الكهف ٤
ترجمه
الكهف ٣ | آیه ٤ | الكهف ٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِتَّخَذَ»: ساخته است. برگرفته است.
تفسیر
- آيات ۱ - ۸، سوره كهف
- آهنگ ومفاد كلى اين سوره مباركه
- توضيح مقصود از اينكه قرآن عوج (كجى ) نداشته ، قيّم است
- اشاره به اقوال مختلف مفسرين در ذيل جمله : ((لميجعل له عوجا...((
- قول واعتقاد به فرزند داشتن خدا چه به نحوحقيقى وچه به نحومجازباطل وممنوع است
- هدف از خلق زينت بر روى زمين آزمايش انسان ها وتميز نيك وبد بر اساس اعتقادوعمل است
- بحث روايتى
- (رواياتى در تفسير جملات : ((لينذر باءسا شديدا((، ((فلعلك باخع نفسك ...((و((لنبوهم ايهم احسن عملا(( )
نکات آیه
۱- اعتقاد به وجود فرزند براى خدا، عقیده اى مطرح و شایع در عصر نزول قرآن بوده است. (لینذر بأسًا ... و ینذر الذین قالوا اتخذ اللّه ولدًا) از میان همه کسانى که مورد انذار قرآن اند، معتقدان به فرزند داشتن خدا، ذکر شده است، مطلب فوق استفاده مى شود.
۲- اعتقاد به فرزندگزینى خدا، پندارى بس ناروا و موجب عذابى شدید است. (لینذر بأسًا شدیدًا ... و ینذر الذین قالوا اتخذ اللّه ولدًا) آیه قبل، یکى از رسالت هاى قرآن را، بیم به عذاب شدید الهى بیان کرد و این آیه، به یکى از موارد استحقاق آن عذاب اشاره کرده است.
۳- بیم دادن کسانى که خدا را داراى فرزند مى پندارند، از رسالت هاى قرآن و پیامبر(ص) است. (و ینذر الذین قالوا اتخذ اللّه ولدًا)
۴- تصحیح عقیده انسان در باره خداوند، از هدف هاى مهم قرآن است. (أنزل على عبده الکتب ... و ینذر الذین قالوا اتخذ اللّه ولدًا)
موضوعات مرتبط
- جاهلیت: عقیده مردم دوران جاهلیت ۱
- عذاب: مراتب عذاب ۲; موجبات عذاب ۲
- عقیده: آثار عقیده به فرزندارى خدا ۲; اهمیت تصحیح عقیده ۴; عقیده باطل ۲; عقیده به خدا ۴; عقیده به فرزنددارى خدا ۱
- قرآن: انذارهاى قرآن ۳; اهداف قرآن ۴
- محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۳; رسالت محمد(ص) ۳
- مفتریان بر خدا: انذار مفتریان بر خدا ۳