الأعراف ٦١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۴۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (QRobot edit)


ترجمه

گفت: «ای قوم من! هیچ گونه گمراهی در من نیست؛ ولی من فرستاده‌ای از جانب پروردگار جهانیانم!

گفت: اى قوم من! هيچ گونه گمراهى در من نيست، بلكه من فرستاده‌اى از جانب پروردگار عالميانم
گفت: «اى قوم من، هيچ گونه گمراهى در من نيست، بلكه من فرستاده‌اى از جانب پروردگار جهانيانم.
نوح گفت: ای قوم، من اصلا در گمراهی نیستم لیکن من رسولی از سوی رب العالمینم.
گفت: ای قوم من! هیچ گمراهی و انحرافی در من نیست، بلکه من فرستاده ای از سوی پروردگار جهانیانم.
گفت: اى قوم من، گمراهى را در من راهى نيست، من پيامبرى از جانب پروردگار جهانيانم.
گفت ای قوم من، در من هیچ‌گونه گمراهی نیست، بلکه من پیامبری از سوی پروردگار جهانیان هستم‌
گفت: اى قوم من، مرا گمراهيى نيست، بلكه فرستاده‌اى از پروردگار جهانيانم
گفت: ای قوم من! هیچ گونه گمراهی در من نیست و دچار سرگشتگی هم نیستم. ولی من فرستاده‌ای از سوی پروردگار جهانیانم.
گفت: «ای قوم من! هیچ‌گونه گمراهی در من نیست، بلکه من فرستاده‌ای از جانب پروردگار جهانیا‌نم.»
گفت ای قوم نیست به من گمراهی‌ای لیکن منم فرستاده از پروردگار جهانیان‌


الأعراف ٦٠ آیه ٦١ الأعراف ٦٢
سوره : سوره الأعراف
نزول : ٩ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ضَلالَةٌ»: کمترین گمراهی.


تفسیر

تفسیر نور (محسن قرائتی)


قالَ يا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلالَةٌ وَ لكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ «61»

(نوح) گفت: اى قوم من! در من هيچ گونه انحراف و گمراهى نيست، بلكه من فرستاده‌اى از سوى پروردگار جهانيانم.

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



قالَ يا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلالَةٌ وَ لكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ (61)

قالَ يا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلالَةٌ: نوح عليه السّلام جواب داد به نداء ترحمى و انعطافى، اى قوم من، نيست به من ضلالت و گمراهى به من، چنانچه شما گمان برده‌ايد، وَ لكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ‌: و لكن من رسول هستم از جانب پروردگار عالميان به رسالت و پيغامهاى عديده از وعد و وعيد و ثواب و عقاب به مطيعين و عاصين.


جلد 4 صفحه 104


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


سوره الأعراف «7»: آيات 60 تا 61

قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَراكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (60) قالَ يا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلالَةٌ وَ لكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ (61)


جلد 2 صفحه 438

ترجمه

گفتند جماعتى از قومش همانا ما مى‌بينيم ترا در گمراهى آشكار

گفت اى قوم من نيست در من گمراهى ولى من پيغمبرم از پروردگار جهانيان.

تفسير

ملاء اشراف قومند كه مجالس از وجود آنها در انظار مردم مملو و پر جلوه ميكند و قوم جماعتى را گويند كه بامرى قيام نمايند ايشان چون نسبت گمراهى را بحضرت نوح با تاكيد و مبالغه دادند آنحضرت هم جواب آنها را مطابق با سؤال داد كه فرمود هيچ نحو گمراهى مساس به من ندارد فقط من پيغمبر از جانب خداوندم كه براى هدايت شما آمده‌ام و براى دلجوئى آنها را نسبت بخود داد و قوم را اضافه بياء متكلم نمود كه كسره دلالت بر آن دارد ..

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


قال‌َ يا قَوم‌ِ لَيس‌َ بِي‌ ضَلالَةٌ وَ لكِنِّي‌ رَسُول‌ٌ مِن‌ رَب‌ِّ العالَمِين‌َ (61)

‌در‌ جواب‌ ‌آنها‌ فرمود اي‌ قوم‌ ‌من‌ نيست‌ بمن‌ ضلالت‌ و گمراهي‌ و لكن‌ ‌من‌ ‌رسول‌ هستم‌ ‌از‌ طرف‌ پروردگار عالميان‌.

مسلّما اينها منكر خداوند نبودند و اصنام‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ عبادت‌ شريك‌ ‌خدا‌

جلد 7 - صفحه 350

ميدانستند و مسلّما رسولان‌ قبل‌ ‌از‌ نوح‌ ‌را‌ ‌هم‌ معترف‌ بودند ‌از‌ آدم‌ و شيث‌ و ادريس‌ غاية الامر ميگفتند ‌که‌ ‌آنها‌ دعوت‌ بتوحيد نميكردند و منكر آلهه‌ ‌آنها‌ نبودند و حضرت‌ نوح‌ ‌عليه‌ السّلام‌ ‌پس‌ ‌از‌ اقامه‌ معجزات‌ و اتمام‌ حجت‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ بخصوص‌ ‌با‌ ‌اينکه‌ طول‌ عمر ‌با‌ اينكه‌ قواي‌ ‌او‌ همه‌ برجا بوده‌ بزرگترين‌ معجزه‌ ‌است‌ ‌که‌ بعين‌ مشاهده‌ ميكردند لذا ‌در‌ جواب‌ ‌آنها‌ قال‌َ يا قَوم‌ِ لَيس‌َ بِي‌ ضَلالَةٌ دعوت‌ بتوحيد و يگانگي‌ حق‌ تبارك‌ و ‌تعالي‌ ‌در‌ نظر عقل‌ ضلالت‌ نيست‌ وَ لكِنِّي‌ رَسُول‌ٌ جميع‌ شرائط رسالت‌ ‌در‌ ‌او‌ موجود و فاقد جميع‌ موانع‌ نبوت‌ ‌بود‌ ‌که‌ ‌ما ‌در‌ كلم‌ الطيب‌ مجلد اول‌ بيان‌ كرده‌ايم‌ مِن‌ رَب‌ِّ العالَمِين‌َ چنانچه‌ انبياء قبل‌ مثل‌ آدم‌ و شيث‌ و ادريس‌ ‌رسول‌ بودند نيز ‌با‌ مدرك‌ و دليل‌ رسالتش‌ ثابت‌ و محقق‌ ميشود.

برگزیده تفسیر نمونه


(آیه 61)- «نوح» در برابر توهین و خشونت آنها با همان لحن آرام و متین و محبت‌آمیز خود در پاسخ آنها «گفت: (من نه تنها گمراه نیستم بلکه) هیچ گونه نشانه‌ای از گمراهی در من وجود ندارد، ولی من فرستاده پروردگار جهانیانم» (قالَ یا قَوْمِ لَیْسَ بِی ضَلالَةٌ وَ لکِنِّی رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِینَ).

اشاره به این که خدایان پراکنده‌ای که شما قائل شده‌اید همه بی‌اساس است، پروردگار و ربّ همه جهانیان تنها خداوند یگانه یکتاست که خالق همه آنها می‌باشد.

نکات آیه

۱- نوح با پاسخى رأفت آمیز به قوم خود، خویشتن را از هر گونه گمراهى مبرا دانست. (قال یقوم لیس بى ضللة) مخاطب قرار دادن مردم با «یا قوم» (اى مردم من) دلالت بر اظهار مهربانى نوح نسبت به قوم خود دارد. نکره بودن کلمه «ضللة» پس از نفى دلالت بر عموم دارد. بنابراین «لیس بى ضللة» یعنى حتى اندکى گمراهى در من نیست.

۲- نوح(ع)، رسولى از جانب خداوند بود. (و لکنى رسول من رب العلمین)

۳- نوح(ع) با اعلان دریافت سخنان خویش از خداوند، خود را پیراسته از هر گونه گمراهى خواند. (لیس بى ضللة و لکنى رسول من رب العلمین)

۴- نوح (ع) و دیگر رسولان الهى، داراى عصمت و مبرا از هر گونه گمراهى (لیس بى ضللة و لکنى رسول من رب العلمین) جمله «لکنى رسول ... » به منزله تعلیلى است براى تبرئه نوح از هر گونه گمراهى. بنابراین جمله «لیس بى ضللة» به همراه «و لکنى ... » علاوه بر عصمت نوح، دلالت بر عصمت تمامى رسولان الهى دارد.

۵- مردمان عصر نوح (ع) پیرو اشراف و بزرگان قوم خویش و تحت تأثیر موضعگیریهاى آنان بودند. (قال الملأ ... قال یقوم)

۶- مبلغان دین باید دلسوز مردم و آراسته به شکیبایى در ابلاغ احکام و معارف الهى باشند. (إنى أخاف علیکم ... قال یقوم لیس بى ضللة)

۷- مبلغان دین باید در برابر اتهامهاى ناروا از خویشتن دفاع کنند. (إنا لنریک فى ضلل مبین. قال یقوم لیس بى ضللة و لکنى رسول)

۸- جهان هستى متشکل از عوالمى متعدد. (رب العلمین)

۹- خداوند، پروردگار و مدبر تمامى هستى است. (رب العلمین)

۱۰- رسالت پیامبران در راستاى ربوبیت خداوند بر تمام هستى است. (و لکنى رسول من رب العلمین) انتخاب «رب العالمین» از میان دیگر اسما و صفات خداوند، به عنوان ارسال کننده پیامبران، اشاره به این نکته دارد که رسالت پیامبران در ارتباط با ربوبیت خدا بر تمام جهان هستى است.

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: تدبیر آفرینش ۹، ۱۰ ; تعدد عوالم آفرینش ۸
  • اشراف: اطاعت از اشراف ۵
  • انبیا: تنزیه انبیا ۴ ; رسالت انبیا ۱۰ ; عصمت انبیا ۴
  • تبلیغ: دلسوزى در تبلیغ ۶ ; صبر در تبلیغ ۶
  • تهمت: مبارزه با تهمت ۷
  • خدا: ربوبیت خدا ۹، ۱۰
  • خود: دفاع از خود ۱، ۳، ۷
  • دین: تبلیغ دین ۶
  • رسولان خدا:۲
  • رهبرى: تأثیرپذیرى از رهبرى ۵
  • قوم نوح: اشراف قوم نوح ۵
  • گمراهى: تبرئه از گمراهى ۱، ۳، ۴
  • مبلغان: شرایط مبلغان ۶ ; مسؤولیت مبلغان ۷
  • مردم دوران نوح(ع): موضعگیرى مردم دوران نوح(ع) ۵ نوح(ع) برخورد نوح(ع) ۱ ; تاریخ دوران نوح(ع) ۵ ; تنزیه نوح(ع) ۱، ۳، ۴ ; عصمت نوح(ع) ۴ ; قصه نوح(ع) ۱، ۳ ; مقامات نوح(ع) ۴ ; مهربانى نوح(ع) ۱ ; نبوت نوح(ع) ۲ ; وحى به نوح(ع) ۳

منابع