المؤمنون ٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۵۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و کسانی که غیر از این طریق را طلب کنند، تجاوزگرند!

پس كسانى كه سواى اين را بجويند، آنان حتما متجاوزند
پس هر كه فراتر از اين جويد، آنان از حد درگذرندگانند.
و کسی که غیر این (زنان حلال) را به مباشرت طلبد البته چنین کسانی ستمکار و متعدی خواهند بود.
پس کسانی [که در بهره گیری جنسی، راهی] غیر از این جویند، تجاوزکار [از حدود حق] هستند.
و كسانى كه غير از اين دو بجويند از حد خويش تجاوز كرده‌اند.
پس هر کس که از این فراتر رود، اینانند که تجاوزکارند
پس هر كه افزون از اين [كه ياد كرديم‌] بجويد، اينان از حد درگذرنده‌اند،
اشخاصی که غیر از این (دو راه زناشوئی) را دنبال کنند، متجاوز (از حدود مشروع) بشمار می‌آیند (و زناکار می‌باشند).
پس هر کس فراتر از این جوید، آنان، (هم) آنان متجاوزانند.
و آنکو خواهد ماورای این را پس آنانند تجاوزکنندگان‌


المؤمنون ٦ آیه ٧ المؤمنون ٨
سوره : سوره المؤمنون
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إبْتَغی»: جست. طلبید. «الْعَادُونَ»: تجاوزگران. در گذرندگان از احکام خدا و حدود شریعت او.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - ارضاى غرایز جنسى جز از طریق همسر یا کنیز مملوک، قانون شکنى و تجاوز به حدود الهى است. (إلاّ على أزوجهم أو ... فمن ابتغى ... فأُولئک هم العادون) «إبتغاء» (مصدر «ابتغى») به معناى طلب کردن است. «وراء» معادل «سوى» است; یعنى، به غیر از و یا فراتر از. «ذلک» اشاره است به حدى که خداوند براى ارضاى غریزه جنسى تعیین کرده است (آمیزش با همسر یا کنیز مورد تملک). «عدوان» (مصدر «العادون») به معناى تجاوز کردن و از حد گذشتن است.

۲ - مردان بى عفت (مردانى که غرایز جنسى خود را به جز از طریق ازدواج یا تملّک کنیز، ارضا مى کنند) سرآمد تجاوزکاران اند. (فمن ابتغى ... فأُولئک هم العادون) «أُولئک» مبتدا و «العادون» خبر است و «هم» ضمیر فصل و مفید حصر مى باشد; یعنى، بیانگر این معنا است که مضمون مسند (العادون) تنها براى مسندالیه (أُولئک) ثابت است و نه غیر آن. بنابراین معناى جمله یاد شده چنین است: تنها آنان تجاوز کارانند. گفتنى است که ضمیر «هم» مى تواند مبتدا و «العادون» خبر آن و جمله «هم العادون» خبر براى «أُولئک» باشد. در این صورت «ال» در «العادون» بیانگر این است که: انسان هایى که با عنوان تجاوزکاران مى شنیدید مصداق هاى آن انسان ها اینان اند.

۳ - بى عفتى (ارضاى غریزه جنسى به گونه نامشروع)، انحرافى بزرگ و گناهى عظیم در پیشگاه خداوند (فمن ابتغى وراء ذلک فأُولئک هم العادون)

۴ - «سئل الصادق(ع) عن الخضختة، فقال: إثم عظیم ... فقال: قول اللّه، «فمن ابتغى وراء ذلک فأولئک هم العادون» و هو ممّا وراء ذلک ...; از امام صادق(ع) از حکم استمنا سؤال شد؟ فرمود: گناه بزرگى است... پس فرمود: این سخن خدا است: «فمن ابتغى وراء ذلک فأولئک هم العادون» و استمنا از مصادیق «ما وراء ذلک» است». ۱- بحارالأنوار، ج ۱۰۱- ، ص ۳۰، ح ۱; وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۵۷۵، ح ۴.

موضوعات مرتبط

  • احکام ۴:
  • استمنا : احکام استمنا ۴; گناه استمنا ۴
  • انحراف: مراتب انحراف ۳
  • انحراف جنسى: گناه انحراف جنسى ۳; مراتب انحراف جنسى ۳
  • خدا: تجاوز به حدود خدا ۱
  • غریزه جنسى : روش ارضاى غریزه جنسى ۱
  • گناهان کبیره ۳:
  • متجاوزان ۲:
  • منحرفان: تجاوزکارى منحرفان جنسى ۲

منابع