لقمان ٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(ولی) کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، باغهای پرنعمت بهشت از آن آنهاست؛

بى‌ترديد كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند، باغ‌هاى پرنعمت [بهشت‌]، براى آنهاست
در حقيقت، كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند، باغهاى پر نعمت خواهند داشت،
آنان که به خدا ایمان آوردند و به اعمال نیکو پرداختند باغهای پر نعمت (بهشت جاودانی) مخصوص آنهاست.
و یقیناً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، برای آنان بهشت های پرنعمت خواهد بود،
نصيب آنان كه ايمان آورده‌اند و كارهاى شايسته كرده‌اند، باغهاى پر نعمت بهشت است.
بی‌گمان کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند، بوستانهای پرناز و نعمت برای آنان است‌
همانا كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى نيك و شايسته كردند ايشان راست بهشتهاى پر نعمت.
کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته و بایسته بکنند، باغهای پرنعمت بهشت از آن ایشان است.
بی‌گمان، کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته(ی ایمان) کردند، برایشان باغ‌های با درختان سردرهمِ پرنعمت است.
همانا آنان که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند ایشان را است باغستان نعمتها


لقمان ٧ آیه ٨ لقمان ٩
سوره : سوره لقمان
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«جَنَّاتُ النَّعِیمِ»: (مائده / ، حجّ / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - بهشت هاى سرشار از نعمت، پاداش مؤمنانِ داراى اعمال صالح است. (إنّ الذین ءامنوا ... لهم جنّ-ت النعیم)

۲ - مؤمنان به آیات خدا و انجام دهندگان عمل صالح، جایگاه شان بهشت است. (إنّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت لهم جنّ-ت النعیم) به قرینه مقابله با آیه قبل، متعلق «آمنوا» در این آیه کسانى اند که به آیات الهى ایمان آورده اند.

۳ - ایمان توأم با عمل صالح، شرط ثمربخشى آن دو، در سعادت اخروى انسان است. (ءامنوا و عملوا الصلحت لهم جنّ-ت النعیم)

۴ - رحمت خداوند نسبت به عذاب وى، بسى وسیع و گسترده است. (عذاب ألیم ... جنّ-ت النعیم) مفرد آورده شدن «عذاب» در آیه پیش و جمع آوردن «جنّات» در این آیه - که مظهر رحمت خداوند است - مى توان اشعار به نکته یاد شده باشد.

۵ - بهشت، باغ هاى متعدد دارد. (جنّ-ت النعیم)

۶ - استفاده از وعده و وعید و هشدار و تشویق، روش قرآن براى هدایت مردم است. (هدًى ... فبشّره بعذاب ... لهم جنّ-ت النعیم) گوشزد کردن فرجام مؤمنان، پس از یادآورى عذاب معرضان از آیات خدا، شیوه اى است که در آن، براى شنونده امید و ترس ایجاد مى شود و چنین حالتى شخص را در حالت اعتدال نگه مى دارد.

۷ - توجه به فرجام امور، در تصحیح عقیده و کردار، نقش چشمگیرى دارد. (فبشّره بعذاب ألیم ... لهم جنّ-ت النعیم) یاد آورى سرانجام بد معرضان از آیات خدا و نیز یادآورى پایان خوش مؤمنان، به منظور تنبّه دادن به انسان ها است، لذا مى توان برداشت بالا را داشت.

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: مؤمنان به آیات خدا ۲
  • انذار: آثار انذار ۶
  • ایمان: آثار ایمان ۳; ایمان و عمل صالح ۳
  • بشارت: آثار بشارت ۶
  • بهشت: تعدد باغهاى بهشت ۵; نعمتهاى بهشت ۱
  • بهشتیان :۱، ۲
  • خدا: عذابهاى خدا ۴; وسعت رحمت خدا ۴
  • ذکر: آثار ذکر فرجام امور ۷
  • سعادت: عوامل سعادت اخروى ۳
  • صالحان: پاداش صالحان ۱، ۲; صالحان در بهشت ۱
  • عاقبت: آثار عاقبت اندیشى ۷
  • عقیده: عوامل تصحیح عقیده ۷
  • عمل: عوامل تصحیح عمل ۷
  • عمل صالح: آثار عمل صالح ۳
  • مؤمنان: پاداش مؤمنان ۱، ۲; مؤمنان در بهشت ۱
  • هدایت: انذار در هدایت ۶; بشارت در هدایت ۶; روش هدایت ۶; وعده در هدایت ۶; وعید در هدایت ۶

منابع