المؤمنون ٩٢
ترجمه
المؤمنون ٩١ | آیه ٩٢ | المؤمنون ٩٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَعَالَی»: بالاتر و برتر است. بسی دورتر و والاتر است (نگا: انعام / اعراف / .
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۹۸، سوره مؤ منون
- يادآورى نعمت شنوايى و بينايى (مشترك بين انسان و حيوان ) و خردمندى (متخصص به انسان )
- استبعاد و سپس انكار بعث و معاد از جانب كافران
- ردّ سخنان كافران با اثبات امكان بعث و قيامت با بيان مالكيت حقيقه خداوند.
- بيان اينكه مالكيت اعم از ربوبيت است .
- اشاره به اختلاف عقائد بت پرستان درباره الله ، ارباب و آلهه .
- معناى آيه (قل من رب السموات السبع ...)
- معناى ((ملكوت )) و اين كه ملكوت هر چيزى به دست خدا است و اثبات امكان بعث و معاد ازاين طريق .
- منضور از اينكه فرمود: ((و هو يخبر و لا يجار عليه )).
- مراد از ((اتخاذ ولد)) كه به خداوند نسبت داده مى شد و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)).
- تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق ))
- بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه كه جمله ((ولعلا بعضهم على بعض )) متضمن آن است .
- اشاره به تفاسير ديگر در معناى آيه شريفه
- معناى ((همزات الشياطين ))
نکات آیه
۱ - غیب و شهود، در قلمرو علم خداوند (علم الغیب و الشهدة)
۲ - احاطه علمى خدا بر سراسر هستى، بى نیاز کننده او از داشتن شریک (سبحن اللّه عمّا یصفون . علم الغیب و الشهدة)
۳ - شرک، مستلزم ناقص شمردن ذات کامل حق و نسبت دادن جهل و ناآگاهى به ساحت او (سبحن اللّه عمّا یصفون . علم الغیب و الشهدة)
۴ - ساحت خداى یگانه، برتر از آنچه که با او شریک مى گردانند. (فتعلى عمّا یشرکون)
۵ - لزوم تنزیه و مبرّا دانستن خدا از هر گونه شرک (فتعلى عمّا یشرکون)
۶ - «عن أبى عبداللّه(ع) فى قوله عزّوجلّ: «عالم الغیب والشهادة» فقال: الغیب ما لم یکن و الشهادة ما قد کان; از امام صادق(ع) روایت شده است که درباره سخن خداوند - عزّوجلّ - «عالم الغیب و الشهادة» فرمود: «غیب» چیزى است که واقع نشده و «شهادت» چیزى است که محقق گشته است». ۱- معانى الأخبار، ص ۱۴۶، ح ۱; نورالثقلین، ج ۳، ص ۵۵۱، ح ۱۰۹.
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: صفات جلال ۴
- افترا: افترا به خدا ۳
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۴
- خدا: احاطه علمى خدا ۱، ۲; تنزیه خدا ۵; خدا و جهل ۳; خدا و شریک ۲، ۴، ۵; دلایل بى نیازى خدا ۲; علم غیب خدا ۱; علو خدا ۴
- شرک : آثار شرک ۳
- عالم شهود: مراد از عالم شهود ۶
- عالم غیب: مراد از عالم غیب ۶