الأنبياء ٥٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۴۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

گفتند: «آیا مطلب حقّی برای ما آورده‌ای، یا شوخی می‌کنی؟!»

|گفتند: آيا [سخن‌] حق را براى ما آورده‌اى يا از بازيگرانى
گفتند: «آيا حق را براى ما آورده‌اى يا تو از شوخى‌كنندگانى؟»
قوم به ابراهیم گفتند: آیا تو (بر علیه شرک و اثبات توحید) حرف حق و حجت قاطعی برای ما آورده‌ای یا سخنی به بازیچه و هزل می‌رانی؟
گفتند: آیا حق را برای ما آورده ای یا شوخی می کنی؟!
گفتند: براى ما سخن حقى آورده‌اى، يا ما را به بازى گرفته‌اى؟
گفتند آیا برای ما حق را آورده‌ای یا بازیگری؟
گفتند: آيا ما را بحق آمده‌اى يا تو از بازيگرانى- بجِد سخن مى‌گويى يا بهزل-؟
گفتند: آیا واقعاً (معتقدی) آنچه را به ما می‌گوئی حقیقت دارد، یا این که (با ما شوخی می‌کنی و) جزو افراد ملعبه‌باز و شوخی‌کننده هستی؟! (مگر می‌شود گذشتگان ما در این کار گمراه بوده باشند؟!).
گفتند: «آیا حق را برای ما آورده‌ای. یا تو از بازی‌کنندگانی‌؟»
گفتند آیا آورده‌ای ما را به حقّ یا توئی از بازی کنندگان‌


الأنبياء ٥٤ آیه ٥٥ الأنبياء ٥٦
سوره : سوره الأنبياء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«اللاّعِبِینَ»: شوخی و مزاح‌کنندگان.


تفسیر

نکات آیه

۱- قوم ابراهیم نسبت به حق بودن سخن ابراهیم(ع) و جدى بودن او در نفى شرک و بت پرستى، تردید داشته و آن را بعید مى دانستند. (قالوا أجئتنا بالحقّ أم أنت من اللّ-عبین )

۲- دعوت حضرت ابراهیم(ع) به توحید و ردّ اندیشه شرک و بت پرستى، موجب تردید مردم بت پرست در عقیده خود شد. (ما هذه التماثیل ... أنتم و ءاباؤکم فى ضلل مبین . قالوا أجئتنا بالحقّ أم أنت من اللّ-عبین)

۳- بت پرستى در جان و روان قوم ابراهیم، رسوخ داشته است. (قالوا أجئتنا بالحقّ ) از این که مردم بت پرست، دعوت ابراهیم(ع) را جدى ندانسته و از دعوت به توحید تعجب کردند، مطلب یاد شده به دست مى آید.

۴- حق جویى و حقیقت پذیرى، طبیعت و فطرت انسانى است. (أجئتنا بالحقّ ) از این که مشرکان و بت پرستان، پذیرش «حق» را اصلى مفروض مى دانستند و تردید آنان تنها در حقانیت دعوت ابراهیم(ع) بود، برداشت یاد شده به دست مى آید.

۵- مردم بت پرست، حضرت ابراهیم(ع) را فردى بازیگر که عقیده آنان رابه شوخى و بازى گرفته است، مى پنداشتند. (أجئتنا بالحقّ أم أنت من اللّ-عبین )

موضوعات مرتبط

  • ابراهیم(ع): آثار دعوت ابراهیم(ع) ۲; آثار شرک ستیزى ابراهیم(ع) ۲; ابراهیم(ع) و بازى ۵; شک در حقانیت ابراهیم(ع) ۱; قصه ابراهیم(ع) ۱
  • انسان: فطریات انسان ۴
  • توحید: دعوت به توحید ۲
  • حق: فطریت حق طلبى ۴
  • قوم ابراهیم: بازى با عقیده قوم ابراهیم ۵; بت پرستى قوم ابراهیم ۳; بینش قوم ابراهیم ۱، ۵; تاریخ قوم ابراهیم ۱، ۳، ۵; زمینه شک قوم ابراهیم ۲; شک قوم ابراهیم ۱

منابع