طه ٣١
ترجمه
طه ٣٠ | آیه ٣١ | طه ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَزْر»: پشت. قوّت.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۸ سوره طه
- بيان آياتى كه چگونگى برگزيدن موسى (عليه السلام ) به رسالت و ماءمور شدنش در كوه طور به دعوت فرعون را حكايت مى كنند
- توضيحى در مورد تكلم خدا با موسى (عليه السلام )
- بيان عدم منافات وجود واسطه در تكلم ، با صدق تكلم خدا با موسى
- شرح خطاب خداى تعالى به موسى (عليه السلام ): ((اننى انا الله لا اله الا انافاعبدنى ...((
- وجوه عديده اى كه در ذيل جمله : ((واقم الصلوة الذكرى (( گفته اند
- مقصود از اينكه درباره قيامت فرمود: ((اكاد اخفيها- نزديكست پنهانش بدارم ((
- آغاز وحى رسالت موسس (عليه السلام ) با استفهام : ((ما تلك بيمينك يا موسى (( واشاره به وجه رد و بدل شدن سؤ ال و جواب درباره عصا
- وجه پرگوئى موسى (ع ) در پاسخ خداوند
- شرح و توضيح درخواست هاى موسى (عليه السلام ) از خداوند بعد از ماءموريت به رسالت (قال رب اشرح لى صدرى ...)
- معناى كلمه (وزير) و بيان علت درخواست موسى از خداوند كه برادرش را وزير قرار دهد.
- مقصود از ذكر و تسبيح خدا در (كى نسخبك كثيرا و نذكرك كثيرا)
- استجابت ادعيه موسى (عليه السلام ) و تذكار منت پيشين خدا بر او در ماجراى زاده شدن وپرورش يافتنش در دامان دشمن
- يادآورى منت ها و تفضلات ديگر خدا به موسى (عليه السلام ) در نجات يافتن از مصر وازدواج با دختر شعيب و اقامت در مدين و...
- مراد از فتنه در (و فتناك فتونا) و وجه موسى را منت شمرده است
- مراد از جمله : ((واصطنعتك لنفسى (( در خطاب خداوند به موسى (عليه السلام )
- بيان اينكه اظهار اميد در كلام خدا(در مانند جمله :((لعله يتذكر او يخشى (() قائم به مقام محلوره است
- و رد سخنى از فخر رازى درباره سر ارسال موسى (عليه السلام ) به سوى فرعون باعلم به ايمان نياوردن او
- اشاره به وجه اينكه موسى و هارون از عقاب و طغيان فرعون اظهار نگرانى كردند
- نكات و دقائقى كه در اوامر خداوند به موسى و هارون درباره رفتن نزد فرعون و دعوت او به كار رفته است
- بحث روايتى
- دعاى پيامبر (ص ) درباره اميرالمؤ منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون
- رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است .
- روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به رسالت موسى (ع )
نکات آیه
۱ - موسى(ع)، با دعا به درگاه خداوند، از او خواست هارون را پشتیبان و مایه تقویت وى قرار دهد. (أشدد به ازرى) «ازر» در معانى «قوت» و «پشت» و نیز «ضعف» استعمال دارد (لسان العرب) و در آیه احتمال هریک از این معانى وجود دارد و خواسته موسى(ع) ممکن است «افزایش قدرت» یا «داشتن پشتیبان» یا «نیرو دهنده و جبران کننده ضعف» باشد.
۲ - موسى(ع)، معاونت هارون را براى خود، موجب توان مندى بیشتر در انجام مسؤولیت مى دانست. (هرون أخى . أشدد به أزرى)
۳ - دعا در اثر بخشى خدمات دیگران به پیشبرد اهداف نظراتشان، مؤثر است. (أشدد به أزرى) خواسته موسى از خداوند این بود که هارون(ع) را وسیله قوت یافتن او قرار دهد، چنین خواسته اى حاکى از این است که موسى(ع) مى دانست دعاى او در ثمربخشى تلاش هارون بى اثر نیست.
۴ - وابستگى تمام علل و اسباب به خداوند (أشدد به أزرى) موسى(ع) بهره بردن از کمک هارون(ع) را نیز از خداوند طلب مى کند، این درخواست نشان مى دهد که همه علل و اسباب، تنها به خواست خداوند مؤثراند.
۵ - نیرومندى و صلابت، شرطى ضرورى براى رسولان الهى و رهبران مبارزه با طغیانگران است. (أشدد به أزرى)
۶ - تقویت مدیریت هاى شایسته و جبران نقاط ضعف آنان، شرطى ضرورى براى پیشرفت کار است. (واجعل لى وزیرًا ... أشدد به أزرى)
موضوعات مرتبط
- پیشرفت: عوامل پیشرفت ۶
- خدمات: عوامل تأثیر خدمات دیگران ۳
- دعا: آثار دعا ۳
- ذکر: ذکر وابستگى عوامل طبیعى ۴
- رسولان خدا: قدرت در رسولان خدا ۵
- رهبران دینى: قدرت در رهبران دینى ۵
- طغیانگران: شرایط مبارزه با طغیانگران ۵
- مدیران: آثار تقویت مدیران ۶
- موسى(ع): بینش موسى(ع) ۲; دعاى موسى(ع) ۱; عوامل تقویت موسى(ع) ۱، ۲
- هارون(ع): آثار وزارت هارون(ع) ۲; نقش هارون(ع) ۱