طه ١٣
ترجمه
طه ١٢ | آیه ١٣ | طه ١٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِخْتَرْتُکَ»: تو را برگزیدهام.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۸ سوره طه
- بيان آياتى كه چگونگى برگزيدن موسى (عليه السلام ) به رسالت و ماءمور شدنش در كوه طور به دعوت فرعون را حكايت مى كنند
- توضيحى در مورد تكلم خدا با موسى (عليه السلام )
- بيان عدم منافات وجود واسطه در تكلم ، با صدق تكلم خدا با موسى
- شرح خطاب خداى تعالى به موسى (عليه السلام ): ((اننى انا الله لا اله الا انافاعبدنى ...((
- وجوه عديده اى كه در ذيل جمله : ((واقم الصلوة الذكرى (( گفته اند
- مقصود از اينكه درباره قيامت فرمود: ((اكاد اخفيها- نزديكست پنهانش بدارم ((
- آغاز وحى رسالت موسس (عليه السلام ) با استفهام : ((ما تلك بيمينك يا موسى (( واشاره به وجه رد و بدل شدن سؤ ال و جواب درباره عصا
- وجه پرگوئى موسى (ع ) در پاسخ خداوند
- شرح و توضيح درخواست هاى موسى (عليه السلام ) از خداوند بعد از ماءموريت به رسالت (قال رب اشرح لى صدرى ...)
- معناى كلمه (وزير) و بيان علت درخواست موسى از خداوند كه برادرش را وزير قرار دهد.
- مقصود از ذكر و تسبيح خدا در (كى نسخبك كثيرا و نذكرك كثيرا)
- استجابت ادعيه موسى (عليه السلام ) و تذكار منت پيشين خدا بر او در ماجراى زاده شدن وپرورش يافتنش در دامان دشمن
- يادآورى منت ها و تفضلات ديگر خدا به موسى (عليه السلام ) در نجات يافتن از مصر وازدواج با دختر شعيب و اقامت در مدين و...
- مراد از فتنه در (و فتناك فتونا) و وجه موسى را منت شمرده است
- مراد از جمله : ((واصطنعتك لنفسى (( در خطاب خداوند به موسى (عليه السلام )
- بيان اينكه اظهار اميد در كلام خدا(در مانند جمله :((لعله يتذكر او يخشى (() قائم به مقام محلوره است
- و رد سخنى از فخر رازى درباره سر ارسال موسى (عليه السلام ) به سوى فرعون باعلم به ايمان نياوردن او
- اشاره به وجه اينكه موسى و هارون از عقاب و طغيان فرعون اظهار نگرانى كردند
- نكات و دقائقى كه در اوامر خداوند به موسى و هارون درباره رفتن نزد فرعون و دعوت او به كار رفته است
- بحث روايتى
- دعاى پيامبر (ص ) درباره اميرالمؤ منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون
- رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است .
- روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به رسالت موسى (ع )
نکات آیه
۱ - خداوند، موسى(ع) را به پیامبرى برگزید و در وادى طوى او را از انتخاب شدن به رسالت، آگاه ساخت. (و أنا اخترتک فاستمع لما یوحى) به قرینه «لما یوحى»، اختیار شدن موسى(ع) به معناى گزینش او براى پیامبرى و تحمل وحى الهى است.
۲ - موسى(ع) برگزیده خداوند و بهترین فرد زمان خویش براى دریافت وحى و ابلاغ پیام الهى بود. (و أنا اخترتک) «اختیار» از ماده خیر و به معناى «اصطفاء» (برگرفتن خالص هرچیز) است (لسان العرب).
۳ - پیامبران، برگزیدگان خداوند هستند. (و أنا اخترتک فاستمع لما یوحى)
۴ - خداوند، موسى(ع) را پس از برگزیدن به پیامبرى، به گوش فرادادن و دریافت وحى فرمان داد. (و أنا اخترتک فاستمع لما یوحى )
۵ - سخن خداوند با موسى(ع) در وادى طوى (پاى کوه طور)، به صورت وحى بوده است. (فاستمع لما یوحى ) جمله «إنّنى أنا اللّه» (در آیه بعد) بدل براى «ما یوحى» است. بنابراین آنچه در پایین کوه طور با موسى(ع) گفته شده بود، وحى بوده است.
۶ - گوش سپارى به کلام خداوند، هنگام شنیدن آن، لازم است. (فاستمع لما یوحى ) گرچه مخاطب، حضرت موسى(ع) است، ولى خداوند آداب برخورد با وحى الهى را که به موسى(ع) آموخته است، در قرآن بیان مى کند تا براى همگان سودمند باشد.
موضوعات مرتبط
- انبیا: برگزیدگى انبیا ۳
- برگزیدگان خدا :۳
- خدا: اوامر خدا ۴; گفتگوى خدا با موسى(ع) ۵
- موسى(ع): برگزیدگى موسى(ع) ۱، ۲، ۴; تکلیف موسى(ع) ۴; شخصیت اجتماعى موسى(ع) ۲; مقامات موسى(ع) ۱، ۲، ۴; موسى(ع) در سرزمین طوى ۱، ۵; نبوت موسى(ع) ۱، ۴، ۵; وحى به موسى(ع) ۵
- وحى: استماع وحى ۴; اهمیت استماع وحى ۶