غافر ٨
ترجمه
غافر ٧ | آیه ٨ | غافر ٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَنَّاِتِ عَدْنٍ»: (نگا: توبه / ، رعد / ، نحل / ، کهف / ). «صَلَحَ»: شایسته شد. بایسته گردید. کار نیک کرد (نگا: رعد / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ... (۱)
هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْکُمْ وَ... (۰) لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ... (۲)
تفسیر
- آيات ۷ - ۱۲ سوره مؤ من
- حاملان عرش چه كسانى هستند
- توضيح استفغار و دعاى ملائكه حامل عرش و پيرامونيان عرش براى مؤ منان و پدران وهمسران و فرزندان ايشان
- مراد از سيئات در دعاى ملائكه براى تائبين و صالحين : وقهم السيئات ...
- دو نكته كه از دعاى ملائكه استفاده مى شود
- توضيحى در مورد عدم منافات درخواست مغفرت و بهشت براى تائبين و مؤ منين ، با اينكهبر خدا واجبست تائبين و مؤ منين را ببخشد و مؤ منان راداخل بهشت كند
- حكايت اعتراف بى حاصل كفار دوزخى به يقينشان به معاد و اقرارشان به گناهانشان ،براى نجات يافتن از عذاب
- مراد از دو اماته و دو احياء در سخن كفار در جهنم : ربنا امتنا اثنتين و احييتنا اثنتين ... و وجوهمختلف در اين باره
نکات آیه
۱ - وارد کردن مؤمنان تائب و پیرو راه خدا و نیز پدران، همسران و فرزندان صالح آنان به بوستان هاى ماندگار بهشت، دعا و درخواست فرشتگان عرش از درگاه الهى (ربّنا و أدخلهم جنّت... و من صلح من ءابائهم و أزوجهم و ذرّیّتهم) «مَن» در «و من صلح...» مى تواند عطف بر ضمیر «هم» در «أدخلهم...» و یا عطف بر ضمیر«هم» در «وعدتهم» باشد. برداشت یاد شده مبتنى بر احتمال نخست است.
۲ - بوستان هاى ماندنى بهشت، وعده خداوند به مؤمنان تائب و پیرو دین الهى (جنّت عدن الّتى وعدتّهم)
۳ - بوستان هاى ماندنى بهشت، وعده خداوند به مؤمنان تائب و پیرو دین و نیز به پدران، همسران و فرزندان ایشان (جنّت عدن الّتى وعدتّهم و من صلح من ءابائهم و أزوجهم و ذرّیّتهم) برداشت یاد شده مبتنى بر این نکته است که «مَن» در «و من صلح ...» عطف بر ضمیر «هم» در «وعدتهم...» باشد; یعنى، همان گونه که به مؤمنان وعده بهشت داده شده، این وعده به پدران، همسران و فرزندان صالح نیز داده شده است.
۴ - بهره مندى پدران، همسران و فرزندان صالح از بوستان هاى ماندنى بهشت، در سایه لطف الهى به مؤمنان تائب و پیرو دین (و أدخلهم جنّت عدن الّتى وعدتّهم و من صلح من ءابائهم و أزوجهم و ذرّیّتهم) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که خداوند تنها به مؤمنان تائب و اهل عمل، وعده بهشت داده; ولى در عین حال فرموده است: پدران، همسران و فرزندان ایشان نیز - در صورت صالح بودنشان - وارد بهشت خواهند شد. یادآورى اینان در ردیف مؤمنان تائب - که وعده بهشت تنها به آنان اختصاص دارد - مى تواند نوعى پاداش به ایشان و لطف الهى در حق آنان باشد.
۵ - قرب و منزلت مؤمنان تائب و پیرو دین در پیشگاه خداوند و لطف ویژه الهى به آنان (جنّت عدن الّتى وعدتّهم و من صلح من ءابائهم و أزوجهم و ذرّیّتهم)
۶ - صلاحیت و شایستگى، شرط ورود پدران، همسران و فرزندان مؤمنان به بهشت (و أدخلهم جنّت ... و من صلح من ءابائهم و أزوجهم و ذرّیّتهم)
۷ - صلاحیت و شایستگى، شرط ورود به بهشت (و أدخلهم جنّت ... و من صلح من ءابائهم و أزوجهم و ذرّیّتهم)
۸ - بودن پدران، همسران و فرزندان در بهشت، از الطاف الهى در حق مؤمنان تائب و پیروان دین (و أدخلهم جنّت عدن الّتى وعدتّهم و من صلح من ءابائهم و أزوجهم و ذرّیّتهم) یاد کردن مسأله بودن پدران و... در بهشت در کنار مؤمنان تائب، در عین آن که آنان از نظر مقام و کمال در حدى نیستند که مانند مؤمنان باشند (هرچند صلاحیت عمومى ورود به آن جا را دارند)، مى تواند بیانگر اظهار لطف الهى به مؤمنان تائب باشد; زیرا وجود این افراد در کنار انسان، خود نعمتى بزرگ است.
۹ - هم جوارى و هم زیستى با پدران، همسران و فرزندان، از نعمت هاى الهى و از خواسته هاى بشر (و أدخلهم جنّت عدن الّتى وعدتّهم و من صلح من ءابائهم و أزوجهم و ذرّیّتهم) یادآورى ورود پدران، همسران و فرزندان به بهشت در جوار مؤمنان تائب، مى تواند گویاى مطلب یاد شده باشد.
۱۰ - ایمان، توبه و پیروى از دین، از شرایط ورود به بهشت (و یستغفرون للذین ءامنوا ... فاغفر للذین تابوا و اتّبعوا سبیلک ... و أدخلهم جنّت عدن الّتى وعدتّهم) برداشت یاد شده از آن جا است که فرشتگان پیش از درخواست بهشت براى مؤمنان، آنان را به وصف ایمان، توبه و پیروى از راه دین توصیف کرده اند.
۱۱ - بهشت، داراى بوستان هاى متفاوت و متعدد (جنّت)
۱۲ - تنها خداوند، عزیز و حکیم است. (إنّک أنت العزیز الحکیم) آمدن ضمیر فصل (أنت) بر حصر دلالت دارد.
۱۳ - آمرزش مؤمنان تائب و پیرو دین و وارد شدن آنان به بهشت از سوى خداوند، حکیمانه و از موضع اقتدار است. (فاغفر للذین تابوا ... إنّک أنت العزیز الحکیم) یاد شدن دو صفت عزت و حکمت در پایان آیه شریفه، مى تواند بیانگر مطلب یاد شده باشد.
۱۴ - عزت و حکمت بى مانند خداوند، مقتضى دل بستن و امید داشتن به ورود مؤمنان تائب و پدران، همسران و فرزندان صالح آنان به بهشت جاویدان (ربّنا و أدخلهم جنّت ... إنّک أنت العزیز الحکیم) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که جمله «إنّک أنت العزیز الحکیم» تعلیل براى جمله هاى پیشین است.
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: حکیم ۱۲; عزیز ۱۲
- ایمان: آثار ایمان ۱۰
- بهشت: تعدد باغهاى بهشت ۱۱; تنوع باغهاى بهشت ۱۱; جاودانان بهشت ۳; شرایط ورود به بهشت ۶، ۷، ۱۰; وعده بهشت ۲، ۳
- تائبان: آمرزش تائبان ۱۳; تقرب تائبان ۵; درخواست بهشت براى تائبان ۱; فضایل تائبان ۴، ۵، ۸; ورود تائبان به بهشت ۱۳; وعده به تائبان ۲، ۳
- توبه: آثار توبه ۱۰
- خدا: آثار حکمت خدا ۱۳، ۱۴; آثار عزت خدا ۱۴; آثار قدرت خدا ۱۳; اختصاصات خدا ۱۲; نعمتهاى خدا ۹; وعده هاى خدا ۲، ۳
- دین: آثار پیروى از دین ۱۰; آمرزش پیروان دین ۱۳
- صالحان: درخواست بهشت براى صالحان ۱; دعا براى صالحان ۱
- صلاحیتها: نقش صلاحیتها ۶، ۷
- عرش: دعاى حاملان عرش ۱
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۴، ۵، ۸
- مؤمنان: آمرزش مؤمنان ۱۳; پدران مؤمنان در بهشت ۴، ۸، ۱۴; تقرب مؤمنان ۵; درخواست بهشت براى فرزندان مؤمنان ۱; درخواست بهشت براى مؤمنان ۱; درخواست بهشت براى والدین مؤمنان ۱; درخواست بهشت براى همسران مؤمنان ۱; دعا براى مؤمنان ۱; صلاحیت پدران مؤمنان ۶; صلاحیت فرزندان مؤمنان ۶; صلاحیت همسران مؤمنان ۶; عوامل امیدوارى مؤمنان ۱۴; فرزندان مؤمنان در بهشت ۴، ۸، ۱۴; فضایل مؤمنان ۴، ۵، ۸; ورود مؤمنان به بهشت ۱۳; وعده به پدران مؤمنان ۲; وعده به فرزندان مؤمنان ۲; وعده به مؤمنان ۲، ۳; وعده به همسران مؤمنان ۲; همسران مؤمنان در بهشت ۴، ۸، ۱۴
- ملائکه: ملائکه اطراف عرش ۱
- نعمت: نعمت همنشینى با پدر ۹; نعمت همنشینى با فرزند ۹; نعمت همنشینى با همسر ۹