مريم ٨٣
ترجمه
مريم ٨٢ | آیه ٨٣ | مريم ٨٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَؤُزُّهُمْ»: تکان دهند و بجنبانند. مراد تحریک و تشویق بر معاصی است (نگا: فصّلت / ). «أَزّاً»: برانگیختن. سخت تکان دادن. به جوش آوردن.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِخْوَانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي... (۰) وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ... (۱) وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِکْرِ... (۱)
تفسیر
- آيات ۸۱ - ۹۶ سوره مريم
- معناى اينكه فرمود: ((مشركين جز خداى آلهه اى گرفتند تا براى آنان عزت باشند((
- مقصود آيه : ((كلا سيكفرون بعبادتهم و يكونون عليهم ضدا((
- مراد از اينكه فرمود ما نفس ها يا روزهاى زندگى آنان را مى شماريم اين است كه اعمال آنان شمرده و ضبط مى شود
- مقصود از اينكه مشركان گفتند: ((خدا فرزند گرفته (( و احتجاج خداوند در رد اين سخن باطل
- اشاره به مراد از اينكه فرمود: خداوند براى مؤ منان صالح العمل مودتى در دلها قرار مى دهد
- چند روايت در معناى جمله : ((انما نعد لهم عدا((
- رواياتى درباره مقصود از حشر متقين الى الرحمن و فدا
- رواياتى درباره مراد از اينكه فرمود كسى مالك شفاعت نيست الا من اتخذ عندالله عهدا
- رواياتى در ذيل آيه : ((ان الذين آمنوا و عملوا الصالح اتسيجعل لهم الرحمن ودا(( و نزول آن درباره اميرالمؤ منين (عليه السلام )
نکات آیه
۱- کافران، گرفتار در دام تحریکات و وسوسه هاى شیاطین (أرسلنا الشیطین على الکفرین تؤزّهم) «أزّ» به معناى تهییج و برانگیختن است و «تؤزّهم»; یعنى، شیاطین، کافران را به سوى گمراهى و انحراف بیشتر سوق داده و تحریک مى کنند.
۲- فرستاده شدن شیاطین براى تحریک و وسوسه کافران از دید پیامبر(ص) مخفى نسیت. (ألم تر أنّا أرسلنا الشیطین)
۳- شیاطین، موجوداتى وسوسه گر و تحریک کننده در جهت گمراهى مردم (أرسلنا الشیطین على الکفرین تؤزّهم)
۴- شیاطین، تحت سیطره و حاکمیت الهى قرار دارند. (ألم تر أنّا أرسلنا الشیطین) ضمیر «نا» در «أنّا أرسلنا» بیانگر این نکته است که تصور نشود کار شیاطین خارج از نظام تقدیر و برنامه الهى است; بلکه همه برنامه هاى آنان، تحت نظارت و در قلمرو مشیت الهى است.
۵- وسوسه گرى ها و القاآت تحریک آمیز شیاطین، وابسته به اراده الهى است. (ألم تر أنّا أرسلنا الشیطین على الکفرین تؤزّهم)
۶- کفرورزى، زمینه ساز و هموارکننده راه نفوذ شیطان و وسوسه هاى او در آدمى (أرسلنا الشیطین على الکفرین تؤزّهم) تعبیر «على الکافرین» دلالت دارد که خداوند پس از تحقق کفر کافران، شیاطین را مأمور گمراه ساختن آنان مى کند و در حقیقت ارسال شیاطین پى آمد کفر است.
۷- شرک، کفر به خداوند است. (واتّخذوا من دون اللّه ءالهة ... على الکفرین)
۸- گرفتارى کافران به وسوسه ها و تحریکات شیطانى، نمودى از «استدراج» و رهاشدن آنان در کفر و گمراهى است. (الرحمن مدًّا ... ألم تر أنّا أرسلنا الشیطین) این آیه با آیه «من کان فى الضلالة فلیمدد له الرحمن مدّاً» - که بیانگر سنت «امهال» بود - در ارتباط است و بیانگر نمونه و گواه دیگرى بر جریان سنت «فلیمدد... مدّاً» است که همان «امهال» و «استدراج» مى باشد.
۹- تحریک کافران از سوى شیاطین و گمراهى فزون تر آنان، نشانه اى روشن از سودمند نبودن معبودها و ضدیتشان با پرستشگران خویش (و یکونون علیهم ضدًّا . ألم تر أنّا أرسلنا الشیطین) استفهام در «ألم تر» براى استشهاد و تأیید محتواى آیه قبل است و دلالت بر واضح بودن شاهد دارد به گونه اى که ندیدن و توجه نکردن به آن تعجب دارد.
موضوعات مرتبط
- خدا: آثار اراده خدا ۵; حاکمیت خدا ۴
- شرک: حقیقتشرک ۷
- شیاطین: اضلال شیاطین ۳، ۹; اغواگرى شیاطین ۹; حاکم شیاطین ۴; دامهاى شیاطین ۱; منشأ اغواگرى شیاطین ۵; منشأ وسوسه هاى شیاطین ۵; وسوسه هاى شیاطین ۱، ۲، ۳
- شیطان: زمینه اغواگرى شیطان ۸; زمینه نفوذ شیطان ۶; زمینه وسوسه هاى شیطان ۶، ۸
- کافران: آثار گمراهى کافران ۸; اغواپذیرى کافران ۹; گمراهى کافران ۹; گواهان اغواپذیرى کافران ۲; مهلت به کافران ۸; وسوسه کافران ۱
- کفر: آثار کفر ۶، ۸; کفر به خدا ۷; موارد کفر ۷
- گمراهى: عوامل گمراهى ۳
- محمد(ص): گواهى محمد(ص) ۲
- معبودان باطل: دشمنى معبودان باطل ۹; نشانه هاى پوچى معبودان باطل ۹