طه ٥٤
ترجمه
طه ٥٣ | آیه ٥٤ | طه ٥٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِرْعَوْا»: بچرانید. به چَرا ببرید. «أَنْعَام»: چهارپایان. «النُّهَی»: جمع نُهْیَة، به معنی: عقل. علّت تسمیه عقل بدان، این است که عقل از چیز قبیح نهی میکند. «اُوْلِی النُّهَی»: عاقلان و خردمندان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۷۹ سوره طه
- بيان ريشه اعتقادى اين سؤ ال فرعون كه گفت :((فمن ربكما يا موسى ((
- توضيحى پيرامون مذهب بت پرستان ديدگاه آنان درباره خدا و روششان در اتخاذ آلهه وارباب ۲۲۸
- اقوال مختلفى كه درباره مذهب و اعتقاد فرعون نقل شده است
- توضيح نكات و دقائق جواب موسى (عليه السلام ) كه در قالب برهان خلق و هدايت همه چيز رب العالمين را معرفى نمود
- بيان تناسب جواب موسى (ع ) با مقضاى مقام و اشاره به وجوه نادرست مفسرين در معناىآيه
- سؤ ال ديگر فرعون : ((فما بال القرون الاولى (( كه معاد را استعباد كره زير سؤال مى برد
- پاسخ موسى (ع ) از استعباد فرعون امر معاد را
- معناى ذيل آيه ((لا يضل ربى و لا ينسى (( و ارتباط آن با صدر آيه
- تتمه داستان هدايت عمومى و ارائه شواهدى روشن براى آن
- گفتگو به متهم ساختن موسى (عليه السلام ) به توطئه و ساحرى منجر مى شود...
- موعظه موسى (عليه السلام ) به فرعون و فرعونيان در نهى از بت پرستى
- بازتاب اندرز موسى (عليه السلام ) و عكسالعمل مردم در برابر آن
- مشاوره فرعون با ايادى خود و اتخاذ تصميمهاى محرمانه
- ترغيب و ترهيب مردم توسط فرعون در مقابله با دعوت موسى (ع )
- روياروئى موسى (ع ) با ساحران در روز موعود
- معناى جمله :((فاوجس فى نفسه خيفه موسى (( و وجوهى كه درباره مقصود از نگران شدن موسى (عليه السلام ) بعد از مشاهده سحر ساحران گفته شده است
- غلبه موسى (عليه السلام ) به ساحران و ايمان آوردن آنان
- ساحران در برابر عظمت آيت الهى به سجده افتادند
- عكس العمل فرعون در برابر ايمان آوردن ساحران بخداىمتعال
- جواب بليغ مؤ منان حاكى از تحول فكرى و معنوى آنان بعد از ايمان مى باشد
- فرعون و ساحران ، و دو ديدگاه مختلف مادى و الهى
- دنباله پاسخ ساحران كه از توبه حقيقى آنان حكايت مى كند
- بحث روايتى
نکات آیه
۱ - تغذیه انسان و چریدن دام هاى او از گیاهان و روییدنى هاى زمین، از هدف هاى خلقت نباتات (أزوجًا من نبات ... کلوا و ارعوا أنعمکم ) «رعى» به معناى چرانیدن است. «ارعوا أنعامکم»; یعنى، دام هاى خود را به چرا ببرید تا از نباتات رویانیده شده تغذیه نمایند.
۲ - شتر، گاو و گوسفند، براى انسان و در خدمت او است. (کلوا وارعوا أنعمکم ) به شتر، گاو و گوسفند «أنعام» گفته مى شود.
۳ - جواز بهره بردارى انسان از روییدنى هاى زمین براى تغذیه (کلوا وارعوا أنعمکم )
۴ - لزوم استفاده از نعت هاى الهى (کلوا )
۵ - تنوع نباتات، فراهم آورنده زمینه مناسب براى تغذیه انسان و انواع دام ها (نبات شتّى . کلوا وارعوا أنعمکم )
۶ - نظام زمین و تناسب آن براى حیات و تغذیه انسان ها و دام هاى آنان، حاوى نشانه هاى فراوانى بر ربوبیت الهى است. (جعل لکم الأرض ... کلوا ... فى ذلک لأیت )
۷ - تنها بهره مندان از خرد، توان درک آیات ربوبیت الهى و بهره بردن ازآن را دارند. (إنّ فى ذلک لأیت لأُولى النهى) به خاطر این که عقل از پلیدى ها نهى مى کند، آن را «نهیٍِة» مى گویند و جمع آن «نُهى» است. لام در «لأُولى النهى» براى اختصاص است و مراد این است که هر چند آیات و نشانه ها براى همه انسان ها است; ولى تنها خردمندان مى توانند آن را درک کنند.
۸ - عقل، ارزشمند بوده و در شناخت حقایق و پیشگیرى از نابکارى ها نقشى مهم و اساسى دارد. (إنّ فى ذلک لأیت لأُولى النهى)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: درک آات خداات خدا ۷
- انسان: تغذیه انسان ۱، ۳، ۶; زمینه تغذیه انسان ۵; فضایل انسان ۲
- تغذیه: منابع تغذیه ۱، ۳، ۵
- چهارپایان: تغذیه چهارپایان ۶; چراى چهارپایان ۱; زمینه تغذیه چهارپایان ۵; فلسفه خلقت چهارپایان ۲
- حق: زمینه حق شناسى ۸
- خدا: استفاده از نعمتهاى خدا ۴; نشانه هاى ربوبیت خدا ۶
- زمین: زندگى در زمین ۶
- شتر: فلسفه خلقت شتر ۲
- عاقلان: عاقلان و ربوبیت خدا ۷; فضایل عاقلان ۷; فهم عاقلان ۷
- عقل: ارزش عقل ۸; نقش عقل ۸
- عمل: موانع عمل ناپسند ۸
- گاو: فلسفه خلقت گاو ۲
- گوسفند: فلسفه خلقت گوسفند ۲
- گیاهان: آثار تنوع گیاهان ۵; استفاده از گیاهان ۳; فلسفه خلقت گیاهان ۱
- نعمت : استفاده از نعمت ۴