ق ٢٨
ترجمه
ق ٢٧ | آیه ٢٨ | ق ٢٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَدَّمْتُ إِلَیْکُم بِالْوَعِیدِ»: توسط پیغمبران قبلاً به شما اخطار کردهام و شما را از چنین روزی و سرنوشتی ترساندهام.
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۳۸ سوره ق
- رد استبعاد اعاده خلقت ، و بيان امكان آن با استناد به وقوع خلقت نخستين
- قدرت و علم خداوند در خلق و تدبير موجودات بهحال خود باقى است
- بيان مقصود ((نزديگى خداوند بر انسان )) با عبارتى ساده و همه كس فهم
- علم خدا به انسان از طريق فرشتگان كاتب اعمال
- گفتار بعضى از مفسرين پيرامون ظرف ((اذا)) در آيه شريفه
- فرشتگان موكل بطور كامل مراقب انسان هستند و چيزى را از قلم نمى اندازند
- معناى اينكه فرمود: سكره موت ((به حق )) آمد
- مقصود از سائق و شهيدى كه در قيامت همراه هر كسى مى آيند و بيان اينكه مخاطب آيه :((لقد كنت فى غفلة من هذا...)) كيست و مفهوم آن چيست
- دو نكته اى كه از اين آيه شريفه استفاده مى شود
- معناى آيه : ((و قال قرينه هذا ما لدىّ عتيد))
- پاسخ خداى تعالى به عذرى كه به قرين شيطانى مشرك دوزخى مى آورد
- تفسير و توضيع ((و ما اءنا بظلام للعبيد))
- وجوهى كه درباره سئوال و جواب در آيه : ((يومنقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزيد)) و مفاد آن گفته شده است
- وصف متقين و ورودشان به بهشت
- معناى اينكه درباره بهشت متقين فرمود: ((لهم ما يشاؤ ن فيها و لدنيا مزيد))
- روايتى در ذيل آيه : ((افعيينا بالخلق الاول ...)) و درباره دو فرشته نويسنده حسنات وسيئات
- روايتى دال بر اينكه خطاب ((القيا فى جهنمكل كفار عنيد)) به پيامبر و على (عليهما الصلوة و السلام ) مى شود
- چند روايت در ذيل آيه : ((يوم نقول لجهنم هل امتلاءت ...)) و راجع به اينكه درباره متقيندر بهشت فرموده : ((لهم ما يشاؤ ن فيها ولدينا مزيد)) و...
- روايتى در شاءن نزول ((و لقد خلقنا السموات و الاءرض ...)) و سخنى پيرامون آن
نکات آیه
۱- مخاصمه شیطان و مشرکان با یکدیگر، در محکمه عدل الهى (قال قرینه ربّنا ما أطغیته ... قال لاتختصموا لدىّ)
۲- نهى الهى، از جدال شیطان و مشرکان با یکدیگر در محضر او (قال لاتختصموا لدىّ)
۳- هشدارهاى الهى به انسان ها در دنیا، اتمام حجت او بر آنهااست. (کان فى ضلل بعید ... و قد قدّمت إلیکم بالوعید)
۴- جدال مجرمان در قیامت، بى تأثیر براى تبرئه ایشان، با وجود اتمام حجت الهى بر آنان در دنیا (قال لاتختصموا لدىّ و قد قدّمت إلیکم بالوعید)
۵- انحراف و کفر انسان هاى دوزخى، ناشى از سوء اختیار خود آنان است; نه معلول عوامل جبرى. (و قد قدّمت إلیکم بالوعید) تعبیر «قد قدّمت إلیکم بالوعید» بدان معنا است که بر گمراهان، قبلاً اتمام حجت شده است و دیگر مجالى براى جدال و تخاصم نیست. لازمه اتمام حجت و مجرم بودن فرد، این است که او مجبور نبوده و به سوء اختیار خود، علیه حجت الهى اقدام کرده است.
موضوعات مرتبط
- اختیار: آثار اختیار ۵
- انسان: اختیارات انسان ۵
- جهنمیان: کفر جهنمیان ۵; گمراهى جهنمیان ۵
- خدا: اتمام حجت خدا ۳، ۴; نواهى خدا ۲; نهى از مجادله در محضر خدا ۲; هشدارهاى خدا ۳
- شیطان: شیطان در قیامت ۱; مجادله شیطان ۲
- عمل: آثار عمل ناپسند ۵
- قیامت: مجادله در قیامت ۱
- کفر: منشأ کفر ۵
- گمراهى: منشأ گمراهى ۵
- گناهکاران: اتمام حجت با گناهکاران ۴; بى تأثیرى مجادله گناهکاران ۴; گناهکاران در قیامت ۴
- مشرکان: مجادله مشرکان ۱، ۲; مشرکان در قیامت ۱