القصص ٤٦
ترجمه
القصص ٤٥ | آیه ٤٦ | القصص ٤٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«رَحْمَةً»: مفعول له یا خبر (کانَ) محذوف است. «مَآ أَتَاهُمْ مِن نَّذِیرٍ»: تا حال پیغمبری برای ایشان نیامده است (نگا: سجده / . مراد نیامدن پیغمبری به سرزمین عربستان بدین زودیها است؛ نه از آغاز جهان تا روزگار خاتم پیغمبران (نگا: تفسیر قاسمی، تفسیر آلوسی). چرا که به فرموده قرآن هیچ ملّتی بدون پیغمبر نبوده است (نگا: فاطر / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۳ - ۵۶، سوره قصص
- اشاره به سياق نزول اين آيه شريفه
- جواب به مشركين كه هم قرآن و هم تورات را رد و انكار مى كنند و گفتند: ((سحرانتظاهرا)) و ((انا بكل كافرون ))
- مدح و ستايش طايفهى اى از اهل كتاب كه به قرآن ايمان آوردند و... و مژده به ايشان كهدوبار پاداش داده مى شوند.
- بيان گرامى تر بودن حضرت محمد(ص ) و امت او نزد خدا از موسى (ع ) و امت او
- شاءن نزول ((لذين آتيناهم لكتاب ...)) و ميان معناى (و يدرون بالحسنة السية ))
- روايت جعلى اهل سنت درباره كفر ابوطالب و بيان اينكه ائمه اطهار (ع )قائل به ايمان او هستند
نکات آیه
۱ - مکالمه خداوند با موسى(ع) در وادى طور (و ما کنت بجانب الطور إذ نادینا)
۲ - اطلاعات دقیق پیامبر(ص) از جریان بعثت موسى(ع) و سخن گفتن خداوند با وى در طور - با این که خود در آن جا حضور نداشت - گواهى است روشن بر رسالت الهى آن حضرت. (و ما کنت بجانب الطور إذ نادینا)
۳ - بعثت پیامبر(ص) و نزول قرآن بر آن حضرت، جلوه رحمت و مقتضاى ربوبیت خداوند بر خلق (و لکن رحمة من ربّک)
۴ - پیامبر(ص)، برخوردار از لطف و رحمت ویژه خداوند (و لکن رحمة من ربّک) نکره آمدن «رحمة» نشانگر ویژه بودن آن است.
۵ - انذار مردم از هدف هاى اساسى بعثت پیامبر(ص) (لتنذر قومًا ما أتیهم من نذیر من قبلک)
۶ - انذار مردم، وظیفه اساسى پیامبران (ما أتیهم من نذیر من قبلک)
۷ - انذار خلق از سوى پیامبران، جلوه رحمت خدا بر آنان (و لکن رحمة من ربّک لتنذر قومًا ما أتیهم من نذیر من قبلک)
۸ - رسول خدا(ص)، نخستین پیامبر مبعوث شده در سرزمین مکه (لتنذر قومًا ما أتیهم من نذیر من قبلک) مراد از «قوماً» مردم سرزمین مکه است و «ما» در «ما أتاهم» نافیه مى باشد; یعنى، مردمى که پیش از تو براى آنان هشدار دهنده اى مبعوث نشده است.
۹ - بى بهره بودن مردم سرزمین مکه از تعلیمات آسمانى، عامل عقب ماندگى آنان و فراگیر شدن غفلت و بى خبرى در میان آنها (لتنذر قومًا ما أتیهم من نذیر من قبلک لعلّهم یتذکّرون)
۱۰ - انذار و بیم دهى، زمینه ساز زدایش غفلت ها و بیدار شدن مردم (لتنذر قومًا ... لعلّهم یتذکّرون)
۱۱ - قرآن، کتابى انذارگر و بیم دهنده (لتنذر قومًا) روشن است که پیامبر(ص) با تلاوت وحى الهى (قرآن) به انذار مردم مى پرداخت. بنابراین «لتنذر قوماً» به تقدیر «بالقرآن» مى باشد.
۱۲ - انس با قرآن و تعلیمات آسمانى آن، مایه بیدارى و دور ماندن از غفلت و بى خبرى (لتنذر قومًا ... لعلّهم یتذکّرون)
موضوعات مرتبط
- انبیا: انذارهاى انبیا ۶، ۷; تاریخ انبیا ۸; رسالت انبیا ۶
- انذار: آثار انذار ۱۰
- تنبه: عوامل تنبه ۱۲
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۳; گفتگوى خدا با محمد(ص) ۲; گفتگوى خدا با موسى(ع) ۱; نشانه هاى رحمت خدا ۳، ۷
- دین: محرومیت از دین ۹
- رحمت خاص: مشمولان رحمت خاص ۴
- سرزمینها: اولین نبى سرزمین مکه ۸
- غفلت: موانع غفلت ۱۰
- قرآن: آثار انس با قرآن ۱۲; انذارهاى قرآن ۱۱; رحمت قرآن ۳; ویژگیهاى قرآن ۱۱; هدایتگرى قرآن ۱۲
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۴
- محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۵; دلایل نبوت محمد(ص) ۲; رحمت محمد(ص) ۳; فضایل محمد(ص) ۴، ۸; فلسفه بعثت محمد(ص) ۵; محمد(ص) و بعثت موسى(ع) ۲
- مکه: تاریخ مکه ۹; عوامل عقب ماندگى اهل مکه ۹; عوامل غفلت اهل مکه ۹; محرومیت اهل مکه ۹
- موسى(ع): موسى(ع) در کوه طور ۱