النمل ٣٩
ترجمه
النمل ٣٨ | آیه ٣٩ | النمل ٤٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عِفْرِیتٌ»: نیرومندترین جنّیان. دیو قوی و درشت هیکل. سرگذشت سلیمان پر از شگفتیها و خارق عادات است، و از جمله اطاعت جنّیها از او و انجام کارهای شگفت برای او است (نگا: سبأ / ، ص / ). «آتِی ...»: میآورم. آورنده. این واژه میتواند فعل مضارع و متکلّم وحده، و یا این که اسم فاعل (إتیان) باشد. «أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِکَ»: مراد پایان یافتن مجلس است.
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۴۴، سوره نمل
- نبوت و علم انبياء عليه السّلام اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند
- مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...))
- بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن معناى ظاهرى آن نيست
- طوايف مخصوص از جن و انس و طير لشكريان سليمان عليه السّلام بوده اند
- عبور سليمان و لشكر او بر فراز وادى مورچه گان
- عدم منافات علم سليمان عليه السّلام به منطق الطير با فهميدن كلام مورچه
- سليمان عليه السّلام در دعاى خود، الهام شكر نعمت ، انجام عمل صالح و نيز صلاح ذاتى و نفسانى را مى طلبد
- ذكاتى كه در دعاى سليمان عليه السّلام مورد توجه است
- بيان آيات مربوط به داستان سليمان عليه السّلام و هدهد و ملكه سباء و...
- حكايت ملكه سبا و قوم او از زبان هدهد
- معناى ((خب ء)) و مفاد آيه : ((الا يسجدوا لله الذى يخرج الخب ء فى السموات و الارض...))
- و حجتى كه عليه پرستش آفتاب متضمن است
- واكنش سليمان عليه السّلام درباره اخبار هدهد
- توضيح سخن ملكه بعد از ديدن نامه سليمان عليه السّلام : ((قالت يا ايها الملوا انىالقى الى كتاب ...))
- اشكالات توجيه مفسرين كريم بودن نامه سليمان را
- تفسير مضمون نامه سليمان عليه السّلام به ملكه سبا
- مشاوره ملكه با قوم خود درباره جنگ يا تسليم
- راءى ملكه سبا پس از مشورت با قوم خود
- سبائيان براى سليمان هديه مى فرستند و او هديه آنان را رد مى كند
- تهديد سليمان عليه السّلام خطاب به رئيس هيت اعزامى سبا
- درخواست احضار تخت ملكه توسط سليمان عليه السّلام
- آورده شدن تخت بلقيس به وسيله كسى كه ((عنده علم من الكتاب ))
- اختلاف مفسرين در علم الكتاب و اسم اعظم احضار كننده عرش
- معناى ((ارتداد طرف )) و نقل سخن ديگران درباره آن و مخاطب به آن
- احضار تخت بلقيس اظهار معجزه اى با هر از آيات نبوت سليمان عليه السّلام است
- ورود ملكه به دربار سليمان عليه السّلام و ايمان آوردنش به رب العالمين
- گفتارى پيرامون داستان سليمان (عليه السّلام )
- ۲ - آياتى كه آن جناب را مى ستايد
- ۳ - سليمان (عليه السّلام ) در عهد عتيق
- ۴ رواياتى كه در اين داستان وارد شده
- احتجاج حضرت زهرا سلام الله عليها به آيه ((وورث سليمان داود)) عليه ابوبكر درمسئله غصب فدك
- اشاره به وجوهى درباره آوردن تخت بلقيس ((قبل ان يرتد اليك طرفك ))
- آصف بن برخيا وصى سليمان و حجت پس از او بوده است
نکات آیه
۱ - اعلام آمادگى عفریتى از جنیان، براى حاضر ساختن تخت بلقیس، پیش از برخاستن سلیمان از مسند خویش (قال عفریت من الجنّ أنا ءاتیک به قبل أن تقوم من مقامک) «مقام» اسم مکان از «قام بالأمر» است; یعنى، «قبل أن تقوم من مجلسک الذى تجلس فیه لأمر الحکومة». گفته شده که سلیمان هر روز صبح تا ظهر براى انجام کارها و اداره امور مملکت بر مسند مى نشست.
۲ - قدرت جنیان در خدمت حکومت سلیمان و قواى سرکش آنان تحت تسلّت وى (قال عفریت من الجنّ أنا ءاتیک به) واژه «عفریت» به معناى بد ذات و شرور است که مستلزم طغیان و سرکشى است. گاهى نیز به معناى قهرمان به کار مى رود. برداشت یاد شده بر پایه معناى اول است.
۳ - برخى از جنیان، قادر به انجام امور فوق طبیعى و خارج از محدوده قدرت بشر (قال عفریت من الجنّ أنا ءاتیک به قبل أن تقوم من مقامک)
۴ - تأکید عفریت بر قدرت و امانت خود در آوردن تخت بلقیس (و إنّى علیه لقوىّ أمین)
۵ - راه داشتن خیانت و صداقت در جنیان (و إنّى علیه لقوىّ أمین) تأکید عفریت بر امانت دارى خویش، مى رساند که احتمال خیانت وى وجود داشته است.
۶ - تفاوت جنیان در قوت و ضعف (قال عفریت من الجنّ ... و إنّى علیه لقوىّ أمین) از این که تنها یکى از جنیان اعلام آمادگى کرده است، استفاده مى شود که همه آنان قادر به انجام چنان کارى نبوده اند.
۷ - بزرگى و ارزشمندى تخت ملکه سبا (و إنّى علیه لقوىّ أمین) از تعبیر «لقوىّ أمین» استفاده مى شود که تخت بلقیس بزرگ و نیز گران بها و ارزشمند بوده است.
موضوعات مرتبط
- انسان: محدوده قدرت انسان ۳
- جن: ادعاى عفریت جن ۴; اعلام آمادگى عفریت جن ۱; امانتدارى عفریت جن ۴; تسخیر جن ۲; تفاوت جن۶; صداقت جن ۵; قدرت جن ۲، ۶; قدرت عفریت جن ۴; محدوده قدرت جن ۳
- سلیمان(ع): جن در حکومت سلیمان(ع) ۲; قصه سلیمان(ع) ۱، ۴
- ملکه سبأ: احضار تخت ملکه سبأ ۱; ویژگیهاى تخت ملکه سبأ ۷