الواقعة ٩٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۵۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و سرنوشت او ورود در آتش جهنّم است،

|و به دوزخ در آوردن است
و [فرجامش‌] درافتادن به جهنم است.
و جایگاهش آتش دوزخ است.
و وارد شدن به دوزخ است.
و به دوزخش درآورند.
و ورود به جهنم‌
و به دوزخ در آمدن و سوختن.
و به آتش دوزخ فروانداختن و جای دادن در آن است.
و (نیز) افروختن آتشی فروزان.
و چشیدن دوزخ‌


الواقعة ٩٣ آیه ٩٤ الواقعة ٩٥
سوره : سوره الواقعة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تَصْلِیَةُ»: فرو انداختن به آتش و جای دادن در آن.


تفسیر

نکات آیه

۱ - چشیدن عذاب آتش دوزخ، فرجام نهایى تکذیب گران گمراه (و أمّا إن کان من المکذّبین الضالّین ... و تصلیة جحیم) «صَلْى» (مبدأ اشتقاق «تصلیة») در معانى چشیدن، بریان شدن و افتادن به کار مى رود. بنابراین «تصلیة جحیم» مى تواند به معناى چشیدن آتش دوزخ، بریان شدن به وسیله آن و یا افتادن در آن باشد. برداشت بالا ناظر به معناى اول «تصلیة» است.

۲ - بریان شدن گوشت بدن دوزخیان در آتش دوزخ (و تصلیة جحیم)

۳ - آتش دوزخ، به شدت برافرخته و ملتهب است. (و تصلیة جحیم) «جحیم» مشتق از «جحمة» است. «جحمة» به شدتِ اشتعال و برافروختگى آتش گفته مى شود.

۴ - «جحیم» از نام هاى دوزخ (و تصلیة جحیم) برخى از مفسران، «جحیم» را عَلَم براى دوزخ دانسته اند. برداشت بالا مبتنى بر این احتمال است.

روایات و احادیث

۵ - «عن أبى بصیر قال: سمعت أباعبداللّه(ع) یقول: ...«و تصلیة جحیم» فى الأخرة;[۱] ابى بصیر گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که مى فرمود: ...«تصلیة جحیم» در آخرت است».

موضوعات مرتبط

  • جهنم: جحیم ۴; حرارت آتش جهنم ۳; شعله آتش جهنم ۳; نامهاى جهنم ۴; ورود به جهنم ۵
  • جهنمیان: بریانى جهنمیان ۲
  • گمراهان: فرجام اخروى گمراهان ۱; گمراهان در جهنم ۱
  • مکذبان: فرجام اخروى مکذبان ۱; مکذبان در جهنم ۱

منابع

  1. تفسیر قمى، ج ۲، ص ۳۵۰; نورالثقلین، ج ۵، ص ۲۲۹، ح ۱۱۲.