الأنعام ١٦٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

بگو: «نماز و تمام عبادات من، و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند پروردگار جهانیان است.

بگو: بى‌گمان، نماز و عبادات من، و زندگى و مرگ من همه براى خدا پروردگار جهانيان است
بگو: «در حقيقت، نماز من و [ساير] عبادات من و زندگى و مرگ من، براى خدا، پروردگار جهانيان است.»
بگو: همانا نماز و طاعت و تمام اعمال من و حیات و ممات من همه برای خداست که پروردگار جهانیان است.
بگو: مسلماً نماز و عبادتم و زندگی کردن و مرگم برای خدا پروردگار جهانیان است.
بگو: نماز من و قربانى من و زندگى من و مرگ من براى خدا آن پروردگار جهانيان است.
بگو نماز و نیایش من و زندگانی و مرگ من، در راه خدا، پروردگار جهانیان است‌
بگو: نماز من و عبادتهاى من- يا قربانى من يا حج من- و زندگانى من و مرگ من همه براى خدا، پروردگار جهانيان، است
بگو: نماز و عبادت و زیستن و مردن من از آن خدا است که پروردگار جهانیان است (و این است که تنها خدا را پرستش می‌کنم و کارهای این جهان خود را در مسیر رضایت او می‌اندازم و بر بذل مال و جان در راه یزدان می‌کوشم و در این راه می‌میرم، تا حیاتم ذخیره‌ی مماتم شود).
بگو: «به‌راستی، نمازم و سایر عباداتم و زندگی و مرگم، (همه و همه) تنها برای خدا- پروردگار جهانیان- است.»
بگو همانا نماز من و پرستش من و زندگیم و مرگم از آن خداوند است پروردگار جهانیان‌


الأنعام ١٦١ آیه ١٦٢ الأنعام ١٦٣
سوره : سوره الأنعام
نزول : ٦ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«نُسُک»: عبادت. حجّ. قربانی. عطف (نُسُک) - اگر به معنی مطلق عبادت باشد - بر (صَلاة) عطف عام بر خاصّ است. «مَحْیَا»: زندگی. زیستن. «مَمَاة»: مرگ. مردن. «مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی»: مراد اعمال و اقوالی است که مربوط و مقرون به زندگی و مرگ، یعنی کارهای دنیا و آخرت است یا خود زیستن و مردن.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- نماز خواندن پیامبر (ص)، عبادت کردنش و انجام امور زندگانى و مرگش تنها براى خدا بود. (إن صلاتى و نسکى و محیاى و مماتى لله) «محیا» و «ممات» مصدر میمى و به معناى زنده ماندن و مردن است. چون زنده ماندن و مردن در اختیار انسان نیست تا آن را براى خدا قرار دهد، مى توان گفت مقصود از آن چگونه زندگى کردن و چگونه مردن است و یا مراد انجام امور مربوط به زندگى و مرگ است.

۲- پیامبر (ص) برخوردار از اخلاصى تام و همه جانبه (إن صلاتى و نسکى و محیاى و مماتى لله رب العلمین)

۳- نماز بارزترین جلوه پرستش خدا (إن صلاتى و نسکى ... لله رب العلمین) «نسک» به معناى عبادت است و شامل نماز نیز مى شود. بنابراین تنها نام بردن از نماز در میان سایر عبادتها بیانگر اهمیت ویژه آن است.

۴- عبادت خالصانه و انجام همه امور براى خدا، از رهنمودهاى خداوند به پیامبر (ص) (إننى هدینى ربى ... إن صلاتى و نسکى و محیاى و مماتى لله) «محیا و ممات» مى تواند کنایه از همه امور باشد.

۵- اخلاص کامل (انجام همه امور تنها براى خدا)، آیین پیامبر (ص) است. (دینا قیما ... قل إن صلاتى و نسکى و محیاى و مماتى لله رب العلمین)

۶- پیامبر (ص) مى بایست اخلاص خویش را در همه امور به مردم اعلام کند. (قل إن صلاتى و نسکى و محیاى و مماتى لله)

۷- خداوند مالک و مدبر تمامى عوالم هستى (لله رب العلمین)

۸- جهان هستى متشکل از عوالمى متعدد (رب العلمین)

۹- ایمان پیامبر (ص) به ربوبیت خدا بر تمام هستى، علت اخلاص کامل و همه جانبه او (إن صلاتى و نسکى ... لله رب العلمین) توصیف «الله» به «رب العالمین» دلیل برداشت فوق است.

۱۰- باور به ربوبیت مطلق خداوند برانگیزنده انسان به اخلاص در عبادت و انجام همه امور براى او (إن صلاتى و نسکى ... لله رب العلمین)

۱۱- نماز و عبادت خالصانه از بارزترین ویژگیهاى آیین پیامبر (ص) (دینا قیما ... إن صلاتى و نسکى ... لله رب العلمین)

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: تدبیر آفرینش ۷، ۹ ; عوالم آفرینش ۸ ; مالک عوالم آفرینش ۷
  • اخلاص: اهمیت اخلاص ۶ ; عوامل اخلاص ۹، ۱۰
  • اسلام: مهمترین تعالیم اسلام ۵، ۱۱ ; ویژگى اسلام ۵، ۱۱
  • انگیزش: عوامل انگیزش ۱۰
  • ایمان: آثار ایمان ۹، ۱۰ ; ایمان به ربوبیت خدا ۹، ۱۰ ; متعلق ایمان ۹، ۱۰
  • جهانخبینى: و ایدئولوژى ۹، ۱۰
  • خدا: اوامر خدا ۴ ; تدبیر خدا ۷ ; مالکیت خدا ۷
  • عبادت: اخلاص در عبادت ۱۰ ; اهمیت اخلاص در عبادت ۵ ; اهمیت عبادت خالصانه ۴، ۱۱ ; بهترین عبادت ۳ ; مظاهر عبادت خدا ۳
  • محمّد (ص): اخلاص محمّد (ص) ۱، ۲، ۵، ۶، ۹ ; ایمان محمّد (ص) ۹ ; تکلّم خدا با محمّد (ص) ۴ ; توحید عبادى محمّد (ص) ۱ ; عبادت محمّد (ص) ۱ ; مسؤولیت محمّد (ص) ۶ ; نماز محمّد (ص) ۱
  • نماز: اهمیت نماز ۳، ۱۱

منابع