الزمر ٢٦
ترجمه
الزمر ٢٥ | آیه ٢٦ | الزمر ٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْخِزْیَ»: خواری و پستی. رسوائی و بدنامی (نگا: بقره / و مائده / و ). «أَکْبَرُ»: بزرگتر. مراد سختتر و شدیدتر و دردناکتر است.
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۳۷ سوره زمر
- لازمه هدايت ، شرح صدر براى اسلام ، و لازمه ضلالت ، قساوت قلب از ياد خداست
- مراد از اينكه قرآن احسن الحديث ، كتابا متشابها و مثانى است و...
- هدايت فقط كار خداست ، بدون واسطه يا به واسطه انبياء و اولياء
- معنى و مراد از افمن يتقى بوجهه سوء العذاب يوم القيمة
- مثلى براى بيان حال موحد و مشرك ضرب الله مثلا رجلا فيه شركاء...
- مراد از كذب بر خدا و اينكه چرا مرتكب آن اظلم = ستمگرترين است
- بيان پاداش پرهيزگاران نزد خداوند
- رواياتى در ذيل آيه : افمن شرح الله صدره للاسلام ...، عند ربكم تختصمون و مراد ازالذى جاء بالصدق ... و...
- دو روايت درباره مراد از الذى بالصدق
نکات آیه
۱ - عذاب دنیایى تکذیب کنندگان پیامبران الهى در تاریخ، عذابى ذلت بار و خوارکننده بود. (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا)
۲ - تکذیب پیامبران الهى، زمینه ساز عذاب ذلت بار و سرافکنده کننده در دنیا از سوى خداوند (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا)
۳ - ذلت و سرافکندگى در زندگى دنیایى، از انواع عذاب هاى الهى در دنیا (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا)
۴ - ذلت و سرافکندگى در دنیا، عذابى بزرگ براى انسان (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا و لعذاب الأخرة أکبر) از بزرگ تر شمرده شدن عذاب اخروى، به دست مى آید که عذاب ذلت بار دنیایى، خود عذابى بزرگ است.
۵ - عذاب تکذیب کنندگان پیامبران در آخرت، بسى بزرگ تر و شدیدتر از عذاب ذلت بار آنان در دنیااست. (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا و لعذاب الأخرة أکبر) بزرگ تر بودن عذاب اخروى، مى تواند اشاره به شدیدتر بودن آن در مقایسه با عذاب هاى دنیایى باشد.
۶ - عذاب الهى در آخرت، در مقایسه با عذاب هاى دنیوى، بسى بزرگ تر و شدیدتر است. (و لعذاب الأخرة أکبر)
۷ - تکذیب رسالت پیامبر اسلام از جانب کافران، برخاسته از ناآگاهى و غفلت آنان، از سرنوشت شوم تکذیب کنندگان بود. (فأذاقهم اللّه الخزى ... لو کانوا یعلمون) مفعول «یعلمون» - به قرینه جملات گذشته - ابتلاى مکذبان به عذاب الهى است و جواب شرط «لوکانوا...» محذوف بوده و تقدیر آن چنین است: «لو کانوا یعلمون ما کذبوا رسلهم فى الدنیا; اگر آنان مى دانستند که چه بر سر تکذیب گران پیشین آمده است، رسولان را تکذیب نمى کردند».
۸ - آگاهى و توجه به سرنوشت شوم تکذیب کنندگان انبیاى الهى، بازدارنده انسان از تکذیب و زمینه ساز رویکرد به دین (فأذاقهم اللّه الخزى ... أکبر لو کانوا یعلمون)
۹ - نتیجه و پیامد اصلى عقاید باطل و رفتار زشت انسان، در قیامت ظهور و بروز پیدا خواهد کرد. (و لعذاب الأخرة أکبر لو کانوا یعلمون) «عذاب» نتیجه طبیعى عقاید باطل و کردار ناپسند انسان است. بر این اساس بزرگ تر بودن عذاب اخروى در مقایسه با عذاب دنیایى، بیانگر این حقیقت است که نتیجه اصلى عقاید و رفتار زشت، در آخرت ظاهر خواهد شد و آنچه در دنیا مشاهده مى شود تنها ظهور بخشى از آن است.
۱۰ - پیامبر اسلام، مورد تسلى و دلدارى خداوند، در برابر تکذیب کافران و مشرکان (و لعذاب الأخرة أکبر لو کانوا یعلمون)
موضوعات مرتبط
- انبیا: آثار تکذیب انبیا ۲; ذلت مکذبان انبیا ۱; شدت عذاب اخروى مکذبان انبیا ۵; عذاب دنیوى مکذبان انبیا ۵; موانع تکذیب انبیا ۸; ویژگیهاى عذاب دنیوى مکذبان انبیا ۱
- ذکر: آثار ذکر فرجام مکذبان انبیا ۸
- ذلت: ذلت دنیوى ۳، ۴; زمینه ذلت دنیوى ۲
- عذاب: اقسام عذاب دنیوى ۳; زمینه عذاب دنیوى ۲; شدت عذاب دنیوى ۶; عذاب دنیوى ۶; عذاب ذلت بار ۱، ۲; مراتب عذاب ۴، ۵، ۶
- عقیده: آثار اخروى عقیده باطل ۹
- عمل: آثار اخروى عمل ناپسند ۹
- غفلت: غفلت از فرجام مکذبان انبیا ۷
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۹
- کافران: آثار جهل کافران صدراسلام ۷; آثار غفلت کافران صدراسلام ۷; تکذیبگرى کافران ۱۰
- محمد(ص): دلدارى به محمد(ص) ۱۰; منشأ تکذیب محمد(ص) ۷
- مشرکان: تکذیبگرى مشرکان ۱۰