الزمر ٢٦

از الکتاب
کپی متن آیه
فَأَذَاقَهُمُ‌ اللَّهُ‌ الْخِزْيَ‌ فِي‌ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ لَعَذَابُ‌ الْآخِرَةِ أَکْبَرُ لَوْ کَانُوا يَعْلَمُونَ‌

ترجمه

پس خداوند خواری را در زندگی این دنیا به آنها چشانید، و عذاب آخرت شدیدتر است اگر می‌دانستند.

ترتیل:
ترجمه:
الزمر ٢٥ آیه ٢٦ الزمر ٢٧
سوره : سوره الزمر
نزول : ١ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْخِزْیَ»: خواری و پستی. رسوائی و بدنامی (نگا: بقره / و مائده / و ). «أَکْبَرُ»: بزرگتر. مراد سخت‌تر و شدیدتر و دردناکتر است.


تفسیر


نکات آیه

۱ - عذاب دنیایى تکذیب کنندگان پیامبران الهى در تاریخ، عذابى ذلت بار و خوارکننده بود. (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا)

۲ - تکذیب پیامبران الهى، زمینه ساز عذاب ذلت بار و سرافکنده کننده در دنیا از سوى خداوند (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا)

۳ - ذلت و سرافکندگى در زندگى دنیایى، از انواع عذاب هاى الهى در دنیا (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا)

۴ - ذلت و سرافکندگى در دنیا، عذابى بزرگ براى انسان (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا و لعذاب الأخرة أکبر) از بزرگ تر شمرده شدن عذاب اخروى، به دست مى آید که عذاب ذلت بار دنیایى، خود عذابى بزرگ است.

۵ - عذاب تکذیب کنندگان پیامبران در آخرت، بسى بزرگ تر و شدیدتر از عذاب ذلت بار آنان در دنیااست. (فأذاقهم اللّه الخزى فى الحیوة الدنیا و لعذاب الأخرة أکبر) بزرگ تر بودن عذاب اخروى، مى تواند اشاره به شدیدتر بودن آن در مقایسه با عذاب هاى دنیایى باشد.

۶ - عذاب الهى در آخرت، در مقایسه با عذاب هاى دنیوى، بسى بزرگ تر و شدیدتر است. (و لعذاب الأخرة أکبر)

۷ - تکذیب رسالت پیامبر اسلام از جانب کافران، برخاسته از ناآگاهى و غفلت آنان، از سرنوشت شوم تکذیب کنندگان بود. (فأذاقهم اللّه الخزى ... لو کانوا یعلمون) مفعول «یعلمون» - به قرینه جملات گذشته - ابتلاى مکذبان به عذاب الهى است و جواب شرط «لوکانوا...» محذوف بوده و تقدیر آن چنین است: «لو کانوا یعلمون ما کذبوا رسلهم فى الدنیا; اگر آنان مى دانستند که چه بر سر تکذیب گران پیشین آمده است، رسولان را تکذیب نمى کردند».

۸ - آگاهى و توجه به سرنوشت شوم تکذیب کنندگان انبیاى الهى، بازدارنده انسان از تکذیب و زمینه ساز رویکرد به دین (فأذاقهم اللّه الخزى ... أکبر لو کانوا یعلمون)

۹ - نتیجه و پیامد اصلى عقاید باطل و رفتار زشت انسان، در قیامت ظهور و بروز پیدا خواهد کرد. (و لعذاب الأخرة أکبر لو کانوا یعلمون) «عذاب» نتیجه طبیعى عقاید باطل و کردار ناپسند انسان است. بر این اساس بزرگ تر بودن عذاب اخروى در مقایسه با عذاب دنیایى، بیانگر این حقیقت است که نتیجه اصلى عقاید و رفتار زشت، در آخرت ظاهر خواهد شد و آنچه در دنیا مشاهده مى شود تنها ظهور بخشى از آن است.

۱۰ - پیامبر اسلام، مورد تسلى و دلدارى خداوند، در برابر تکذیب کافران و مشرکان (و لعذاب الأخرة أکبر لو کانوا یعلمون)

موضوعات مرتبط

  • انبیا: آثار تکذیب انبیا ۲; ذلت مکذبان انبیا ۱; شدت عذاب اخروى مکذبان انبیا ۵; عذاب دنیوى مکذبان انبیا ۵; موانع تکذیب انبیا ۸; ویژگیهاى عذاب دنیوى مکذبان انبیا ۱
  • ذکر: آثار ذکر فرجام مکذبان انبیا ۸
  • ذلت: ذلت دنیوى ۳، ۴; زمینه ذلت دنیوى ۲
  • عذاب: اقسام عذاب دنیوى ۳; زمینه عذاب دنیوى ۲; شدت عذاب دنیوى ۶; عذاب دنیوى ۶; عذاب ذلت بار ۱، ۲; مراتب عذاب ۴، ۵، ۶
  • عقیده: آثار اخروى عقیده باطل ۹
  • عمل: آثار اخروى عمل ناپسند ۹
  • غفلت: غفلت از فرجام مکذبان انبیا ۷
  • قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۹
  • کافران: آثار جهل کافران صدراسلام ۷; آثار غفلت کافران صدراسلام ۷; تکذیبگرى کافران ۱۰
  • محمد(ص): دلدارى به محمد(ص) ۱۰; منشأ تکذیب محمد(ص) ۷
  • مشرکان: تکذیبگرى مشرکان ۱۰

منابع