الأنعام ٨٥
ترجمه
الأنعام ٨٤ | آیه ٨٥ | الأنعام ٨٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«زَکَرِیَّا»: عطف بر (هَارُونَ) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹۰ - ۸۴، سوره انعام
- اشاره به استمرار و عدم انقطاع عقيده به توحيد در قرون گذشته ، با عنايت و هدايت الهى .
- قرآن كريم دخترزادگان را هم اولاد و ذريه حقيقى مى داند.
- ملاك تفصيل و برترى انبياء(ع ) بر ديگر مردم ، داشتن هدايت فطرى و بهره مندى ازهدايت خاص و بى واسطه الهى است .
- كوششى كه صاحب المنار براى توجيه ترتيب اسماء انبياء (ع ) در سه آيه شريفه ،نموده است .
- اشكالاتى كه بر كلام صاحب المنار وارد است .
- معناى (اجتباء) و مراد از استعمال آن در ارتباط با انبياء الهى .
- دعوت همه انبياء(ع ) و تمام شرايع ، در حقيقت يكى است اگر چه در سعه و ضيق واجمال و تفصيل مختلف باشند.
- معناى (و هديناهم الى صراط مستقيم ).
- در هدايت الهى ضلالت راه ندارد و بقاء آن مشروط به شكر، كه عبارتست ازعمل به لوازم توحيد و عبوديت مى باشد.
- معانى (( حكم )) و بيان مراد از دادن كتاب و حكم و نبوت به پيامبران عليهم السلام .
- اقسام سه گانه اطلاق (( كتاب )) در قرآن مجيد.
- بررسى اقوال مختلفى كه درباره اينكه قومى كه موكل بر حفظ دين خدا هستند چه كسانى مى باشند گفته شده است .
- به نظر ما مراد از اين قوم انبياء و معصومين و اتقياء و صلحايند كه همواره پاسدار دين حق مى باشند.
- شريعت اسلام ناسخ شرايع قبل است و امر خداوند در (( فبهديهم اقتده )) به معناى امربه تبعيت از شرايع گذشته نيست .
- چند روايت درباره (( يسع )) يكى از انبياى بنىاسرائيل .
- رواياتى در مورد اينكه دخترزادگان هم از ذريه انسان بشمار مى روند.
- مساءله قرابت و ترتب آثار نسب در مورد زنان ، و دخترزادگان مساءله اى حقوقى واجتماعى است كه در اسلام شناخته شده است .
- استناد ائمه اهل بيت عليهم السلام به آياتى از قرآن مجيد براى اثبات اينكه دخترزادهاولاد بشمار مى رود.
- رواياتى در ذيل (( .... فقد و كلنا بها قوما ليسوا بها كافرين )) .
نکات آیه
۱- زکریا، یحیى و الیاس، نوادگانى از ذریه ابراهیم (ع) بودند. (و من ذریته ... و زکریا و یحیى و عیسى و إلیاس)
۲- زکریا، یحیى و الیاس از نوادگان نوح (ع) بودند. (و من ذریته ... و زکریا و یحیى و عیسى و إلیاس)
۳- ابراهیم، اسحاق، یعقوب، نوح، داوود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى، هارون، زکریا، یحیى، عیسى و الیاس (ع) از صالحان بودند. (و وهبنا له ... کل من الصلحین)
۴- زکریا، یحیى، عیسى و الیاس (ع) از هدایت خاص خداوند بهره مند بودند. (و کلا هدینا ... و من ذریته ... و زکریا و یحیى و عیسى و إلیاس)
۵- نوادگان دخترى از ذریه و فرزندان مرد مى باشند. (و زکریا و یحیى و عیسى و إلیاس) تردیدى نیست که عیسى (ع) از جانب مادرش مریم (س) با ابراهیم (ع) مرتبط بوده است، و چون قرآن به آن حضرت نیز اطلاق ذریه کرده، پس تفاوتى از جهت انتساب به جد در بین نوادگان دخترى و پسرى نیست.
۶- هدایت ویژه، پاداش خداوند به صالحان است. (کلا هدینا ... کل من الصلحین) در آیه پیشین سخن از هدایت ویژه براى پیامبران بود و این آیه آنان را از زمره صالحان مى شمارد. بنابراین وصف مذکور باید در حصول هدایت ویژه داراى نقش باشد.
۷- ذریه صالح پاداش خداوند به نیکوکاران است. (و کذلک نجزى المحسنین ... کل من الصلحین)
موضوعات مرتبط
- ابراهیم (ع): از صالحان ۳ ; نسل ابراهیم (ع) ۱
- اسحاق (ع): از صالحان ۳
- الیاس (ع): از صالحان ۳ ; نیاکان الیاس (ع) ۱، ۲ ; هدایت الیاس (ع) ۴
- ایوب (ع): از صالحان ۳
- خدا: پاداشهاى خدا ۶، ۷ ; هدایت خاص خدا ۴، ۶
- داود (ع): از صالحان ۳
- زکریا (ع): از صالحان ۳ ; نیاکان زکریا (ع) ۱، ۲ ; هدایت زکریا (ع) ۴
- سلیمان (ع): از صالحان ۳
- صالحان: پاداش صالحان ۶ ; مقامات صالحان ۶ ; هدایت صالحان ۶
- عیسى (ع): از صالحان ۳ ; هدایت عیسى (ع) ۴
- فرزند: احکام فرزند ۵ ; فرزند دخترى ۵
- محسنان: پاداش محسنان ۷
- موسى (ع): از صالحان ۳
- مهتدین:۴
- نسل: اعطاى نسل صالح ۷ ; اهمیت نسل صالح ۷
- نوح (ع): نسل نوح (ع) ۲ ; نوح (ع) از صالحان ۳
- هارون (ع): از صالحان ۳
- یحیى (ع): نیاکان یحیى (ع) ۱، ۲ ; هدایت یحیى (ع) ۴ ; یحیى (ع) از صالحان ۳
- یعقوب (ع): از صالحان ۳
- یوسف (ع): از صالحان ۳