ۷; سهولت حسابرسى اخروى انسان ۷; علم اخروى انسان ها ۴; عوامل مؤثر در سرنوشت انسان ۶
- خدا: افعال خدا ۷; خالقیت خدا ۸; علم غیب خدا ۸
- زعم: مراد از زعم ۱۰
- عمل: آثار عمل ۶; حسابرسى اخروى عمل ۵
- قیامت: حسابرسى در قیامت ۵; علم به عمل در قیامت ۴
- کافران: آثار جهل کافران ۹; ظن کافران ۱، ۲; عقیده کافران ۲; کافران و حشر انسان ها ۱، ۲
- معاد: دلایل سهولت معاد ۸; عوامل استبعاد معاد ۹
منابع
- ↑ کافى، ج ۲، ص ۳۴۲، ح ۲۰; نورالثقلین، ج ۱، ص ۵۰۸- ، ح ۳۶۲.