الواقعة ٨١
ترجمه
الواقعة ٨٠ | آیه ٨١ | الواقعة ٨٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«هذَا الْحَدِیثِ»: این سخن. قرآن. «مُدْهِنُونَ»: جمع مُدْهِن، سهلانگار و بیتوجه. سازشکار. با توجه به مفهوم اخیر، معنی چنین میشود: آیا با کافران و منافقان بر سر این قرآن سازش میکنید و همچون ایشان بدان کفر میورزید؟! (نگا: قلم / .
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۹۶، سوره واقعه
- بيان جهت اينكه لازمه اعتقاد به آفريدگار تصديق قيامت و معاد است (نحن خلقناكم فلولاتصدقون )
- مرگ تقدير شده است و ناشى از غلبه اسبابزوال بر قدرت و اراده خداوند نيست
- حكمت و غرض از تقدير مرگ : تبديل امثال ، و انشاء مجدد اموات
- توضيح اينكه چگونه علم به دنيا و خصوصيات آن مسلتزم اذعان به معاد است
- بيان اينكه آيه : ((و لقد علمتم النشاة الاولى فلولا تذكرون )) مبتنى بر قياس نيست
- اثبات ربوبيت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترين حوائج مردم : زراعت ، آب وآتش
- معناى آيه : ((فسبح باسم ربك العظيم
- معناى اينكه قرآن كريم و ((انى كتاب مكنون )) است
- مراد از ((مس )) و ((مظهرون )) در آيه : ((لا يسمه لا المطهرون ))
- معناى اينكه فرمود: روزى خود را تكذيب قرار مى دهيد
- اگر قيامتى در كار نيست پس چرا جان به گلوگاه رسيده را بر نمى گردانيد؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون ، اصحاب اليمين و اصحابالشمال ) در حال مرگ و پس از مرگ
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - اظهارات انکارآمیز مشرکان صدراسلام نسبت به قرآن، به رغم باور قلبى آنان به آسمانى بودن آن (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) «إدهان» (مصدر «مدهنون») به دو معنا آمده است: الف) اظهار کردن بر خلاف آنچه در دل است; ب) به شوخى گرفتن چیزى و برخورد استهزا آمیز کردن با آن. برداشت یاد شده براساس معناى اول است.
۲ - شرک پیشگان صدراسلام، پیام وحى (قرآن) را جدى نگرفته و با آن برخوردى استهزاآمیز داشتند. (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون)
۳ - قرآن، کتابى بى نظیر، جدید و بى سابقه در فرهنگ بشرى (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) «حدیث»، به خبر تازه و نو گفته مى شود و «هذا الحدیث» یا اشاره به قرآن دارد و یا مراد از آن خبر قیامت است. برداشت یاد شده بر پایه احتمال اول است.
۴ - کسانى که به قرآن ایمان نمى آورند، شایسته سرزنش و نکوهش اند. (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون)
۵ - قرآن، کتابى است که باید آن را جدى گرفت و در متن زندگى قرار داد. (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون)
۶ - نکوهش مشرکان صدراسلام از سوى خداوند، به خاطر بى اعتنایى آنان نسبت به قرآن، جدى نگرفتن رهنمودهاى آن و برخورد استهزاآمیز با آن (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) استفهام در «أفبهذا الحدیث» توبیخى است.
۷ - مسأله معاد و رستاخیز مردگان در قیامت، موضوعى نو و بى سابقه در فرهنگ مشرکان صدراسلام (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) در صورتى که مراد از «هذا الحدیث» مسأله معاد باشد، جدید خوانده شدن خبر قیامت، بیانگر مطلب یاد شده است.
۸ - منکران معاد، شایسته نکوهش و سرزنش اند. (أفبهذا الحدیث أنتم مدهنون) در صورتى که مراد از «هذا الحدیث» خبر قیامت باشد; نکوهش الهى نسبت به منکران آن، بیانگر برداشت یاد شده است.
موضوعات مرتبط
- خدا: سرزنشهاى خدا ۶
- قرآن: استهزاى قرآن ۲، ۶; اعراض از قرآن ۶; اهمیت قرآن ۵; بى نظیرى قرآن ۳; تازگى قرآن ۳; سرزنش مکذبان قرآن ۴; وحیانیت قرآن ۱; ویژگیهاى قرآن ۳
- مشرکان: استهزاهاى مشرکان صدر اسلام ۲، ۶; ایمان مشرکان صدر اسلام ۱; سرزنش مشرکان صدر اسلام ۶; لجاجت مشرکان صدر اسلام ۱; مشرکان صدر اسلام و معاد ۷
- معاد: سرزنش مکذبان معاد ۸