الحجر ٤٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

به یقین، پرهیزگاران در باغها (ی سرسبز بهشت) و در کنار چشمه‌ها هستند.

|بى‌گمان، پرهيزكاران در باغ‌ها و چشمه‌سارانند
بى‌گمان، پرهيزگاران در باغها و چشمه‌سارانند.
البته اهل تقوا در باغها و نهرهای جاری خواهند بود.
به یقین، پرهیزکاران در بهشت ها و چشمه سارها هستند.
پرهيزگاران در بهشتها، كنار چشمه‌سارانند.
[اما] پرهیزگاران در باغها[ی بهشتی‌] و چشمه‌سارانند
همانا پرهيزگاران در بوستانها و چشمه‌سارهايند.
(این پادافره پیروان شیطان بود، و امّا پاداش پویندگان راه یزدان، این است که:) بی‌گمان پرهیزگاران در میان باغها و چشمه‌ساران (بهشت) بسر می‌برند.
همواره، پرهیزگاران در باغ‌هایی سر در هم و چشمه‌سارانی‌می‌باشند.
همانا پرهیزکارانند در باغها و چشمه‌سارهائی‌


الحجر ٤٤ آیه ٤٥ الحجر ٤٦
سوره : سوره الحجر
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عُیُون»: جمع عَیْن، چشمه‌ها.


تفسیر

نکات آیه

۱- جایگاه تقواپیشگان، باغها و چشمه سارهاى بهشت است. (إن المتقین فى جنّ-ت و عیون)

۲- تقوا، عامل برخوردارى از موهبتهاى بهشت (إن المتقین فى جنّ-ت و عیون)

۳- بهشت متقین، داراى باغهاى مختلف و چشمه هاى گوناگون (إن المتقین فى جنّ-ت و عیون)

۴- تقواپیشگان، بندگان خالص خدا و رها شده از وسوسه و سلطه ابلیس (إن المتقین فى جنّ-ت و عیون) در آیه هاى قبل، مردم به دو گروه تقسیم شدند: ۱. پیروان گمراه ابلیس; ۲. بندگان خالص خدا و سپس جایگاه گروه اول در قیامت، روشن گردید و در این آیه به سرنوشت گروه دوم پرداخته است و از «مخلصین» به «المتقین» تعبیر کرده که بیانگر برداشت فوق است.

۵- ذکر فرجام شوم گمراهان در کنار فرجام سعادتمندانه تقواپیشگان، از روشهاى هدایتى قرآن* (الغاوین . و إن جهنّم لموعدهم أجمعین ...إن المتقین فى جنّ-ت و عیون)

موضوعات مرتبط

  • بهشت: باغهاى بهشت ۱; تنوع باغهاى بهشت ۳; تنوع چشمه هاى بهشت ۳; چشمه هاى بهشت ۱; موجبات بهشت ۲; نعمتهاى بهشت ۲، ۳
  • بندگان خدا ۴:
  • بهشتیان ۱:
  • تقوا: آثار تقوا ۲
  • قرآن: روش تعالیم قرآن ۵; هدایتگرى قرآن ۵
  • گمراهان: بیان فرجام گمراهان ۵
  • متقین: اخلاص متقین ۴; بیان فرجام متقین ۵; فضایل متقین ۴; متقین در بهشت ۱; مصونیت متقین ۴; ویژگیهاى بهشت متقین ۳
  • مخلصین ۴:
  • هدایت: روش هدایت ۵

منابع