الزمر ١١
ترجمه
الزمر ١٠ | آیه ١١ | الزمر ١٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُخْلِصاً لَّهُ الدِّینَ»: (نگا: اعراف / ، یونس / ، عنکبوت / ، لقمان / ، زمر / .
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۲۰ سوره زمر
- بيان جمله امرت لان اكون اول المسلمين و اينكه پيامبر صلى الله عليه و آله نيز پيشاپيش ديگران مكلف و ماءمور به اسلام وعبادت مخلصانه است
- مقصود از خسران نفس و اهل ، و اينكه چنين زيانى خسران مبين است
- مفاد جمله الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه كه در وصف بندگان خود فرموده است
- چند روايت درباره خسران نفس و اهل ، اطاعت جباران ، و...
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، مأمور اعلام موضع سازش ناپذیر عقیدتى و توحیدى خود به مردم (قل إنّى أُمرت أن أعبد اللّه)
۲ - فرمان خداوند به پیامبر(ص)، مبنى بر عبادت و فرمان برى خالصانه او (أُمرت أن أعبد اللّه مخلصًا له الدین) واژه «دین» در چند معنا (جزا، عادت، ملت، اسلام، عبادت و طاعت) به کار مى رود (قاموس المحیط); ولى در این جا - با توجه به این که مخاطبان آیات مورد بحث مشرکان هستند و نیز در این آیه واژه عبادت به کار رفته است - ممکن است به معناى عبادت و طاعت استعمال شده باشد.
۳ - اخلاص، شرط پذیرش عبادت و رکن آن است. (أُمرت أن أعبد اللّه مخلصًا له الدین) خداوند به پیامبر(ص) توصیه فرمود که عبادت را در حال اخلاص انجام دهد. از این مطلب مى توان برداشت بالا را به دست آورد.
۴ - لزوم عبادت خالصانه خدا (أُمرت أن أعبد اللّه مخلصًا له الدین)
موضوعات مرتبط
- خدا: اوامر خدا ۲
- عبادت: اخلاص در عبادت ۲، ۳، ۴; شرایط عبادت ۳
- عقیده: استقامت در عقیده ۱
- محمد(ص): اخلاص محمد(ص) ۲; استقامت محمد(ص) ۱; تکلیف محمد(ص) ۲; توحید محمد(ص) ۱; رسالت محمد(ص) ۱; عقیده محمد(ص) ۱